Outcross op de show *update keurverslag pag.3

Subforum voor alle fototopics!
Marc
Posts in topic: 22

Re: Outcross op de show

Bericht door Marc »

Daar zeg en vind ik ook alles goed aan. Mijn reactie gaat puur over een rasvereniging die wel zegt een outcross toe te staan maar geen van de honden in de stambomen gaat toelaten. Dat is dan dus een schijnvertoning....dat alleen dus. Dat de fokker goed bezig is ben ik het logischer wijs geheel mee eens.
Afbeelding
Kelperuaantjes
Posts in topic: 25
Honden: 3

Bericht door Kelperuaantjes »

Dan was alle heisa dus voor niks gelukkig.
Marc

Bericht door Marc »

Kelperuaantjes schreef: 08 jun 2026, 09:09 Dan was alle heisa dus voor niks gelukkig.
Ja nogal. Waar kwam die heisa dan vandaan? Want als iemand zegt dat ze het onbegrijpelijk vinden dat een rasvereniging meewerkt aan een outcross en vervolgens geen van de honden in de bijlage wil zetten is daar toch niks mis mee? Daarover ontstond ophef terwijl ik niks anders doe dan het doel van de fokker verdedigen en zeg dat ik het een wassen neus vind vanuit de rasvereniging om zgn aan outcross te doen. Je doet pas aan outcross als je de honden binnen de stambomen gaat inzetten. Het is dus niks zolang ze daar niet aan willen. Koop je een Hollander met stamboom zal er dus nooit een van de outcross honden in die stamboom zitten. Er verandert dan niks. De fokker en de mensen die bij dit project betrokken zijn zouden zich gesteund moeten voelen in plaats van aangevallen door mijn reactie......

En dat staat er ook letterlijk en meer staat er niet. Hoe het kan dat mensen lezen dat in dit een waardeloos project vind en het afbrand is mij volledig onduidelijk. Wat erop volgt is zeer fel. Lelijk en totaal onterecht. Ik vind het echt heel heftig hoe een blijkbaar verkeerd geïnterpreteerde reactie tot zoveel heftigheid kan leiden. Zeker als je elkaar kent en beter zou moeten weten.

Ik steun je en de fokker en krijg dan dit? Sorry. Echt heel vreemd.
Afbeelding
Kelperuaantjes

Mijn excuses Marc, ik zat blijkbaar helemaal fout, heb geen recht gehad om een weerwoord aan je te geven en had er geen streep onder mogen zetten om gewoon weer naar voren te kijken. Prima, het ligt aan mij en niet aan jou. Sorry faarvoor.
Nu weer gewoon je pijlen ergens anders op richten allebeu, is dat een idee?
Marc

Bericht door Marc »

Kelperuaantjes schreef: 08 jun 2026, 09:45 Mijn excuses Marc, ik zat blijkbaar helemaal fout, heb geen recht gehad om een weerwoord aan je te geven en had er geen streep onder mogen zetten om gewoon weer naar voren te kijken. Prima, het ligt aan mij en niet aan jou. Sorry faarvoor.
Dank je. En mijn excuses voor de onduidelijkheid want blijkbaar leek het erop dat ik dit project waardeloos vind terwijl het tegendeel waar is. Ik vind dit een geweldig project en ik vind dat de rasvereniging deze honden als ze gezond zijn meteen in de bijlage moet zetten. Ze zijn 50% Hollandse herder en in de volgende generatie ga je goed zien dat er weer Hollanders uit gaan komen.

Dus ik hoop dat ze deze discussie lezen want deze honden horen het ras in te gaan. Het ras als in de stambomen.

Over twee generaties zie je niets meer terug van de outcross en krijg je stamboom honden met prachtige genen. Ik hoop dat jij een nest gaat doen en ze dan zien dat er fantastische honden uit komen die ze wel op gaan nemen in de bijlage.

Zand erover en dank je wel dat je de tijd hebt genomen om te begrijpen wat ik zeg. We willen precies hetzelfde en vinden hetzelfde.

Ik hou erover op maar waardeer het dat je de zaak niet afgesloten hebt. Dat deed ik ook niet want een conflict op basis van een misverstand is wel heel erg frustrerend.

No hard feelings en klaar.
Afbeelding
Kelperuaantjes

Marc schreef: 08 jun 2026, 10:49
Kelperuaantjes schreef: 08 jun 2026, 09:45 Mijn excuses Marc, ik zat blijkbaar helemaal fout, heb geen recht gehad om een weerwoord aan je te geven en had er geen streep onder mogen zetten om gewoon weer naar voren te kijken. Prima, het ligt aan mij en niet aan jou. Sorry faarvoor.
Dank je. En mijn excuses voor de onduidelijkheid want blijkbaar leek het erop dat ik dit project waardeloos vind terwijl het tegendeel waar is. Ik vind dit een geweldig project en ik vind dat de rasvereniging deze honden als ze gezond zijn meteen in de bijlage moet zetten. Ze zijn 50% Hollandse herder en in de volgende generatie ga je goed zien dat er weer Hollanders uit gaan komen.

Dus ik hoop dat ze deze discussie lezen want deze honden horen het ras in te gaan. Het ras als in de stambomen.

Over twee generaties zie je niets meer terug van de outcross en krijg je stamboom honden met prachtige genen. Ik hoop dat jij een nest gaat doen en ze dan zien dat er fantastische honden uit komen die ze wel op gaan nemen in de bijlage.

Zand erover en dank je wel dat je de tijd hebt genomen om te begrijpen wat ik zeg. We willen precies hetzelfde en vinden hetzelfde.

Ik hou erover op maar waardeer het dat je de zaak niet afgesloten hebt. Dat deed ik ook niet want een conflict op basis van een misverstand is wel heel erg frustrerend.

No hard feelings en klaar.
Top Marc. En door. ;) :ok:
Marc

Bericht door Marc »

Jouw teef lijkt me indien gezond een super mooie start voor een nest met een rastypische reu. Ze heeft al aardig wat van de look en de juiste kleur. Het klapoor en het gebrek aan rastype is zo opgelost met een typische reu. Ik ben ontzettend benieuwd en zet je maar stevig in de pups geregistreerd te krijgen voor infokken in stambomen.

Wie weet wil ik wel een pup als dat nog mag .... Haha. Geintje maar zou wel willen als het zou passen 😉😊
Afbeelding
Kelperuaantjes

We gaan het zien, ze mag sowieso eerst op haar gemakje volwassen worden natuurlijk. Als we voor haar een geschikte Hollanderreu vinden en haar gezondheid ok is gaat er een nest komen in nauwe samenwerking met de fokker.
Reza
Posts in topic: 3
Honden: 2
Welke: BeaglexPoedel - Hollandse HerderxPeruaanse Naakthond

Bericht door Reza »

galga's schreef: 08 jun 2026, 07:58 Heb ik die 2 toevallig ook op de Hollandse Herder dag gezien bij de renbaan in Lelystad? Dat waren heerlijke honden. Ik was starter vanuit de renbaan.
Leuk! Jij was diegene die 'Los' zei? :lol1: Ica was daar inderdaad met nog 2 broers.

Discussie meng ik me verder niet in, Suzanne en ik (en de rest van de eigenaren) hebben écht heerlijke hondjes en als ze allemaal in orde blijken heb ik er alle vertrouwen in dat er verder mee gefokt wordt.
Marc

Bericht door Marc »

Kelperuaantjes schreef: 08 jun 2026, 11:10 We gaan het zien, ze mag sowieso eerst op haar gemakje volwassen worden natuurlijk. Als we voor haar een geschikte Hollanderreu vinden en haar gezondheid ok is gaat er een nest komen in nauwe samenwerking met de fokker.
Leuk om weer eens te fokken als alles door mag gaan lijkt me.
Afbeelding
Kelperuaantjes

Absoluut! Voordeel is dat ik er nu sowieso niet alleen voor sta want naast de steun van Lima's fokker heb ik ook die van mijn partner hierin..
blondie

Bericht door blondie »

Fijn dat het topic deze draai weer heeft gekregen, ik voelde me bijna schuldig dat ik uit interesse de vraag had gesteld.

Was oprecht benieuwd uiteraard, je hoort zoveel over outcross de laatste tijd dat deze uitleg me wat verheldering geeft.
Ik vind deze kruising en jouw dame dan ook bijzonder en de tekeningen van haar ronduit mooi.

Hoop dan ook dat je de keurverslagen wilt delen, want beoordelen ze dan puur op uiterlijkheden nu?
En wordt naarmate ze ouder worden dan net als bij DH's ook karakter en moed beoordeeld of is dat bij de Mechelse en de Hollanders niet aan de orde?
Kelperuaantjes

blondie schreef: 08 jun 2026, 13:12 Fijn dat het topic deze draai weer heeft gekregen, ik voelde me bijna schuldig dat ik uit interesse de vraag had gesteld.

Was oprecht benieuwd uiteraard, je hoort zoveel over outcross de laatste tijd dat deze uitleg me wat verheldering geeft.
Ik vind deze kruising en jouw dame dan ook bijzonder en de tekeningen van haar ronduit mooi.

Hoop dan ook dat je de keurverslagen wilt delen, want beoordelen ze dan puur op uiterlijkheden nu?
En wordt naarmate ze ouder worden dan net als bij DH's ook karakter en moed beoordeeld of is dat bij de Mechelse en de Hollanders niet aan de orde?
Nee joh, nergens voor nodig je schuldig te voelen!
Ik zal sowieso mijn keurverslag delen als ik hem gekregen heb. Ben zelf natuurlijk ook wel erg benieuwd. Die van de anderen vraag ik wel even na of daar bezwaren tegen zijn vanuit de eigenaren. Ik denk dat die van Ica wel mag, toch Indra? Die kan ze zelf posten natuurlijk.

Deze keuring ging over exterieur en gangwerk inderdaad.
Ik weet eerlijk gezegd nog niet of binnen het ras ook een gedragstest gehouden wordt.
Bij de Belgische Hwrders is die er overigens wel hoor.
Reza
Honden: 2
Welke: BeaglexPoedel - Hollandse HerderxPeruaanse Naakthond

Bericht door Reza »

De foktgeschiktheidstest zit toch ook gedrag in? De openklappende paraplu e.d. En jawel ik wil Ica ook wel delen, hoorde tijdens de keuring dingen als goede neuslengte, te klein hoofd dus ik ben erg benieuwd.
Kells
Posts in topic: 1
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Post alsjeblieft updates want ik ben wel erg benieuwd hoe het er bij andere rassen aan toe gaat. De ISC heeft ook een outcross programma voor de rood/witte Ieren en dat volg ik zijdelings. https://www.iersesetterclub.nl/outcross ... -rood-wit/
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Kelperuaantjes

Ik kreeg vandaag het keurverslag van Lima:
Afbeelding
Célie
Posts in topic: 2
Honden: 1
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Re: Outcross op de show *update keurverslag pag.3

Bericht door Célie »

Mooie beoordeling toch.
ranetje

Bericht door ranetje »

Dat lijkt me een prima beoordeling :ok:
Afbeelding
Kelperuaantjes

Ja, ik kan me er uitstekend in vinden.
Marc

Bericht door Marc »

Het is ook niet mogelijk om haar te keuren als Hollandse herder dus prima. De volgende generatie gaat een totaal ander beeld geven. Van gelijkenis naar moeders tot gelijkenis naar vaders. Hangt er maar net vanaf welke van de twee helften de eicel in gaat van elk gen. Kan zomaar een volwaardige Hollander in zo'n nest zitten kwa looks.
Afbeelding
galga's
Honden: 5
Welke: Galgo - Silken windhound - Afghaan

Bericht door galga's »

Reza schreef: 08 jun 2026, 11:20
galga's schreef: 08 jun 2026, 07:58 Heb ik die 2 toevallig ook op de Hollandse Herder dag gezien bij de renbaan in Lelystad? Dat waren heerlijke honden. Ik was starter vanuit de renbaan.
Leuk! Jij was diegene die 'Los' zei? :lol1: Ica was daar inderdaad met nog 2 broers.

Discussie meng ik me verder niet in, Suzanne en ik (en de rest van de eigenaren) hebben écht heerlijke hondjes en als ze allemaal in orde blijken heb ik er alle vertrouwen in dat er verder mee gefokt wordt.
Ja, dat was ik :cheer:
Afbeelding
Plaats reactie