Cato is echt een bange schijterd. Ik snap er niets van want het is een boxer, met prima ouders, geboren in m'n eigen handen maar toch is ze voor alles wat vreemd is bang. Eerst uitte zich dat vooral door blaffen en, als ze te dichtbij kwamen, uitvallen naar andere honden aan de lijn. Dat is nu eigenlijk weg, maar alle kleine kinderen, rolkoffers, mannen, mensen met wapperende kleren en noem maar op zijn nu eng. Ze rent er het liefst met een noodgang voorbij maar ze is nu eenmaal aangelijnd in de stad dus dat geeft mij vooral pijn m'n schouder. Zitten op een bankje en kijken gaat nog wel, dan leunt ze tegen me aan, maar ik weet niet meer hoe ik haar die steun kan geven als we gewoon lopen. Op sommige tijdstippen of met mooi weer neem ik haar nu niet eens meer mee naar het park want te druk. Wat ik ook probeer, als ze iets wél braaf passeert, is vervolgens het eerste bewegende blaadje weer reden om opzij te schieten. Ik ben dit absoluut niet gewend qua type honden dus ik hoor graag hoe ik ermee om kan gaan. Wat niet helpt is dat ze ontzettend sterk is dus als ze echt uit alle macht trekt heb ik gewoon pijn...samen uitlaten met Donner maakt haar wel minder bang maar daarvoor is het overdag echt te druk.
Vooral de angst voor mensen is wel een probleem want ze blaft bijna naar iedereen die hier binnen komt. Zeker als ze haar proberen gerust te stellen of te lokken. Negeren werkt het beste maar ze gedraagt zich echt alsof ze thuis geslagen wordt (en ik ben erbij en dat wordt ze niet...)
Langzamerhand ben ik al een jaar bezig met trainen en alhoewel ze iets meer op mij let en af en toe snuffelt is het alsnog een hele opgave om haar uit te laten
De grote grap: scooters, bussen, lawaai, vuurwerk, allemaal niet eng...maar een rennend kind...de horror