Sirene schreef: 07 dec 2021, 17:46Dat heb je goed hoor. Ik heb dat ook zo geleerd. Het is goed dat je het zegt want ik was me niet meer bewust dat ik dit deed. Bij Spring benoem ik heel vaak al dingen tijdens het shapen. Dat is zo gegroeid. Zodra ik voel dat het de goede kant op gaat benoem ik al.
Met een jonge hond doe ik dat denk ik niet, of zou ik iig niet moeten doen.
Fijn om te lezen, dan zit ik nog goed

.
Sirene schreef: 07 dec 2021, 17:48Hartstikke goed en leuk! Je ziet hem echt nadenken. Van Crutz heb ik voor het achteruit lopen nog een trucje geleerd die ik ook vaak gebruik. Leg een brokje tussen je benen terwijlk je met je benen wijd staat. Als de pup dan terugloopt zal hij oogcontact willen maken en daarbij bijna automatisch achteruit (want tussen je benen) lopen. Voor de afwisseling kun je dat ook doen.
Oh dat is wel handig voor Raaf. Daar heb ik vandaag het achteruit lopen mee geoefend maar met een brokje laag gaat ie in de buig en hoog in de zit

. Wat het beste werkte was hem achteruit laten lopen door zelf naar voren (naar hem dus) te bewegen, maar ik ga dit eens proberen morgen.
Murf ging vandaag zo leuk met de achteruit op. Heb eerst gewoon achteruit gedaan want als hij eenmaal ergens op staat dan is hij er bijna niet vanaf te krijgen met z'n achterpoten, hij weet echt al dat hij erop moet blijven dus strekt zich zover mogelijk uit. Als hij er dan toch uiteindelijk vanaf stapt staat hij ook meteen zover van het object dat hij er niet zo even terug opstapt. Nu dus eerst achteruit op de grond, toen achteruit op het anti-slipmatje, en daarna op een object en dat kreeg hij nou best goed door. Heel leuk om te doen!
Ik moet wel iets bedenken of aanschaffen qua hogere objecten want ik gebruik nu dienbladen en dozen, maar met Lais zit ik al bij een doos van zeg 30cm en dat gaat kantelen als ze haar poot er achteruit op gaat zetten. Ik zag dat
@malinois of
@Maart een soort stapel van dezelfde (fitness?)objecten had volgens mij?
Met Lais heb ik trouwens ook de kiekeboe gedaan, zo leuk

.