EchoMira schreef: 18 dec 2021, 21:31
Dirkje schreef: 18 dec 2021, 19:39
Mizzsylver schreef: 18 dec 2021, 13:31
Prachtige foto’s! Lijkt me echt heel rustgevend als je zo op de hei zit met de schapen lekker grazend om je heen.
Al zal de wolf het wel minder rustgevend maken.
In Frankrijk kwamen we met wandelen wel eens langs een alleenstaande kudde schapen en daar lag dan inderdaad zo’n kuddebewakingshond bij.
Sinds er een schaap is gedood door een wolf tijdens het hoeden - bij een andere kudde maar wel op dezelfde hei - vind ik het minder ontspannen inderdaad.
Wat is er sindsdien gedaan om het te voorkomen?
Waar staan die schapen nou helemaal tijdens het stille halve etmaal?
Er lopen sindsdien minimaal 2 extra kuddebewakingsmensen mee mee tijdens het hoeden. Ook hebben we gastoeters en noodvuurwerk mee. Ik verwacht zelf niet dat dit op termijn helpt om de wolven weg te houden bij een gescheperde kudde. Voor nu waarschijnlijk wel omdat de wolven elke verandering binnen de kudde eerst een tijd zullen observeren.
De wolven die daar wonen weten wie er allemaal hoeden, met welke honden, hoe laat we vertrekken en wanneer we weer weggaan.
We horen bij de inventaris.
Als er dan weer nieuwe vrijwilligers meegaan, wij opeens met ritselende parafernalia aan onze rugzakken lopen of de honden opeens knipperende lampjes om hebben is dat nieuw en anders dan gewoonlijk en dat maakt de kans een aanval kleiner.
Wolven zullen er alles aan doen om te voorkomen dat ze gewond raken. Ze nemen weinig risico’s.
Alles wat nieuw is wordt argwanend bekeken.
Wat gebleken écht werkt om de wolven weg te houden bij de kuddes zijn kuddebewakingshonden.
Die lopen dan ook regelmatig mee, met hun handler.
Wellicht dat we in de toekomst zelf ook KBH zullen krijgen, dat wordt momenteel onderzocht.
De schapen staan tot begin december ‘s nachts in een kraal aan de de rand van de hei. Daar staat een wolfwerend raster omheen. Dat werkt goed om de wolven weg te houden bij de schapen.
Vanaf december tot april staan de schapen s’nachts in de schaapskooi. Ze kunnen daar wel naar buiten als ze willen.
Er staat daar ook een wolfwerend raster om het gedeelte waar de schapen lopen. Voorheen was dat niet nodig. Het is echt wel een serieuze toestand.