Zichzelf vermaken

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Plaats reactie
Lothian
Posts in topic: 1
Honden: 3
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Zichzelf vermaken

Bericht door Lothian »

Kunnen jullie honden zichzelf vermaken? Als je bijvoorbeeld in de tuin aan het werk bent, of thuis geconcentreerd iets aan het doen bent? Waar vermaken ze zichzelf dan mee (of juist: wat willen ze dan van jou) en denk je dat dat rasgebonden is?

Ik heb nog nooit een hond gehad die zich zo goed zelf kan vermaken als Taro. Je kan hem letterlijk uren alleen in de tuin laten en hij heeft lol - mits het niet koud of nat is natuurlijk. :mrgreen: Hij is dan ook niet geobsedeerd maar 1 ding aan het doen; hij kijkt eens hier, dan weer daar, graaft naar muizen, ligt in de zon, rent een rondje. Als ik ook in de tuin ben komt hij regelmatig even buurten voor een knuffel maar dan draaft hij weer naar zijn volgende avontuur.

En toch is Taro ook een heel gezellig, klef, trainbaar hondje waar je héél makkelijk contact mee maakt. Zelfstandig maar ook baasgericht.

Lucca wil gewoon in je buurt liggen en kalm om zich heen kijken. Misschien ook een vorm van zichzelf vermaken maar die zal niet zelf rondjes door de voortuin maken terwijl ik in de achtertuin bezig ben. Dan is ze daar.

Dalí kan behoorlijk zelfstandig een ligplek uitkiezen (iedereen is in de woonkamer maar Dalí in het kantoor, dat soort dingen) maar echt zichzelf vermaken doet hij niet. Wel met Taro samen soms.

Zorro was van de WATGAANWEDOEN.

En jullie honden?
Afbeelding
Mellow

Re: Zichzelf vermaken

Bericht door Mellow »

Puck kan zich niet vermaken.
Als die al een flostouw pakt dan is het om hem voor je neer te gooien met een blije bek 'ga je gooien!!'
En anders gaat hij ergens liggen, wachten.
Daisy kan het ook niet.
Die gaat er ook gewoon bij liggen, wachten tot Puck overeind komt of ik ze roep.
Ga ik naar binnen, gaan hun naar binnen en zelfde met naar buiten, ze volgen mij direct.
Semmy kan zich redelijk goed vermaken, snuffelt hier en daar en speelt met een flostouw maar liefst speelt ie met Nikki.
Rond rennen, in haar poten bijten etc.
En met Nikki precies zelfde, kan zich uitstekend vermaken met een flostouw maar vindt spelen met Sem het leukst.
EchoMira
Welke: Whippet - Lurcher - Powder Puff - Tibetaanse Mastiff

Bericht door EchoMira »

Echo is ook zo. Uren en uren alleen in de tuin en de stal.
Gewoon scharrelen en kijken of alles nog klopt.
Eitje pikken, kijken wat de ponies van de buren aan het doen zijn. De poes pesten.

Mira niet. Die wil wandelen en dan de mand in.
Omega
Honden: 2
Welke: Nu twee echte tollers

Bericht door Omega »

Quinta bemoeit zich graag overal mee, ze vindt het fantastisch om samen dingen te doen.
Maar ze kan zich ook prima alleen vermaken, er ligt altijd wel een speeltje ergens waar je mee rond kan springen, zitten wij rustig en is ze moe gaat ze liggen/slapen of ze graaft een van de botjes op en gaat daar aan liggen knagen.
Ze is wel in de buurt, dus binnen als wij binnen zijn, buiten als wij buiten zijn.
Afbeelding
Saschesfloor

Bericht door Saschesfloor »

Misschien is dat Terrier eigen? Al mijn honden kunnen zich prima vermaken. Lekker kauwen op een botje, spelen met een speeltje en vaak ook met elkaar. Lekker buiten liggen in de zon of keihard rondjes racen. Ik vind het heerlijk. Mijn westie gooide zelfs de bal voor zichzelf. Bal in de bekkie, omhoog gooien en dan met je poten wegtikken.
Afbeelding

The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
blondie

Bericht door blondie »

Finn kon zich prima zelf vermaken, als hij er zin in had ging hij iets voor zichzelf doen. Glory heeft dat ook, dan hoor ik haar ineens buiten met wat speeltjes in de weer of met een piepbal.
Aak heeft dat minder, die gaat liggen en als hij denkt interactie te krijgen ook thuis dan wil hij graag entertaint worden, Chara idem en vroeger Bluf ook.
Jol was ook meer van actie buiten in combi met baasjes dan, uit zichzelf ondernam ze niet zoveel.

Hier komt dus wel regelmatig uit mijn mond in huis "jongens, kom op ga jezelf even vermaken er ligt en staat genoeg!"
Nanna

Bericht door Nanna »

Het zijn herders maar ze zeuren nooit om vermaakt te worden. En ik hoef godlof niet met ballen te gooien wegens niks an.
Echt bezig met andere dingen zijn ze ook niet, er is altijd wel een half oog op mij.
Alhoewel, als Csikasz in de tuin is heeft ze zichzelf aangesteld op opperhoofd vogels wegjagen. Dus ze kijkt met één oog in de tuin en het andere naar mij.
Meta

Bericht door Meta »

Zaar en Goofy ploffen neer en slapen
Daisy jaagt de vogels weg gaat eens bij de koikarpers kijken even blaffen omdat ze een autodeur hoort dichtslaan en dat was het wel
Afbeelding
------------------------- Daisy----------------------- Goofy--------------------Zaar im
pioenroos
Welke: schapendoeskelpie deeltijd schapendoes en teckel

Bericht door pioenroos »

Mies (teckel met flinke vleug terriër) kan zich zeer goed zelf vermaken. Als ik een grote tuin had zou ik haar denk ik overdag nooit meer zien. Haar hobbies zijn wel wat beperkt, graven of speuren naar wild. Slapen doet ze het liefst wel in mijn nabijheid. Dus zelfstandig buiten liggen doet ze niet. Alleen regelmatig patrouille rondjes.
Toen de buren muizen hadden was ze wel uren per dag bezig met onder de schutting doorgraven op weg naar de muizen. Dat moest ik dus telkens opnieuw afzetten en ingrijpen omdat ze zat te jengelen dichterbij de muizen te willen komen. De muizen zijn nu gelukkig gevangen op mijn verzoek.
Een wandeling bestaat voor Mies uit van (graaf)project naar (graaf)project lopen. Ze zou denk ik dik tevreden zijn als ik wat op 100 meter rondlummel, mits een project binnen handbereik.

Flora kan prima op zichzelf slapen en kluiven maar is niet van de zelfstandige activiteiten. Ja, waken en jagen maar dat mag niet :') Ze kan echt vragen om samen wat te doen. Puzzel of zoekspel in huis. Wat trainen of de bal buiten ook graag elke wandeling anders gaat ze veel te veel ruimte nemen op zoek naar konijnen.
En nu dan eindeloos spelen met haar dochter maar ik weet niet of dat telt als zelfstandig :P

Danu lijkt tot nu toe zelfstandiger dan haar moeder ondanks dat ze wel veel dichter bij me blijft, braver is en altijd naast me slaapt. Als ik meedoen met spel is dat wel het leukst :cheer: Maar ze klooit ook veel zelfstandig.
Gooit ze haar speel ergens achter, vanaf of tussen om dan met veel gevoel voor dramatiek weer te pakken. Vliegt opeens hondenmand door de kamer omdat piepspeel eronder lag! Dat eronder leggen doet ze alleen wel zelf bij herhaling :P
Je ziet haar ook echt dingen verzinnen om te doen en dat te oefenen. Balletje onder kast rollen en dan zo snel mogelijk weer opvissen in een vliegende sliding. Via bankleuning en salontafel op stretcher springen en weer terug :hmmm: Ipv de bank afspringen je er als gesmolten kaas vanaf laten glijden, Mies op de kast krijgen zonder dat ze je echt klop geeft maar nog net op een leuke manier achter je aanvliegt :mann: etcetcetc
Afbeelding
Inge O
Posts in topic: 2
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Vul overal waar jij 'Taro' schrijft 'mijn wartjes' en je hebt mijn antwoord.

Het is één van de hoofdpunten van mijn verliefdheid op de wart.
_Tiny_
Honden: 4
Welke: Grote poedel middenslagpoedel dwergpoedel labradoodle

Bericht door _Tiny_ »

In principe willen ze zijn waar ik ben, want het blijven gezelschapshonden natuurlijk. Maar ze zeuren niet om aandacht of vermaakt worden. Ze gaan gewoon iets voor zichzelf doen maar dus wel altijd in een cirkel van 10 meter om me heen.
Afbeelding
Loraine
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

Mahdu ligt het liefst tegen me aan of dichtbij, al dan niet met een kluifje of knuffel.
En of ik de knuffel/kluif wil vasthouden terwijl hij ermee bezig is graag.
Hij gaat tussendoor wel regelmatig een poosje in de vensterbank liggen, gluren naar de buurt en als hij wat gejat heeft kan hij zichzelf ineens ook heel goed vermaken. :mann:
Dívka is wat zelfstandiger, zij klooit zelf met die knuffel en wil niet dat ik help met de kluif en Mahdu hoeft het al helemaal niet te wagen om bij Haar Heilige Kluif te komen als ze ermee bezig is. :gvd:
Wel spelen ze geregeld samen, inclusief kont opzij beuken, flink grauwen, harken met de voorpoten, happen in oren en poten enzo. :cheer:
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Ze kunnen zich hier allemaal eigenlijk heel goed zelf vermaken, of met elkaar.
Mila gaat gewoon lekker zelf met haar speelgoed spelen. Ze vindt het leuker als ik meedoe, maar zo niet, dan vermaakt ze zichzelf ook prima:

In de tuin liggen als ik op het terras ben of binnen doet ze niet vaak, Fayah ook niet trouwens. Maar een rondje door de tuin lopen, even afkoelen in het zwembadje, wat rondkijken wat er in de omgeving gaande is en dus spelen met een speeltje of met de andere honden doen ze allebei wel. Fayah ligt ook vaak ergens lekker op te bijten of kluiven. Ze weten hier allemaal heel prima dat als ik aan het werk ben (dus al een tijd achter de computer zit) of bijvoorbeeld bezig ben met het huishouden, er van mij uit niets gaat komen, dus dan gaan ze zelf wat leuks doen.

Amy kan zich hier het beste zelf vermaken, die vindt altijd wel weer ergens een beestje waar ze op kan loeren of gaat lekker in de tuin liggen om de omgeving in de gaten te houden, te zonnebaden of op een nylabone te kluiven. Ze plukt mispels en appeltjes uit de boom, plukt bramen, trekt Johannesbrood uit de boom en heeft zo altijd wel van alles te doen. Arlo is dan vaak ook wel in de tuin, maar hij gaat daar nooit in z'n eentje liggen, alleen als ik er ook bij ben. Arlo speelt wel geregeld met speelgoed in z'n eentje en nu ook heel veel met Fayah.

Op wandelingen is het iets anders. Amy vermaakt zich dan sowieso als ik haar haar gang laat gaan en gaat dan alleen maar jagen en beestjes zoeken, Arlo vermaakt zichzelf prima met rennen en snuffelen en Mila speelt dan ook wel zelf, maar alleen als het heel duidelijk is dat ze op dat moment niets van mij hoeft te verwachten. Fayah zit een beetje tussen Mila en Arlo in.

Met op de achtergrond Taartje en Amoz, die zich ook altijd uitstekend zelf konden vermaken.
Afbeelding
Soof
Welke: Zwitserse herder

Bericht door Soof »

Rex kan dat niet. Die wil wandelen, en dan slapen. En als het volgende wandelen dan te lang duurt naar zijn zin wordt ie van de afdeling WATGAANWEDOENBAAS en komt ie speelgoed voor je voeten gooien. Als je dat vervolgens negeert gaat ie wel weer gewoon rustig ergens liggen wachten. Kay kan zichzelf perfect vermaken, die sleept met speelgoed, gooit met zn ballen door de hele tuin en kamer, sleept met stokjes, pest muizen en duiven, probeert Rex zo ver te krijgen met m te spelen en die houdt dat ook eeuwig vol. Heel schattig vind ik dat. :I:
mijke

Bericht door mijke »

Bij Ranja is het een beetje van beide. Ze heeft bij momenten echt wel behoefte aan iets doen samen, vooral als we binnen in huis zijn moet ze wat meer vermaakt worden. Maar dat is ook vooral omdat de bezigheden die ze anders uit zichzelf bedenkt wat minder favoriet zijn bij mij :') Denk aan de kat pesten, kinderspeelgoed jatten, waterbak omgooien of op meubels knagen.
Buiten is het heel anders, daar vermaakt ze zich het grootste deel van de tijd prima zelf. Of ze rent een beetje met de kinderen mee. Het ligt wel heel erg aan het moment, er zijn ook buiten wel momenten dat ze graag de aandacht heeft en dat is uiteraard ook afhankelijk van hoe veel (of in zo'n geval dus weinig) we al samen hebben gedaan. En van of ze net wakker is bijvoorbeeld. Ik ben wel benieuwd hoe de balans gaat uitvallen als ze volwassen is en beter weet wat niet mag etc.
Alex
Welke: Mechelse herder русская бабушка en västgötaspets

Bericht door Alex »

Saba kan dat goed en wil dat ook graag, ze komt heus wel voor aandacht en wil zelfs wel eens samen iets doen maar ze is ook graag op zichzelf. OK, we moesten even afspreken dat het vermaak niet inhoudt dat je in de tuin heel hard mag blaffen op niks, maar sinds dat duidelijk is ligt ze bij goed weer heel graag alleen in de tuin. Beetje rondkijken, beetje haar rijk overzien en rondlopen, beetje nadenken over alles.

Thorran kon het niet, niet helemaal alleen in elk geval. Die was wel graag buiten maar alleen met mij en dan naast elkaar iets doen.
Saba 💜 23-05-24
Border Collie

Bericht door Border Collie »

Perry vermaakt zichzelf altijd kostelijk. Beetje scharrelen in de tuin, af en toe gluren of de kat van de buren er zit of gewoon slapen.
Op m’n oude werk, dagopvang voor honden met een eigen groot veld, ben ik Perry ook wel eens kwijt. Dan loopt hij ergens in zijn eentje te struinen, dit deed hij van pups af aan.
De uitspraak ‘heeee waar is Perry’ past goed bij hem :F: en dat voor een border collie, hij is gelukkig behoorlijk zelfstandig
Afbeelding
Gudrun
Honden: 10
Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer

Bericht door Gudrun »

Ze houden zichzelf en elkaar goed bezig hier.
Poppy en Kika willen natuurlijk wel erg graag iets met mij doen. En Do bij me zijn.
Maar ben ik er niet gaan de meesten gewoon wat rondprutsen in huis en tuin, voorbijgangertje uitkafferen, vogel wegjagen, kuiltje graven, kipjes kijken,...
Alleen Kika is wel extra creatief in eigen vermaak zoeken, dat eindigt vaak (na klimpartijen waar ene steenbok jaloers op zou zijn) in een uitbreiding van haar verzameling. Ze heeft daar ene iets hoger gelegen plekje in het midden van de tuin voor. Van daar kan ze de 3 toegangswegen goed in de gaten houden en dus "gerust" even gaan liggen zonder angst om iets te missen.
Dat is DE plek om te gaan kijken als we een pollepel, vliegenmepper, pannenlap, serviet, broodmes, breinaald, blik erwtjes, kamerplant, pot biergisttabletten of wat ze ook weer gepikt heeft kwijt zijn.
Inge O
Posts in topic: 2
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Gudrun schreef: 19 jul 2022, 17:11 Dat is DE plek om te gaan kijken als we een pollepel, vliegenmepper, pannenlap, serviet, broodmes, breinaald, blik erwtjes, kamerplant, pot biergisttabletten of wat ze ook weer gepikt heeft kwijt zijn.
Haar eksternest :LOL: .
Plaats reactie