Mies (teckel met flinke vleug terriër) kan zich zeer goed zelf vermaken. Als ik een grote tuin had zou ik haar denk ik overdag nooit meer zien. Haar hobbies zijn wel wat beperkt, graven of speuren naar wild. Slapen doet ze het liefst wel in mijn nabijheid. Dus zelfstandig buiten liggen doet ze niet. Alleen regelmatig patrouille rondjes.
Toen de buren muizen hadden was ze wel uren per dag bezig met onder de schutting doorgraven op weg naar de muizen. Dat moest ik dus telkens opnieuw afzetten en ingrijpen omdat ze zat te jengelen dichterbij de muizen te willen komen. De muizen zijn nu gelukkig gevangen op mijn verzoek.
Een wandeling bestaat voor Mies uit van (graaf)project naar (graaf)project lopen. Ze zou denk ik dik tevreden zijn als ik wat op 100 meter rondlummel, mits een project binnen handbereik.
Flora kan prima op zichzelf slapen en kluiven maar is niet van de zelfstandige activiteiten. Ja, waken en jagen maar dat mag niet

Ze kan echt vragen om samen wat te doen. Puzzel of zoekspel in huis. Wat trainen of de bal buiten ook graag elke wandeling anders gaat ze veel te veel ruimte nemen op zoek naar konijnen.
En nu dan eindeloos spelen met haar dochter maar ik weet niet of dat telt als zelfstandig
Danu lijkt tot nu toe zelfstandiger dan haar moeder ondanks dat ze wel veel dichter bij me blijft, braver is en altijd naast me slaapt. Als ik meedoen met spel is dat wel het leukst

Maar ze klooit ook veel zelfstandig.
Gooit ze haar speel ergens achter, vanaf of tussen om dan met veel gevoel voor dramatiek weer te pakken. Vliegt opeens hondenmand door de kamer omdat piepspeel eronder lag! Dat eronder leggen doet ze alleen wel zelf bij herhaling
Je ziet haar ook echt dingen verzinnen om te doen en dat te oefenen. Balletje onder kast rollen en dan zo snel mogelijk weer opvissen in een vliegende sliding. Via bankleuning en salontafel op stretcher springen en weer terug

Ipv de bank afspringen je er als gesmolten kaas vanaf laten glijden, Mies op de kast krijgen zonder dat ze je echt klop geeft maar nog net op een leuke manier achter je aanvliegt

etcetcetc