‘s Middags door het bos terug naar de schaapskooi.

We zetten de stippen er zelf op. Dan is in een oogopslag te zien of het schaap drachtig, gust of ziek is.HillieS schreef: 17 dec 2021, 18:41 Prachtig zeg!
Laatst zag ik ook, terwijl ik net oudste oppaskind van school had gehaald, een kudde lopen. Ook met stippen op de rug. Wilde hij weten waarom ze die stippen hadden. Net 6 jaar hè.
Nou, ehm das verf. Gelukkig zaken we al heel snel iets anders waar hij over begon![]()
![]()
Ze eten nog steeds hei maar ook den, berk en gras. Er zitten weinig voedingsstoffen meer in daarom worden ze op stal bijgevoerd met hooi.Inge O schreef: 17 dec 2021, 19:07 Eten die schapen eigenlijk hei, of groeit daar nog iets tussen?
Wat een mooie schapen, hoed je die als werknemer, of is het een eigen kudde?
Het zijn 200 Veluwse Heideschapen. De meesten zijn ook heel lief.
We werken met een aantal herders en zijn aan het onderzoeken hoe we de wolven uit de buurt van de kudde kunnen houden.Lothian schreef: 17 dec 2021, 20:02 Genieten zeg. Leuk om zo via foto's mee te kunnen lopen.
Ik las op bij12.nl dat er nu door de herders verschillende wolfwerende opties voor overdag worden uitgeprobeerd, test jij daar ook mee?
Het is een hele kleine wereld zo met die mist.
Echt hoor! Ik kan het je aanraden.
Ja, elk nadeel heb ze voordeel. Altijd in de hulpverlening gewerkt en nadat ik dat niet meer kon ben ik dit gaan doen.
Dank je wel.
Ik doe het ook met veel plezier. De schapen zijn leuk en het is geweldig om met m’n hond samen te werken.
Ja.
Dankjewel.
Mijn hond Dirkj is zo op haar aller-gelukkigst.
De leukste werkplek die er bestaat.
Deze hadden echt zo'n afdruk van een ram zeg maar , ook allemaal dezelfde kleur geloof ik. Tenminste, degenen met een stip.Dirkje schreef: 17 dec 2021, 21:25We zetten de stippen er zelf op. Dan is in een oogopslag te zien of het schaap drachtig, gust of ziek is.HillieS schreef: 17 dec 2021, 18:41 Prachtig zeg!
Laatst zag ik ook, terwijl ik net oudste oppaskind van school had gehaald, een kudde lopen. Ook met stippen op de rug. Wilde hij weten waarom ze die stippen hadden. Net 6 jaar hè.
Nou, ehm das verf. Gelukkig zaken we al heel snel iets anders waar hij over begon![]()
![]()

De mooie vachten worden verkocht of gebruikt bij workshops vachtvilten.Crescent schreef: 17 dec 2021, 23:36 Prachtig. Wat is de bestemming van de wol als ze zijn geschoren?

Sinds er een schaap is gedood door een wolf tijdens het hoeden - bij een andere kudde maar wel op dezelfde hei - vind ik het minder ontspannen inderdaad.Mizzsylver schreef: 18 dec 2021, 13:31 Prachtige foto’s! Lijkt me echt heel rustgevend als je zo op de hei zit met de schapen lekker grazend om je heen.
Al zal de wolf het wel minder rustgevend maken.
In Frankrijk kwamen we met wandelen wel eens langs een alleenstaande kudde schapen en daar lag dan inderdaad zo’n kuddebewakingshond bij.