Onze honden en mijn kat vroeger thuis werden oud. Ik was al uit huis toen ze overleden. Natuurlijk vond ik het wel verdrietig, en heel soms miste ik ze wel een beetje, maar het deed niet echt veel pijn. Toen mijn poes Kiki op 17 jarige leeftijd overleed was ik niet eens echt heel verdrietig; we zaten al een poosje te spelen met de vraag wanneer het genoeg was (ze was dement), en dit was eigenlijk ideaal. Ze was niet ziek, het had geen nare aanloop, ze was oud, het ging snel, wij waren erbij, wat wil je eigenlijk nog meer?
Toen mijn stiefvader overleed (i know, niet echt een huisdier

) werd de grond echt onder mijn voeten weggeslagen. Dat is iemand die voor me heeft gezorgd sinds ik heel klein was. Niet altijd tot wederzijds genoegen, maar toch. Heftig. Ik dacht dat ik wel wist wat rouw en verlies was. Maar toen kwam Oor. En haar dood was zo naar, of eigenlijk de aanloop er naartoe, de achtbaan. Oh het is dit, hey het is beter, shit ze is toch nog niet beter, hey het blijkt iets heel anders, ja ze wordt echt beter, shit het gaat weer slechter, laatste eindsprint, yes ze gaat het redden!!!! Ohnee toch niet. Verschrikkelijk. Met haar uitgemergelde lijf. Acht jaar, veel te jong, ze wou nog zo graag, maar ze kon écht niet meer. Die hond was een deel van mezelf. Dat laten gaan is zó anders dan wat dan ook. Zo anders dan bij mijn stiefvader (of oma's en opa's enzo), waarbij het je overkomt, je hebt er geen invloed op. Maar nu bepaal je zelf het proces; gaan we wel of niet naar de dokter, doen we dit medicijn wel of niet, kunnen we dit of dat wel betalen, stad en land afreizen voor de juiste voeding, alles in dat lijfje proppen, jasje aantrekken als ze naar buiten moest, drukke honden afweren, kussentjes schikken, de bottige ribbetjes aaien, je hond aankijken om te zien hoe die er in staat nog, en zien dat het genoeg is. Dat ze zo veel van je houdt, en jij van haar. Ik wist niet dat ik zo intens verdrietig kon zijn. Ik heb zo ontzettend veel gejankt. En het zo onwijs fysiek gevoeld, dat gemis.
Ik ben wel heel bewust bezig geweest met hoe ik wilde rouwen. Ik heb bijvoorbeeld expres mijn herinneringen aangezet op Facebook. Omdat ik wist dat als ik niet elke dag iets van haar zou zien, dat ik de rest van mijn leven zou moeten janken als ik onverwacht een foto tegen zou komen ofzo. En ik wilde echt heel graag met liefde en warme herinneringen op haar terug willen kijken. En ik heb het boek gelezen dat genoemd wordt in de openingspost. Dat gaf mij ook veel herkenning, en dat werkte louterend. Ook heb ik een foto van haar gemaakt na het inslapen. Als een soort bevestiging van dat ze echt overleden was, je ziet het meteen daar dat ze er niet meer is. Die bekijk ik nu nooit meer, maar op dat moment had ik er gek genoeg troost aan. En ik heb het blikje waar al haar lekkers in zat gevuld met haar spulletjes; bal, riem, plukje haar, flesje met as. Die staat nu op de kast, voor niemand behalve mij herkenbaar. Ik kijk er eigenlijk nooit in, maar toen ik na de verhuizing even niet wist waar hij was, was ik toch kort in paniek.
Ik heb wel het gevoel dat ik "goed" heb gerouwd. Ik heb het een plek kunnen geven, ik heb troost geput in hoe fijn het afscheid was, ik heb mezelf ruimte gegeven om verdriet te hebben en ik heb er voor gezorgd dat ik nu met veel liefde en plezier aan haar terug kan denken, waardoor ze voor altijd een beetje bij me blijft. Het gemis is er bij (steeds minder) vlagen nog steeds, maar het doet niet meer zo vreselijk zeer.