Zo ook nu. Komt er een dame met 6 honden aanlopen. Ik dacht nog he bah! Teveel en een oude dame. Maar alles ging aan de riem en passeren verliep keurig. Dat viel me reuze mee want het was een smal paadje.
Een meter of 100 verder liep Guus een heel eind terug wat te snuffelen aan waar die roedel had gelopen. Ik wilde hem roepen en op dat moment zag ik dat een van de honden van die dame los was en in een rechte lijn op Guus af stoof met totaal verkeerde bedoelingen. Guus had niks door en was gewoon zijn onnozele zelfje. Keek zelfs even op maar dacht dat zal wel loslopen.
Nog voor ik kon roepen of die kant op kon rennen stoof zijn grote vriend de cao de bestiar op de situatie af. Slaand met de poten en alle haren overheind woest grommend stoof hij van onze kant op de situatie af. Zo bijzonder. Hij ging Guus redden
Zo bijzonder en zo fijn dat dit goed afliep. Die hond was op zeker van plan om Guus te grijpen en iets aan te doen. Dat zag je meteen aan hoe hij op hem af stoof met lage kop en gefixeerde blik.
Ik vind het zo mooi om te zien hoe honden een vriendschap kunnen ontwikkelen en hoe dan de oorspronkelijke taak van beschermer ineens van toepassing is op een bevriende hond. Guus is ook nog de baas van de twee. 6 vs 60 kilo maar het gaat allemaal om wie er geestelijk het sterkst is. Guus kent geen angst, geen zorg en geen stress dus die is al snel de baas. Hij is een lieve baas maar het is geen gezicht om een waakhond van 60 kilo die ouder is de bek te zien likken van Guus die dan stoer staat en dat "toelaat". Hij kiest echt de juiste vrienden
Ik kan me ook nog een forumwandeling herinneren. Toen was Guus helemaal weg van Manu. Ik denk dat hij precies weet wie je te vriend moet houden. Want tijdens die wandeling werd hij enorm veel gepest maar zocht steeds Manu op om samen te plassen, snuffelen en zich een beetje op te trekken aan de rust en de kracht van Manu. Als Bas ooit god verhoede wegvalt wil ik denk ik een grote reu erbij. Dat past gewoon bij hem.