En dan ben je bij de dierenarts geweest voor je prikje en gaat twee dagen later van ellende je oortje hangen
Maar niet getreurd, moeder doet er een plakkertje op opdat het later toch weer fier rechtop staat.
Met tandjes wisselen zullen we dit tafereel ook wel weer zien
Waarschijnlijk een super domme vraag maar gaat dat oortje niet vanzelf weer omhoog?
Hij is overigens wel echt om op te vreten zo schattig met of zonder plakkertje
Isabel schreef: 13 sep 2026, 19:03
Waarschijnlijk een super domme vraag maar gaat dat oortje niet vanzelf weer omhoog?
Hij is overigens wel echt om op te vreten zo schattig met of zonder plakkertje
Nee is niet dom. Een yorkie of biewer (zelfde eigenlijk als het om oren gaat) heeft maar een dun oortje dat best kan tippen als je het toestaat.
Dat is niet erg maar het is wel jammer als je van een rastypisch kopje houdt en dan is het een piepkleine moeite om de boel even te steunen zodat het groeit zoals je het wil hebben.
Ik ben helemaal geen fanaat maar twee verschillende oren vind ik erg lelijk.
Als een oortje goed gefokt is en moet staan staat het. Als je een herder moet plakken is het een slechte fok. Veel vellen, te zwaar of niet raszuiver. Bij Terriers is veel later vanalles over de oren besloten en typisch terriër is toch een tipoor. Er zijn maar heel weinig Terriers waarbij staande oren niet super ongewenst zijn. Vooral de kleine hondjes als West Highland White en Yorkshire terriër moeten ineens staande oortjes. Dat zijn van nature al twijfelende oren dus dan moet je niet een tijdje een plooi laten komen want die gaat er niet meer uit.
Er zijn ontzettend veel Biewers en Yorkies met slechte oren
Ted haar oren ook geplakt. Ik vind het verschil echt te groot. Of parmantige oortjes op een Powderpuff of van die slome hangende. Het mag overigens wel volgens de rasstandaard en ik ben het met je eens dat het werkelijk nérgens over gaat.....Maar ik ben er heel blij mee.
:-) mij maakt het geen drol uit. Het komt zoals het is. Zou het nooit plakken enz. Komt vanzelf goed, na entingen of tandjes. Aan de hond verandert niks. En als ze blijven hangen, geen probleem.
Allemaal een kwestie van smaak of interesse.
Als het je geen drol kan schelen dat Fifi hangoren krijgt is dat wmb een zeer dikke prima.
Maar ik zie graag een eigenwijs puntoortje. Het is ook niet dat er invasieve chirurgie of couperen aan te pas komt he. Een simpel stukje pleister. That’s it. Het hondje heeft er nul last van.
Ik snap het wel je zoekt zon hondje toch ook uit omdat je hem leuk vind ? Tis kleine moeite en t oog wil ook wat.
Helemaal bij zon dure hond ( grapje nanna grapje ik kon het niet laten!!!!)
Ik zou waarschijnlijk precies hetzelfde doen♡
Marc schreef: 13 sep 2026, 22:22Als een oortje goed gefokt is en moet staan staat het. Als je een herder moet plakken is het een slechte fok. Veel vellen, te zwaar of niet raszuiver. Bij Terriers is veel later vanalles over de oren besloten en typisch terriër is toch een tipoor. Er zijn maar heel weinig Terriers waarbij staande oren niet super ongewenst zijn. Vooral de kleine hondjes als West Highland White en Yorkshire terriër moeten ineens staande oortjes. Dat zijn van nature al twijfelende oren dus dan moet je niet een tijdje een plooi laten komen want die gaat er niet meer uit.
dat vind ik nogal overdreven gezegd of liever geschreven. bij de tollers heb je liever hangoren dan hangoren met een vouw er in. hangoren met een vouw er in hebben vaak kleine oortjes want die zijn niet zo zwaar. bij grote oren is die vouw moeilijker omdat die oren inderdaad zwaarder zijn en dat heeft meer met de lichaamsbouw te maken. daarom plak ik dus wel de oortjes als ze in de wisseltijd gaan vouwen. dus niet slecht gefokt en geheel raszuiver
Ik geloof niet in ‘slechte’ oren. Het is bijna altijd een keus van de eigenaar geweest. Die laat dat haar op die oren maar aangroeien zodat ze superzwaar worden. Plakt niet. Of vindt het juist ‘cute’ en dat mag er dan natuurlijk ook zijn.
Ik geloof ook niet in "slechte oren". Dat is onze standaard, wat men vindt wat heurt.... (nou ja). Ik geloof er ook niet in dat de honden het haar niet kunnen dragen. En dat ze daarom vouwen. Gewoon zo geboren, met sterke rechtop oren. Lijkt me heel sterk dat Beau, waarschijnlijk een broodfok hondje -met heel veel haar op zijn oren, hier toevallig getrimd, na asiel periode, en zeker 2 x erg verwaaarloosd is binnen gekomen.-, met mij als 5e eigenaar dat daar ook aan geplakt is. Dan hij zeker flappers, tippers, hangers moeten hebben.
Maar je moet doen wat je leuk vindt. En vindt wat hoort.
ellen en de birmanen schreef: 14 sep 2026, 12:42bij de tollers heb je liever hangoren dan hangoren met een vouw er in. hangoren met een vouw er in hebben vaak kleine oortjes want die zijn niet zo zwaar.
Het is allemaal smaak.
Voor mij geldt dat minder toller bijna hetzelfde als mooier is.
Ik ga vooral voor symmetrie. Het maakt me niet heel veel uit hoe de oren staan maar ze moeten wel hetzelfde doen.
Ongelijke oren is net zo raar als ongelijke ogen of ongelijke poten.
Overigens is dit een staand oor met veel haar dus dat haargewixht de doorslag geeft klopt ook niet.
Wacht even. Want nu wordt er iets in mijn mond gelegd door de waarde die het woord slecht heeft gekregen. Ik heb net zo lief een Duitse herder met hangoren als met staande oren. Mij maakt de stand van de oren werkelijk niks uit. Ik noem het slechte oren omdat ik ze naast de rasstandaard leg. Dan worden ze als slecht en zelfs als diskwalificatie gezien. Een Duitse herder met hangoren wordt zover ik weet gediskwalificeerd. Dat staat echt helemaal los van wat ik ergens van vind.
Ik zie de laatste tijd een aantal herders op marktplaats Mechels en Duits met hangoren en die spreken me meer aan dan de ras typische dieren. Ik vind dat wel leuk. Die afwijking van rastype.
En ik sprak niet over tollers maar over herders. Vrijwel altijd is een herder die niet te zwaar gefokt is en echt raszuiver toch echt wel geboren met oren die niks anders gaan doen dan staan. Soms niet, maar dat is zelden.
Nu de Duitsers zo zwaar en grof gefokt worden krijgen ze lip en keelwammen. En dan krijg je meteen problemen met de oren. Hoe grover de hond hoe lastiger staande oren te behouden zijn. En daar had ik wel een waardeoordeel. Want ik vond werkhonden te grof fokken wel slecht.
Ik vind dit echt ontzettend sympathiek en zou liever deze hond hebben dan een identieke hond met staande oren. Puur omdat ik dit een sympathieke look vind en iets aparts.
Mij bevalt de niet raszuivere look wel..
Als ik Nanna was zou ik ook plakken. Dat weer omdat ik staande oren lekker pittig vind staan op een terriër. Zou ik meer moeten doen dan een plakkertje dan stopte ik. Geen harde dingen erin. Geen aan elkaar plakken en zeker niet langdurig plakken. Maar even een stukje leucoplast zou ik zeker doen.