Waar ruikt jouw hond naar?
- CatnDog
- Posts in topic: 4
- Honden: 1
- Welke: Groenendaeler
Waar ruikt jouw hond naar?
Het klinkt misschien als een rare vraag, maar ieder hond ruikt natuurlijk anders. Zo is het me opgevallen dat de hond van een vriendin echt een heel andere geur heeft dan Zeno. Ik vind Zeno zeker niet altijd lekker ruiken. Denk maar aan de natte hondenlucht en soms ruikt hij echt naar reu. Maar zijn 'eigen' geur, als ik op zijn rug in zijn vacht ruik, kan ik het best beschrijven als de lucht van een huid als je een dag naar het strand bent geweest. Ik zeg altijd 'je ruikt naar zon'.
Hoe zouden jullie de geur van je hond beschrijven?
Hoe zouden jullie de geur van je hond beschrijven?
-
EchoMira
- Posts in topic: 2
- Honden: 3
- Welke: Whippet Lurcher Powder Puff
Re: Waar ruikt jouw hond naar?
Nee, ik zat er vandaag nog over te rumineren. Dat dat zo verschilt en ik commentaar heb gekregen over mijn auto sinds scarlett er is.
Ik weet wel dat ze echt naar hond ruikt. Gewoon dat muffe mossige.
Maar nu ruikt ze alweer 4 dagen naar shampoo dus dat is een kwestie van bijhouden.
Echo en Mira ruiken nergens naar. Mira ruikt vooral uit haar bek.
Is niets problematisch aan maar wel licht tandsteen. Maar haar tandvlees en tanden zelf zijn keurig dus weghalen zou puur cosmetisch zijn en ze vind het echt heel kut als je in haar bek poert dus het is prima dus ze heeft een beetje een heet adempje, germ.
Echo ruikt echt nergens naar. Ja, naar ganzenstront met stukjes onder haar oren. Maar niet van zichzelf.
-
EchoMira
- Welke: Whippet Lurcher Powder Puff
Grappig weetje; als je zelf geen hond hebt kun je altijd ruiken als er bij iemand anders een hond woont. Mensen met honden kunnen dat niet.
Ze kunnen de geur wel herkennen maar niet als zijnde..dat is een hond.
- twinkeltje
- Posts in topic: 1
- CatnDog
Dat klopt, dat ruik je zelf niet meer omdat je continue samenleeft en de lucht om je heen hebt.EchoMira schreef: 28 jan 2026, 20:43 Grappig weetje; als je zelf geen hond hebt kun je altijd ruiken als er bij iemand anders een hond woont. Mensen met honden kunnen dat niet.
Alleen als je bijvoorbeeld een week weg bent geweest en je komt weer thuis, kan je die geur wel ruiken.
- Kells
- Welke: Ierse Setters
De meiden ruik ik totaal niet, maar Fin dus wel. Dat komt omdat zijn oren af en toe wat viezig zijn en hij regelmatig tegen zijn eigen voorpoten staat te wateren.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Ik vind Bertus nergens naar ruiken behalve toen ik hem pas geleden een tijdje op de brokken van Heavy had gezet . Toen rook hij naar maggi ,kruidig

Ik ruik niks bijzonders aan mijn hond(en).
Ik zou het "ruikt naar buiten" kunnen noemen als het een naam moet hebben.
Mensen die geen hond hebben zijn verbaasd dat ons huis "niet naar hond ruikt".
Dus een erg indringende geur zal het niet zijn, neem ik aan.
Ik zou het "ruikt naar buiten" kunnen noemen als het een naam moet hebben.
Mensen die geen hond hebben zijn verbaasd dat ons huis "niet naar hond ruikt".
Dus een erg indringende geur zal het niet zijn, neem ik aan.

Bas stinkt aan alle kanten. Naar oud, muf en hondje en dan ook nog naar slechte tandjes. Guus ruikt lekker naar bos en drop. Geen idee waarom hij naar drop ruikt. Zijn voetjes ruiken het meest naar drop. Zijn lichaam heeft geen geur en zijn bek is schoon en heeft alleen een geur als hij lang en veel dwangmatig likt of smekt.
Ik gebruik met enige regelmaat tea tree olie met wat geurolie uit een spuitflacon tegen vlooien n teken.
Daar ruiken ze dus (flauwtjes) naar.
Daar ruiken ze dus (flauwtjes) naar.

- Dirkje
- Honden: 2
- Welke: Border Collies
Ik vind dat je zelfs verschil ruikt in rassen.
Border collies hebben een andere geur dan cocker spaniëls.
Maar dat vond ik vroeger bij de paarden ook al. Fjorden ruiken anders dan Arabieren. Koudbloeden ruiken anders dan warmbloedpaarden. Ook hebben paarden en (kleine) pony’s een compleet andere geur.
Mijn huidige honden en de honden uit het verleden ruiken allemaal anders. Reuen vind ik sterker ruiken dan teven. Ik vind de geur van mijn honden prettig. Dirkje ruikt naar aarde, buitenlucht maar vies uit haar bek en Otje ruikt naar bc reu en jonge hond. Zijn bed verschoon ik wel vaker anders gaat het muf ruiken. Toch vind ik zijn geur wel prettig. Het hoort bij hem.
Mijn auto meurt naar natte honden, modder en hondenhaar. Ik vind het heerlijk.
Maar dat vond ik vroeger bij de paarden ook al. Fjorden ruiken anders dan Arabieren. Koudbloeden ruiken anders dan warmbloedpaarden. Ook hebben paarden en (kleine) pony’s een compleet andere geur.
Mijn huidige honden en de honden uit het verleden ruiken allemaal anders. Reuen vind ik sterker ruiken dan teven. Ik vind de geur van mijn honden prettig. Dirkje ruikt naar aarde, buitenlucht maar vies uit haar bek en Otje ruikt naar bc reu en jonge hond. Zijn bed verschoon ik wel vaker anders gaat het muf ruiken. Toch vind ik zijn geur wel prettig. Het hoort bij hem.
Mijn auto meurt naar natte honden, modder en hondenhaar. Ik vind het heerlijk.
- Diana
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Amy ruikt ook naar zon, met een aardse ondertoon. Heel grappig, ik zeg ook vaak tegen haar dat ze naar zon ruikt (en dat ze mijn zonnestraaltje is) 
Arlo heeft geen heel specifieke geur en Fayah ruikt fris, naar de wind zou je kunnen zeggen, en naar een vleugje Cowboy Magic.
Arlo heeft geen heel specifieke geur en Fayah ruikt fris, naar de wind zou je kunnen zeggen, en naar een vleugje Cowboy Magic.

Waar Sonja woonde kon je echt ruiken dat daar hond woonde.
Maar daar vond bazinnetje huis schoon houden ook moeilijk.
Heb vriendin gehad die had een dwerg schnauzer. Een kat en vogels. Maar daar rook je totaal niet op een vervelende manier dat daar een hond of kat woonde.
Heb helaas ook op vervelende manier ervaren.
Kende ook iemand meteen duitse herder en die hond stonk heel erg als ze ezwommen had.
Dit had ik dan weet niet met Sonja.
Zou dat dan liggen aan type vacht?
Maar daar vond bazinnetje huis schoon houden ook moeilijk.
Heb vriendin gehad die had een dwerg schnauzer. Een kat en vogels. Maar daar rook je totaal niet op een vervelende manier dat daar een hond of kat woonde.
Heb helaas ook op vervelende manier ervaren.
Kende ook iemand meteen duitse herder en die hond stonk heel erg als ze ezwommen had.
Dit had ik dan weet niet met Sonja.
Zou dat dan liggen aan type vacht?
Treskor naar aarde, maar geen zomerse aarde.
Hij hangt ook elke dag vol van onder tot boven, dus ja.
Piiri is neutraal denk ik.
Op het werk logeert er momenteel een hond die echt vréselijk stinkt. Ik moet door de ruimte waar hij 's nachts slaapt om naar de wc te gaan en jeetje, wat een walgelijke geur. Op het werk verluchten ze dan de ruimte ook nog niet overdag als hij er niet zit
Maar bweikes, ik zou hem niet moeten in huis hebben. Ik laat nu zelf telkens de deur wat openstaan zodat er toch een beetje verlucht wordt. Onverstaanbaar ook dat mensen zich aan zo'n zaken niet storen
Maar goed, het zijn beide ook mensen die huishoudelijk zelf niets doen en voor alles personeel hebben
En het is een ruimte waar de kuisvrouw niet komt.
Piiri is neutraal denk ik.
Op het werk logeert er momenteel een hond die echt vréselijk stinkt. Ik moet door de ruimte waar hij 's nachts slaapt om naar de wc te gaan en jeetje, wat een walgelijke geur. Op het werk verluchten ze dan de ruimte ook nog niet overdag als hij er niet zit
Maar goed, het zijn beide ook mensen die huishoudelijk zelf niets doen en voor alles personeel hebben
Ik heb het met Bouviers en soms ook met Bassethounds. Zo verschrikkelijk erbarmelijk stinken. Echt smerig.

- annnie
- Welke: Welsh Corgi Cardigan - Hongaarse straatfik - Galgo
Annie heeft een warm zoetig maar wel echt typisch hondenluchtje. Ze ruikt gezellig vind ik. Ronja is vrijwel geurloos, om haar te ruiken moet ik echt m´n neus in d´r vacht steken.
Ik vind trouwens een net met shampoo gewassen hond echt smerig ruiken. Dan mengt de geur van shampoo met die van hond, bah! Terwijl ik de geuren apart van elkaar helemaal prima vind.
Ik vind trouwens een net met shampoo gewassen hond echt smerig ruiken. Dan mengt de geur van shampoo met die van hond, bah! Terwijl ik de geuren apart van elkaar helemaal prima vind.

- thom
- Welke: Farah het Portugese meisje
Het klinkt misschien gek maar Farah komt uit Portugal en ze ruikt naar Portugal. 

Ons Portugese meisje Farah.
Ik vond Toos haar wangen altijd heel lekker ruiken.
Daar heb ik toen ze werd ingeslapen nog veel aan geroken.
Verder rook je haar niet echt.
Daar heb ik toen ze werd ingeslapen nog veel aan geroken.
Verder rook je haar niet echt.

- Dirkje
- Welke: Border Collies
Bouviers inderdaad. Alleen al om de geur hoef ik er geen.Nanna schreef: 29 jan 2026, 11:03 Ik heb het met Bouviers en soms ook met Bassethounds. Zo verschrikkelijk erbarmelijk stinken. Echt smerig.
- Célie
- Welke: Old english bulldog
- Contacteer:
Ja echt heel erg, ik heb wel eens een paar 100 meter achter een bouvier gelopen buiten en toen rook ik het nog. En ook een keer een roedel bassethounds op zo'n hondendag werd er gewoon naar van wat een meur.Nanna schreef: 29 jan 2026, 11:03 Ik heb het met Bouviers en soms ook met Bassethounds. Zo verschrikkelijk erbarmelijk stinken. Echt smerig.
- Célie
- Welke: Old english bulldog
- Contacteer:
Oes ruikt gewoon lekker naar buiten, alleen soms als ze net gegeten heeft ruikt ze uit d'r giechel. Dr kleden uit haar manden ruiken wel een beetje naar hondenzweetvoetjes als je goed ruikt maar die was ik elke week met scheut hygienespuler in de naspoeling en dan ruiken ze weer lekker fris.
Dat de aircomonteur hier was zei hij zelfs dat het hem opviel dat het bij ons in huis niet naar hond rook, had hij wel anders meegemaakt.
Dat de aircomonteur hier was zei hij zelfs dat het hem opviel dat het bij ons in huis niet naar hond rook, had hij wel anders meegemaakt.
Tanja ruikt echt naar hond. Anne ruikt minder sterk, denk dat het door Tanja haar vacht komt. Onze vorige 4 honden roken nooit naar hond en ons huis ook niet. Mensen zeiden altijd dat ze de honden niet roken. Maar ik denk dat het nu wel anders is. Ik ruik de honden wel. En dat is vooral Tanja denk ik, van haar vliegt ook de meeste haren door het huis.
Ik vind het echt niet leuk.
Dus soms denk ik dat mensen onze honden nu ruiken. Als ik het ruik als ik binnen kom moeten anderen het ook wel ruiken.
Als Anne al ergens naar ruikt dan zal het naar urine zijn, ze piest tegen haar voorpoot aan, ze piest namelijk als een reu en doet haar achterpoot wel erg hoog de lucht in daardoor piest ze tegen haar voorpoot.
Ik vind het echt niet leuk.
Dus soms denk ik dat mensen onze honden nu ruiken. Als ik het ruik als ik binnen kom moeten anderen het ook wel ruiken.
Als Anne al ergens naar ruikt dan zal het naar urine zijn, ze piest tegen haar voorpoot aan, ze piest namelijk als een reu en doet haar achterpoot wel erg hoog de lucht in daardoor piest ze tegen haar voorpoot.

Tanja en Anne
- Alfilillo
- Welke: Podenco en kruising
Lily's buik ruikt naar biscuitjes
. Alfil heeft een minder uitgesproken geur. Ze stinken wel allebei een beetje uit hun bek 
Tai ruikt nergens naar, ook niet uit haar bek. Wonderlijk.
Tai ruikt nergens naar, ook niet uit haar bek. Wonderlijk.

- CatnDog
Maggi. GeweldigSmoushond schreef: 28 jan 2026, 21:44 Ik vind Bertus nergens naar ruiken behalve toen ik hem pas geleden een tijdje op de brokken van Heavy had gezet . Toen rook hij naar maggi ,kruidig
Wat een mooie beschrijving.
Mijn kat snuffelt altijd graag aan de poten van Zeno. Ik vermoed dat ze wel lekker ruiken, of op zijn minst interessant n.a.v. waar hij allemaal is geweest.
De hond van de vriendin die ik noemde, die dus heel anders ruikt, is een barbet. Dat is ook een heel ander vachttype. Dat zal ook wel uitmaken.Dirkje schreef: 28 jan 2026, 23:48 Ik vind dat je zelfs verschil ruikt in rassen.
Ik denk het wel. Maar het zal ook wel met huidtype en gezondheid te maken hebben.
O, wat leuk. Dan is de zon-geur helemaal niet zo gek.Diana schreef: 29 jan 2026, 07:06 Amy ruikt ook naar zon, met een aardse ondertoon. Heel grappig, ik zeg ook vaak tegen haar dat ze naar zon ruikt (en dat ze mijn zonnestraaltje is)
Wind vind ik ook een mooie beschrijving.
Het lijkt me eerlijk gezegd ook best wel een ding als de geur van je hond echt heel vies is en je je eraan gaat storen. Dan heb je er ook een hoop werk aan als je steeds de vacht moet wassen. Je moet toch ook een beetje een klik hebben met de geur van je hond.Maart schreef: 29 jan 2026, 08:29 Op het werk logeert er momenteel een hond die echt vréselijk stinkt. Ik moet door de ruimte waar hij 's nachts slaapt om naar de wc te gaan en jeetje, wat een walgelijke geur. Op het werk verluchten ze dan de ruimte ook nog niet overdag als hij er niet zitMaar bweikes, ik zou hem niet moeten in huis hebben. Ik laat nu zelf telkens de deur wat openstaan zodat er toch een beetje verlucht wordt. Onverstaanbaar ook dat mensen zich aan zo'n zaken niet storen
![]()
Maar goed, het zijn beide ook mensen die huishoudelijk zelf niets doen en voor alles personeel hebbenEn het is een ruimte waar de kuisvrouw niet komt.
Alma ruikt zoetig, naar koekjes of inderdaad biscuitjes
Echt een heerlijk luchtje.
Een paar weken geleden was ze bij de trimmer geweest en dan komt ze terug met zo'n hondenparfum luchtje, niet lekker! Gelukkig is dat inmiddels weer verdwenen.
Onze vorige honden roken ook altijd zo heerlijk zoet. Nu heb ik nooit zwemmers gehad of honden die altijd in de smurrie liggen te rollen. Misschien dat dat scheelt?
Een paar weken geleden was ze bij de trimmer geweest en dan komt ze terug met zo'n hondenparfum luchtje, niet lekker! Gelukkig is dat inmiddels weer verdwenen.
Onze vorige honden roken ook altijd zo heerlijk zoet. Nu heb ik nooit zwemmers gehad of honden die altijd in de smurrie liggen te rollen. Misschien dat dat scheelt?