Ik ben ook bezig Froo dit aan te leren (onderdeel van spulletjes in de bak gooien natuurlijk), en Froo is een hondje dat dingen vasthouden heel lastig vindt. Ze is super zacht in de bek en laat dus bijna alles direct weer los (het enige moment waarop ze echt wel vasthoudt is als je een trekspelletje speelt met haar, maar zelfs dat heeft super lang geduurd omdat ze eerst niet vast ‘durfde’ te houden). Ik ben begonnen haar gewoon aan te leren dat ze het vast moet pakken en ik ben dus begonnen met een stukje papier. Als ik met iets zwaarders/stevigers was begonnen had ze het niet eens opgepakt, zij moet echt eerst leren wat ik ermee bedoel en dan zal ze zwaardere dingen ook wel braaf vasthouden, maar voor nu doe ik met haar maar echt baby steps.Tamara schreef: 05 dec 2021, 18:45 Vandaag ben ik begonnen met een voorwerp lang vasthouden. Over een half jaar plaats ik een keer een filmpje want het lukte nog helemaal niet hoor![]()
Ik deed het met Feta met een pannenlap, maar ze keek alleen maar naar de kom met koekjes, snapte niet wat oppakken is... ik andere dingen aanbieden zoals speelgoed, snapte ze ook niet want ze wilde koekjes en een klik, daardoor ging ze allerlei kunstjes doen die ze al kent. Vervolgens pak ik een ander object, een kunstbloem naar het idee van Ren, en duw de steel in haar bek (dit is natuurlijk niet de bedoeling, maar ik was mijn geduld kwijt). Ze leek een beetje te begrijpen dat ze het moest vastpakken; ik begin kei hard te klappen waardoor Fet denkt dat ik gestoord ben geworden en ze stopt er spontaan mee.
Lanai met de kunstbloem ging eigenlijk wel iets beter; ze pakte het al even uit zichzelf op, een paar keer.
Morgen herhaling. Met feta ga ik weer even voor een ander object want die vind heel die bloem maar raar nu omdat ik haar als een idioot stond toe te klappen toen ze dat ding even vast hield.
Moet ik wachten en telkens klikken als Feta in de buurt van het object komt? Of moet ik eerst beginnen met 'vast' aanleren door bijvoorbeeld te oefenen met iets wat ze sowieso graag vast heeft?
Daar liepen we even vast want Froo houdt dingen dus niet lang vast, ze laat ze weer vallen. Ze gooit er als het ware mee. En niet clicken totdat ze hem langer vasthoudt heeft geen nut want dat doet ze dus niet, dus ik had een andere aanpak nodig. Ik heb de bak erbij gepakt en het papiertje in de bak gelegd. Omdat ze dan helemaal over de rand van de bak heen moet buigen om het papiertje op te tillen, houdt ze hem automatisch langer vast. Daar ben ik eigenlijk gewoon mee doorgegaan en gisteren hield ze zomaar ineens het papiertje twee seconden vast op het commando ‘vast’.
Nou ja, ik moet wel vermelden dat ik verder geen trainwonder ben. Ik verzin altijd maar wat en dan kijk ik hoe het gaat. Gelukkig heb ik een hond die zeer gemotiveerd is en graag mee wil werken, wat voor rare dingen ik ook verzin.