De dierenarts is natuurlijk een heel specifieke situatie, dus even los daarvan: ja, ik denk - en heb de ervaring - dat er nog wel wat aan angstagressie te doen is.
Het is eigenlijk jammer dat ik geen duidelijke filmpjes heb van hoe Amoz was in het asiel, want je zou het nu niet meer kunnen geloven. Hij had ook angstagressie, maar ik kende dat vooral in de vorm van honden die in paniek om zich heen gaan happen en al héél veel signalen geven van tevoren. Bij Amoz was het anders. Hij ging confrontaties wel uit de weg als dat kon, en gezien de grote ruimte die de honden daar in het asiel hadden, kon dat in principe ook gewoon altijd. Maar als hij niet weg kon, ging hij gericht in de aanval. Dat was geen happen, dat was echt gericht bijten en bij mensen in de arm hangen. Hij viel ook niet uit van tevoren of zo, gromde niet, trok zijn lippen niet op, maar als de angst hem te veel werd, iemand kwam te dichtbij en hij kon niet weg, vloog hij die persoon gewoon aan en beet dan serieus.
Aan de rest van zijn houding was wel duidelijk te zien dat het angst was, bij nadering door mensen zag je zijn staart al onder zijn buik verdwijnen en werd zijn hele houding laag, hield hij zijn kop laag en kreeg een heel wantrouwende blik. Heel defensief dus. Maar hij zocht het dus zelf nooit op, hij ging mensen altijd heel ruim uit de weg als hij de keuze had en zorgde er dus ook wel voor dat hij niet klem kwam te zitten.
Die agressie is er bij Amoz voor 99% uit, alleen in extreme situaties zie je er nog wat van terug (opgenomen in het dierenhospitaal in een kooitje terwijl ik er niet was en de dierenarts wilde hem uit de kooi halen). Ik heb al vaker over dat traject met Amoz geschreven natuurlijk. De eerste stap was vertrouwen in mij (dat zit bij jullie en Pippin zo te lezen ook al helemaal snor) en hem helemaal niet in situaties laten komen waarin dit gedrag kon ontstaan. Ook niet met mijzelf, ik wist ook nog niet waar zijn grens lag ten opzichte van mij, dus ik kon geen enkele druk op hem leggen of hem iets laten doen dat hij niet uit zichzelf al wel deed of niet wilde (of dat idee had). Ik moest bijvoorbeeld ook opletten in het begin dat ik hem niet per ongeluk klem liep in de smalle gang, want dan zag ik meteen weer die lage houding en wantrouwende blik. Dus er kwam gewoon niemand in zijn persoonlijke ruimte de eerste tijd (ca. een halfjaar) en daarna alleen mensen die hij al veel vaker had gezien en van wie ik wist dat ze mijn aanwijzingen opvolgden en snapten hoe het werkte. Die hem dus gewoon lieten snuffelen zonder hem aan te kijken, tegen hem te praten, ineens hun hand naar hem uit te steken o.i.d. maar hem echt volledig konden negeren en zijn gang laten gaan. Zo begonnen zijn eerste toenaderingen tot vreemde mensen: even snuffelen, meestal van achteren als hij dacht dat die persoon het niet in de gaten had, en daarna weer wegwezen (en mij aankijken wanneer die indringers eindelijk zouden verdwijnen). Uiteraard alleen als hij echt ontspannen was en inmiddels door eerdere bezoeken die persoon als een soort meubelstuk was gaan zien waar hij niets mee hoefde en niets van te vrezen had. Het geluk dat ik met Amoz had, was wel dat hij al uit zichzelf in de reisbench ging liggen als er mensen kwamen en dan ook niet lelijk deed, zolang ze maar ruim uit zijn buurt bleven. Hij is namelijk níet waaks of territoriaal. Maar anders had ik hem in een dichte bench gelegd of achter een traphekje o.i.d.
Ook buiten op straat en tijdens wandelingen zorgde ik ervoor dat hij niet (nooit!) benaderd werd door mensen, dat ik altijd tussen hem en anderen in liep. Samen het enge uit de weg gaan, samen wegdraaien, de andere kant op lopen en dat heel veel belonen, zo maakte ik hem duidelijk dat hij het uit de weg kon gaan en dat ik hem daarbij hielp. Ook heb ik héél veel gecounterconditioneerd op het passeren en tegemoet lopen van mensen op de stoep bijvoorbeeld, maar ook mensen die langsliepen terwijl we in de auto zaten, mensen die langsliepen terwijl we op een bankje zaten ergens; echt alle situaties eigenlijk waarin vreemde mensen in beeld kwamen. En dan koos ik dus situaties waarbij ik zelf alle controle had.
Ik heb ook best veel samen met anderen gewandeld waarbij mensen hem ook compleet negeerden en toen hij er ongeveer een jaar was, begon hij ook tijdens wandelingen zelf toenadering tot vreemde mensen te zoeken. Bij hondenmensen ging dat prima, bij andere mensen hield ik hem gewoon weg. Ondertussen had hij ook prima door dat ik hem veilig hield, dus koos hij er zelf al voor om achter mijn benen te gaan staan als hij zich niet op z'n gemak voelde bij mensen. Maar toen waren we al wel in het stadium dat ik wist dat hij weg zou lopen als hij iets spannend of niet prettig vond. Toen we in dat stadium waren, gaf ik mensen die hij oké vond ook geregeld zijn riem tijdens de wandeling. Omdat hij wandelen zo geweldig leuk vond (en vindt), vindt hij mensen die met hem wandelen meteen ook een stuk leuker
Kortom: vanuit het samen uit de weg gaan en dat gedrag alsmaar herhalen en belonen, hem erop laten vertrouwen dat ik er 100% voor zorgde dat nooit iemand hem te dicht naderde en hij ook altijd weg kon, in combinatie met counterconditioneren en hem vervolgens zelf stapjes laten zetten in optimale situaties die niet mis kónden gaan, is hij nu neutraal tot vriendelijk naar vreemde mensen en ben ik nooit meer bang dat hij zal bijten of aanvallen, hij gaat weg als hij het niet prettig vindt. Maar het verschil met Pippin is misschien wel dat dat Amoz' primaire reactie altijd al was in het asiel en dat hij dus alleen gevaarlijk werd als hij het gevoel had dat hij niet weg kon of geforceerd werd.
De dierenarts was toen echt nog een stap te ver geweest. Dat heb ik dus pas opgepakt toen hij denk ik 1,5 jaar (?) bij mij was; toen liet hij zich helemaal uit zichzelf inmiddels voorzichtig aaien door vreemde mensen en ze konden met hem aan de riem lopen. Dat hebben we gedaan met dierenartstraining, dus in heel kleine stapjes laten wennen aan de praktijk, de dierenarts en alle veelvoorkomende handelingen voorspelbaar maken en hem het laten aangeven wanneer hij pauze nodig had, altijd zijn grenzen respecteren als het te spannend werd. Maar dat is natuurlijk een hoop werk waar veel tijd in gaat zitten, dus ik snap dat niet iedereen daar zin in heeft voor sporadische dierenartsbezoekjes. Plus dat wij het geluk hadden dat voor die tijd een dierenartsbezoek gelukkig niet nodig was geweest, anders was dat denk ik veel moeilijker nog goed gekomen. Het heeft wel veel opgeleverd, want Amoz is nu mijn makkelijkste hond bij de dierenarts. Echt leuk vindt hij het nog steeds niet als vreemden zomaar aan hem zitten, maar die echte angst en extreme stress zijn volledig weg, wat alles veel makkelijker maakt.
Het is een heel lang stuk geworden, sorry

Elke hond en situatie is natuurlijk weer anders, ook binnen de categorie 'angstagressie' heb je weer allerlei variaties en uitingsvormen, maar wie weet kun je er toch iets uithalen waar je mee verder kunt.