Kleine stapjes voor hond en kat als huisgenoten

Subforum voor alle fototopics!
Shiloh
Posts in topic: 7
Honden: 1
Welke: Welsh Springer Spaniël

Re: Kleine stapjes voor hond en kat als huisgenoten

Bericht door Shiloh »

Weer een maand verder en zowel kat als hond zijn helemaal ingeburgerd.

Wat ook erg bijzonder is om te merken is dat kat zich hier echt op zijn gemak lijkt te voelen. Toen we hem gingen halen had hij zich compleet verstopt en wilde zichzelf niet laten zien. Maar als er hier vreemden in huis komen, dan staat hij het vanaf de trap of de paal allemaal rustig te bekijken en loopt hij uiteindelijk ook gewoon rond. Zo anders dan toen wij bij zijn vorige thuis de vreemde waren zeg maar.

Zou kunnen liggen aan de castratie, maar wij denken eigenlijk vooral dat het komt omdat hij hier geleerd heeft dat hij zich altijd veilig kan terug trekken boven en hij is hier nooit ook maar ergens toe gedwongen. Maar wel gewoon heel fijn te merken dat hij zich steeds zelfverzekerder en steeds meer thuis voelt.

Tussen Tez en Zep gaat het ook super goed!
Regelmatig loopt de een de ander uit te dagen en er wordt steeds vaker gespeeld.

Zo heerlijk om te zien!

Soms (als katten noob) vraag ik me wel eens af of ik me zorgen maken om tandjes of nagels van Zep in de ogen van Tez. Is dat iets om voor op te passen of kan dit soort spel niet zoveel kwaad? Mocht iemand daar nog advies over hebben?
Afbeelding
Kells
Posts in topic: 1
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Als ik jou was dan zou ik mij niet teveel zorgen maken. Ik heb jarenlang honden en katten samen gehad en er zijn nog nooit gewonden gevallen.

Leuk dat ze het zo goed met elkaar kunnen vinden.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
ranetje

Bericht door ranetje »

Wat gaat dat goed!
Geweldig om te zien :I:
Afbeelding
Lothian
Posts in topic: 2
Honden: 3
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Heel erg schattig :I:
Afbeelding
Hewi

Bericht door Hewi »

Mijn wijlen lee en buurtkat tom waren echte maatjes die speelden ook net zo. Nooit iets gebeurd :) ik denk ook idd de veiligheid dat hij weg kan maakt dat hij zich veilig genoeg voelt om helemaal los te komen , mooi gezicht ♡
Groetjes Heidi

Afbeelding
SuzanneS
Posts in topic: 4

Bericht door SuzanneS »

Wat fijn dat het zo goed gaat! Hier spelen ze niet met elkaar behalve soms een kleine apenkooi. Nagels worden niet gebruikt.
Diana
Posts in topic: 2
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Superfijn dat het zo goed gaat!
Hier spelen de honden en de katten ook geregeld samen, ook met 'meppen' (zachtjes, speels) in het gezicht en ook hier heeft dat nog nooit voor een gewond oog gezorgd. Volgens mij gebruiken de katten hun nagels helemaal niet als ze zo speels een beetje meppen.
Afbeelding
CatnDog
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Zeno en mijn katten hebben nooit echt met elkaar gespeeld. Maar er wordt wel zachtjes/voorzichtig met elkaar omgegaan. Precies zoals Diana aangeeft: meppen zonder de nagels erbij. In slow-motion.
Ik denk op het filmpje te zien dat ze elkaar nog grotendeels aan het aftasten zijn. Er zit wat poot-gesla, nekbijpoging tussen (hond) en ook wat nagelgebruik en slaan met de staart (kat). Dus helemaal vertrouwd is het volgens mij nog niet. Maar ik heb met jouw duo ook niet de indruk dat het op het punt staat om fout te gaan.
ranetje

Bericht door ranetje »

Diana schreef: 10 jun 2026, 12:53 Superfijn dat het zo goed gaat!
Hier spelen de honden en de katten ook geregeld samen, ook met 'meppen' (zachtjes, speels) in het gezicht en ook hier heeft dat nog nooit voor een gewond oog gezorgd. Volgens mij gebruiken de katten hun nagels helemaal niet als ze zo speels een beetje meppen.
Ik krijg de indruk dat rond 0.32 de nagels wel uitstaan?
De kat haalt er niet hard mee uit, dat niet.
Er lijkt voldoende vertrouwen te zijn dat er geen gevaar is.
Afbeelding
Plaats reactie