Dirkje schreef: 03 feb 2022, 10:20
Nou, wat houd je tegen dan als het zo’n lieve vriendelijke hond is is die met bijna alle honden samen kan, haar rust goed neemt en eigenlijk geen enkel probleemgedrag vertoont?
Ik snap echt niet na al je verhalen over haar dat je het zelfs serieus overweegt.
Neen dat is het ook niet he, I wish

.
Maar het beeld wat Dagmar van had had klopt ook niet helemaal.
Vraag ging oorspronkelijk eerder over of castreren het gedrag zou beter maken, of iemand het herkende dat teven ipv flauwer net bitsiger werden rond de loopsheid. Dat is bevestigd.
Volgende vraag is of castratie dan haar gewone normale door mij wel te hanteren gedrag gaat behouden of dat ze toch ook daardoor moeilijker wordt.
Moeilijker waarschijnlijk niet concludeer ik.
En ja, fokken... heb haar gekocht met het idee ooit, ook advies gevraagd ivm haar afstamming aan mensen die veel meer van border collies weten dan ik, dan heb ik mensen die ook echt om een pup van haar vragen en dan wil ik een beslissing rond castratie wel goed overwegen.
Blijkbaar is fokken niet voor mij weggelegd, op dat nestje met Bella lang geleden na. Flora had ik ook gekocht om naast sporten een eigen kennel te beginnen, kennelnaam aangevraagd, alle onderzoeken goed, maar toen het sporten echt begon liep ze wat vreemd, en het karakter wat ik voor ogen had in een sporthond bleek ze dan toch niet te hebben, te onzeker, niet stabiel, dus nooit gedaan. We niet gecastreerd want geen reden toe.
Naast de moeilijke kantjes is ze wel een fantastisch werkertje en een hele grappige inventieve slimme hond.
Maar aangezien ik zelf geen pup van haar wil aanhouden... niet fokken dus. Als latere volgende hond als ik niet meer zo veel wedstrijdsport neem ik wel een makkelijker typetje, zo een Flora-Dakar kruising achtig iets. Of terug een sheltie, al wil ik liever net een maatje groter.
Blijft de aarzeling rond castratie.
't Is niet zo dat ik het even kan uitproberen hoe ze dan is helaas. Dus wil wel zo veel mogelijk ervaringen.