Diana schreef: 08 nov 2021, 10:20
Wat grappig dat dit voor jouw honden dan juist weer veel beter werkt

De voorheen wurmende honden bij de deur proberen zich niet in de auto te wurmen dus?
Nee, totáál niet, vanaf de eerste keer, zonder dat ik ook maar iets anders hoefde te doen

.
Behalve één keer, maar dat lag aan mijn eigen haast en frustratie : ik zou iemand ophalen bij het station (iemand van het hf zelfs

) en was om de één of andere reden al te laat (geen idee waarom want ik ben normaal echt noooooit te laat), en er mocht geloof ik één hond mee, in ieder geval Sette niet. Maar wat ik zei of deed, ze liet zich niet naar binnen sturen dus door mijn haast en haar dwarse houding werd ik boos en ik wilde haar een trapje in haar kont geven om haar richting huis te jagen en toen gromde ze. Heb ik hier (zonder de verdere omstandigheden te vertellen) al eerder als voorbeeld gegeven dat ik inderdaad wel een paar keer heb gehad dat een hond naar me gromde en dat ik haar daar alleen maar veel gelijk kon in geven en meteen weer 'op aarde' kwam

.
Hier heeft het niet opbouwen van veel spanning en opwinding tijdens alle voorbereidende handelingen in ieder geval een wereld van verschil gemaakt, maar de verdere routine rondom het weggaan is inderdaad net zo goed belangrijk. Dat heeft hier net als bij jou ook vooral te maken met het gegeven dat er meerdere honden zijn en ze niet altijd allemaal mee mogen. Met één hond of twee honden die altijd samen mee zouden gaan, was dat probleem er niet geweest. Maar dan zou ik het evengoed fijn vinden als ze niet steeds als ik mijn jas aan ging trekken al door het dolle heen waren.
Ja, zo is Karma nu zelfs in training 'niet mee mogen', een heel moeilijke voor mezelf ook want ze vindt het altijd en overal zo leuk, maar juist daarom én omwille van het feit dat ze als pup/puber natuurlijk sowieso vaker mee 'moest' maakt het voor haar nu wel moeilijker om te aanvaarden dat ze ook af en toe eens niét mee mag, ook al gaat een ander wél mee.
Honden, je blijft bezig

.