Excuus voor de late reactie.
Kon het niet meer bijhouden
Dennenappel schreef: 13 dec 2021, 17:59
Ik ga voor je wensen wat bijstellen misschien
Als ze verder niemand lastig valt zou ik haar dat af en toe wel gunnen.
Hier maakt het nog wel verschil of ik echt MET ze wandel en roep of zelf half in gedachten ongezellig meeloop. Bij de heren dan.
Dat weet ik dus niet.
Mensen valt ze niet lastig, andere honden ook op zich niet maar ze neemt zoveel ruimte dat ze ook bij een weiland uit kan komen waar schapen staan.
Wat als ze die op gaat jagen.
Dan wordt het een gevalletje 'dat doet ze anders nooit' maar dat risico is mij te groot.
Alfilillo schreef: 13 dec 2021, 18:24
Hoe oud is ze nu?
Ze is net 14 maanden.
Lothian schreef: 13 dec 2021, 18:37
Veel oefenen in een makkelijke situatie, waar het verder saai is en rondracen niet zo de moeite waard. Als dat er betrouwbaar in zit weer loslaten in een moeilijkere situatie.
Niet roepen wanneer je toch al weet dat ze niet luistert. Wacht dan liever even op een moment dat je inschat dat ze ook wel zal komen.
Niet 15 keer je commando herhalen.
En maak een feestje van het hierkomen met lekkers en enthousiasme. Jij moet het winnen van het zelfbelonende gedrag van racen.
Die makkelijke situaties heb ik niet meer in de buurt want madam doet het niet meer voor het racen.
Ze 'jaagt' nu met de neus op de grond.
Zelfs Maya is niet goed genoeg meer om in de buurt te blijven.
Ook een boel kaas en worst niet.
Eenmaal los is geurtjes snuiven en weg.
Commando's herhalen deed ik sws al nooit.
EchoMira schreef: 13 dec 2021, 18:59
Alfilillo schreef: 13 dec 2021, 18:24
Hoe oud is ze nu?
Ja, ik weet het ook even niet.
Hier mogen ze hun nieuwste mop trouwens best 50 keer vertellen hoor. Als ze daarna wel komen zijn ze gewoon knap.
Soms hebben ze gewoon een gedraginkje dat ze leuk vinden om te doen. Lekker laten gaan en goed rekenen.
Als je op een strakke Voor wil kunnen rekenen zou ik dat gewoon apart aanleren. Dat is meestal de kortste klap.
"Jongens kom!" is hier echt iets anders dan "Fluit..voorrrr".
Een strakke Voor hoef ik niet en zou ook niet weten of dat een Podenco te leren is
Rondracen en wat ruimte nemen is ook geen probleem.
Neus aan de grond en enorm in de verte (ruim uit zicht en haar gejoel is al amper te horen) is niet wat ik wil.
Ik heb 2 varianten van roepen.
De ene is Halloo, ben ik in beeld? en dan komen er 3 mijn kant op rennen met blije koppies om te laten zien 'hier zijn we baas'.
Ik heb ook een Klaar! Kom hier! voor als er iets is en ik moet ze gewoon snel bij mij hebben (als ik een loslopende pitbull zie bijvoorbeeld) en dan komen er 3 gelijk aanracen maar nr 4 hoort mij niet eens (of doet alsof ze mij niet hoort).
Aan de flex luistert ze uitstekend, aan een sleeplijn luistert ze uitstekend.
Zodra de riem geheel afgaat is het een 5sec in de buurt en daarna is het Woesjjj en weg.
Ze komt uiteindelijk wel terug maar ik weet niet wat ze doet onderweg.
En ik ben ook niet van plan op de plek te blijven wachten of uren het bos door te sjouwen of uren bij de auto te wachten tot ze een keer besluit dat ik belangrijk genoeg ben om naar terug te keren

De forumwandeling was de laatste keer dat ze in de buurt bleef en netjes bij mij kwam.
Gudrun schreef: 13 dec 2021, 19:11
EchoMira schreef: 13 dec 2021, 18:59
Als je op een strakke Voor wil kunnen rekenen zou ik dat gewoon apart aanleren. Dat is meestal de kortste klap.
"Jongens kom!" is hier echt iets anders dan "Fluit..voorrrr".
Ja echt, ook ontdekt met Kika.
Kika, hier, is min of meer meestal komen en misschien toch ook nog net voor het bij me zijn als ze door heeft dat ik niet iets leuks ga doen (kaas is niks leuks) een rondje rennen.
Maar met het fluitje "that will do" fluiten net als op einde schapendrijven dan rent ze haar poten onder haar lijf vandaan om bij me te zijn, ook al staat ze aan het hek een andere hond uit te kafferen of zo.
Verschil: ALTIJD heel consequent in geweest. Met hier veel minder.
Kika is geen jachthond.
Hoe leer ik dat Nikki aan, als die het geurtjes snuiven in het bos leuker vindt.
Kaas en worst doet ze niets voor en ook heel blij zijn niet.
Ja, op dat moment wel.
Dan is zij ook super blij.
Lijn ik haar niet aan en zeg Toe maar weer dan is ze zo weer geheel weg.
Lijn ik haar wel aan en doe haar een eind verderop weer los dan is het ook Ajuu.
Ivm Setting up for failure of juist de Setting up for Succes ga ik met haar oefenen in omheinde losloop stukken.
Dan kan ze in ieder geval niet weg weg en ook geen 'schade' aanrichten aan zichzelf of anderen.