welke hond past bij mij

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Mo-yi
Posts in topic: 29
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

welke hond past bij mij

Bericht door Mo-yi »

Naar aanleiding van een ander topic, en omdat ik er best vaak over nadenk dat Mo-yi ouder wordt.
Ik draai vaak vast als ik ergens teveel over ga nadenken :lol1:
En jullie kennen hier zo ontzettend veel verschillende rassen en kruisingen, dus misschien willen mensen eens wat opgooien qua ideeën.
Ik heb altijd gedacht dat ik sowieso eenmaal fan van de malamute ben, dat ook blijf.
Mo-yi is , voor mij, zo perfect, maar ik besef me ook heel goed dat ik veel geluk heb met haar.

Mijn eigen honden die ik bij me heb gehad zijn;
Kortharige collie
Kruising Hollandse herder/husky
en Mo-yi; Malamute/husky

Ik houd juist wel van die lekker beren, rustig ( nou, Mo kon ook wel druk zijn, maar haar schakel is er zo weer op terug, de rust zelve in huis ), sociaal, speels.

Maar stel, heel misschien toch eens verder kijken..wat dan? Zeg eens; toch een middelmaat.
Kruisingen vind ik altijd wel wat.

Wat voorop staat is dat ik graag in natuurgebieden wandel ( wildspotten ) en wat een groot pluspunt zou zijn is als er niet teveel ( geen bestaat niet ) jachtinstinct inzit, of iig dat ze mij wat meer in de gaten wil houden en op brede zandpaden dus lekker los kan bv, dat gun ik ze zo graag.
Keffers ga ik niet zo goed op, en zelf wordt ik wat ongemakkelijk van wat nerveuze starende honden die je dan teveel in de gaten houden :lol1: , dat ze ook zichzelf wat kunnen ontspannen als we lopen.
Mantrailen vond ik altijd geweldig om te doen, agility en die dingen liggen mij niet zo.
Tollers, schapendoezen ik zie zoveel voorbij komen en eigenlijk ken ik ze niet goed genoeg. Andere kant denk ik; mocht er iets op mn pad komen dan schuift dat vanzelf wel want zo gaat dat vaak toch ( mijn ervaring dan ).
Misschien komen er hier wel ideeën die ik eens rustig kan gaan uitpluizen :lol1:
Afbeelding

2011-2025
Inge O
Posts in topic: 6
Honden: 5
Welke: Hovawart

Re: welke hond past bij mij

Bericht door Inge O »

Zijn er redenen waarom je niet weer voor een herder (die je dus ook al had) zou kiezen?
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

Inge O schreef: 10 aug 2022, 09:24 Zijn er redenen waarom je niet weer voor een herder (die je dus ook al had) zou kiezen?
Dat kan zeker ook nog een optie zijn. Ik was laatst met iemand erover aan het brainstormen; wat doe jij als je hond er niet meer is? Die persoon heeft een border collie en is er helemaal gek op ook, toch neigt hij naar een andere hond en hij weet ook niet goed waarom.
En ik zat te denken dat ik voor mn gevoel wel weer bij de malamute uitkom, of mal/hus, of misschien oud-duitse herder.
Punt is meer, en daar ga je al als je er veel over gaat nadenken, dat je dan ineens wat "bergjes"ziet.
Zo besef ik me dat Mo-yi een ontzettende gelukstreffer is. Het enige dat ik haar meer zou gunnen is dat ze wat vaker zo "even"lekker los kan, maar dat gaat vaak niet. Ze gaat zeker los, maar het is voor mij wel vrij intensief, goede plek uitzoeken, goed alles blijven scannen.
Het lijkt me wel lekker voor mezelf en vooral voor de hond dat je wat vaker en wat gemakkelijker even de riem los kan en dat ze wat meer in de buurt blijft, en niet zo'n enorme interesse om alle akkers even te gaan controleren.
Het gaat met Mo best heel goed wel, en ik heb , denk ik, al best veel voor elkaar gekregen en een goede communicatie, maar de losloop momenten zijn wel intensief.
De optie voor een middenmaatje vind ik voor mezelf wel byzonder dat ik daar nu zo over nadenk, want ik ben juist zo gek op de grote en groffe "uitvoeringen":-)
Maar ik zie hier ook zoveel leuke kruisingen voorbij komen en besef me dan dat ik me misschien niet helemaal vast moet pinnen en eens breder te kijken ook.
En, daarbij gezegd, en mezelf kennende, mocht het zover zijn dat Mo er niet meer is dan wordt een nieuwe Mal mij teveel dat ik die steeds koppel aan Mo-yi denk ik.
Nu klink ik vast ontzettend zweverig, maar ik ben zo vergroeit met haar dat het pijnlijker wordt met ene hond die dan zo op haar lijkt. Maar goed, misschien is dat ook weer ontzettend dom gekakel van mij :lol1:
Afbeelding

2011-2025
Inge O

Bericht door Inge O »

Mo-yi schreef: 10 aug 2022, 09:43 misschien is dat ook weer ontzettend dom gekakel van mij :lol1:
Nee, dat denk ik niet, da's voor mij ook ooit de reden geweest dat ik er minimaal 2 wilde, dan hoefde geen enkele hond (in mijn hoofd) een vervanging van de voorgaande te worden.

Toch denk ik dat dat 'lijken op' wel meevalt, want een pup is natuurlijk een heel ander iets, en tegen de tijd dat het wel een 'Mo-yi-tje' zou worden heeft ze al haar/zijn eigen persoonlijkheid en kijk je daar toch weer anders tegenaan.

Maar ik vind doe korthaar collie anders wel aan redelijk wat van je wensen voldoen. En wil je nog knuffelbaarder, dan een langhaar :mrgreen: .
Nanna

Bericht door Nanna »

Als poolhonden je aanspreken, is een Samojeed dan niks voor je? Bij ons in het bos loopt er eentje (altijd los) en het is een geweldige vrolijkerd.
Er zit denk ik wel wat jachtinstinct in maar láng niet zoveel als bij de Husky of Malamute, die naar mijn idee ook veel hardere koppen hebben.
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

Inge O schreef: 10 aug 2022, 09:54
Mo-yi schreef: 10 aug 2022, 09:43 misschien is dat ook weer ontzettend dom gekakel van mij :lol1:
Nee, dat denk ik niet, da's voor mij ook ooit de reden geweest dat ik er minimaal 2 wilde, dan hoefde geen enkele hond (in mijn hoofd) een vervanging van de voorgaande te worden.

Toch denk ik dat dat 'lijken op' wel meevalt, want een pup is natuurlijk een heel ander iets, en tegen de tijd dat het wel een 'Mo-yi-tje' zou worden heeft ze al haar/zijn eigen persoonlijkheid en kijk je daar toch weer anders tegenaan.

Maar ik vind doe korthaar collie anders wel aan redelijk wat van je wensen voldoen. En wil je nog knuffelbaarder, dan een langhaar :mrgreen: .
Wolf ( mijn vorige hond, de hollandse herder/hus) is ruim 15 geworden, en vanaf zijn tweede was hij bij mij. Mo-yi heb ik juist in huis gehaald toen hij er ook nog was, zodat ze ook wat van hem mee kreeg en zodat er niet gelijk een gat viel als hij weg zou vallen, uitlaten en de routines moeten dan doorgaan. En dat heeft heel goed uitgepakt.
Met Mo-yi zou dat intensiever gaan worden, zij is wel wat jaloersig aangelegd en alleen met de pup/hond weggaan voor bv cursus of even alleen tijd wandelen, en zij thuis blijven dat zou voor haar vreselijk zijn. Wolf vond dat wel lekker geloof ik, ( ja ga jij maar met die druktemaker weg ja, kan ik ff tukken ).
Een pup erbij zou Mo-yi wel he-le-maal geweldig vinden, maar op een of andere manier denk ik dat het wat te intensief zal worden.
Het gaan vergelijken moet je ook niet doen natuurlijk, en dat weet ik en dat zeg ik anderen ook. Maar kan me ergens wel voorstellen dat dat onbewust toch gebeurd.
Ik zal nog eens zoeken voor de (korthaar) collie ook ja
Afbeelding

2011-2025
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

Nanna schreef: 10 aug 2022, 09:59 Als poolhonden je aanspreken, is een Samojeed dan niks voor je? Bij ons in het bos loopt er eentje (altijd los) en het is een geweldige vrolijkerd.
Er zit denk ik wel wat jachtinstinct in maar láng niet zoveel als bij de Husky of Malamute, die naar mijn idee ook veel hardere koppen hebben.
ohhh de samojeedjus, met de blije koppies :hartjes:
Hebben zij minder jachtdrift ja?
Ik ga die ook weer eens opzoeken
Afbeelding

2011-2025
Nanna

Bericht door Nanna »

De Raad zegt dit “ Een sociale vriendelijke, open en oplettende hond. Een familiehond die prima met andere dieren kan samenleven. Er is nog gering jachtinstinct aanwezig. Je moet de Samojeed op een zachte maar duidelijke manier opvoeden.”

Er is dus wel wat jachtinstinct maar ik denk wel dat dat véél beter te managen is dan bij de grotere poolhonden. En volgens mij hebben ze altijd goeie zin, of dat door die lachhoofden komt weet ik niet.
Maar ik vind ze heel sympathiek.
Nanna

Bericht door Nanna »

Afbeelding
😂😂😂
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

Zinodo schreef: 10 aug 2022, 10:41 En stel je wil toch kleiner, wat vind je van een ijslandertje?
Sinds ik Brimi en Logi heb ontmoet, denk ik ook tsja :I: en er liep in Arnhem ook eentje die was een kopie van mijn Ziva, alleen een maatje groter. Die was ook al zo leuk. Heel vriendelijk en vrolijk.
Wel wakers en blaffers van wat ik zo snel kan terughalen
Afbeelding

2011-2025
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

Nanna schreef: 10 aug 2022, 10:38 Afbeelding
😂😂😂
:hartjes:
Die blij guppe koppies :hartjes:
Mo-yi is ook zo'n vrolijke met een big smile op dr snoet
mooi hoor
echte clowns ook wel denk ik
Afbeelding

2011-2025
Gudrun
Posts in topic: 2
Honden: 10
Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer

Bericht door Gudrun »

Hovawart?
Is wel groter, maar wat ik er van lees lijkt het me wel te passen.
Nanna

Bericht door Nanna »

Gudrun schreef: 10 aug 2022, 11:00 Hovawart?
Is wel groter, maar wat ik er van lees lijkt het me wel te passen.
Die waakt :mrgreen:
Fenneke
Posts in topic: 1
Welke: Witte herder en nu een hún

Bericht door Fenneke »

Nanna schreef: 10 aug 2022, 09:59 Als poolhonden je aanspreken, is een Samojeed dan niks voor je? Bij ons in het bos loopt er eentje (altijd los) en het is een geweldige vrolijkerd.

viewtopic.php?t=3190
Groetjes Fenneke en Baloe
Afbeelding
In herinnering mijn 2 witte kanjers
Amos en Buster 💖 💖
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

Zinodo schreef: 10 aug 2022, 10:51
Mo-yi schreef: 10 aug 2022, 10:49
Zinodo schreef: 10 aug 2022, 10:41 En stel je wil toch kleiner, wat vind je van een ijslandertje?
Sinds ik Brimi en Logi heb ontmoet, denk ik ook tsja :I: en er liep in Arnhem ook eentje die was een kopie van mijn Ziva, alleen een maatje groter. Die was ook al zo leuk. Heel vriendelijk en vrolijk.
Wel wakers en blaffers van wat ik zo snel kan terughalen
Oh, sorry ik had niet in de gaten dat waken niet mag.
Nou, ik sluit niet zo snel uit :lol1:
Alleen ik ken ze niet en moet het even doen met wat ik ervan kan lezen, en dan zie ik;
" Het is eveneens een goede waakhond, want hij is alert en een blaffer. "
https://tipaw.com/nl/ras/ijslandse-hond

Een beetje waaks kan best, mijn honden zijn nooit waaks geweest maar wel alert, ze slaan niet aan.
Keffers vind ik lastig, je kan er vast wel wat mee maar onnodig gekef hoeft echt niet.
Ik heb logeetjes gehad die thuis de boel bij mekaar keffen, en hier na drie keer was dat over.
Ik ken de Ijslandertjes niet goed genoeg of ze hiermee bedoelen dat ze dus keffers zijn, of idd aanslaan.
Afbeelding

2011-2025
Dagmar
Posts in topic: 3

Bericht door Dagmar »

Zinodo schreef: 10 aug 2022, 11:11 Ik was wel even in de war hoor, niet waken en niet blaffen maar je had al herders en die waken gewoon, en blaffen kan haast niet erger zijn dan een husky die gilt erop los. :lol:
:LOL: Geloof me, dat is pure muziek naast een schelle keffer. Malamutes en mixen zijn meestal veel stiller.
Afbeelding
Petra

Bericht door Petra »

Een Finse Lappenhond zou misschien ook nog kunnen passen?
Afbeelding
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

Zinodo schreef: 10 aug 2022, 11:11
Mo-yi schreef: 10 aug 2022, 11:06
Zinodo schreef: 10 aug 2022, 10:51
Oh, sorry ik had niet in de gaten dat waken niet mag.
Nou, ik sluit niet zo snel uit :lol1:
Alleen ik ken ze niet en moet het even doen met wat ik ervan kan lezen, en dan zie ik;
" Het is eveneens een goede waakhond, want hij is alert en een blaffer. "
https://tipaw.com/nl/ras/ijslandse-hond

Een beetje waaks kan best, mijn honden zijn nooit waaks geweest maar wel alert, ze slaan niet aan.
Keffers vind ik lastig, je kan er vast wel wat mee maar onnodig gekef hoeft echt niet.
Ik heb logeetjes gehad die thuis de boel bij mekaar keffen, en hier na drie keer was dat over.
Ik ken de Ijslandertjes niet goed genoeg of ze hiermee bedoelen dat ze dus keffers zijn, of idd aanslaan.
En dat is het leuke aan een nieuwe hond uitzoeken :lol1: ik zou zeggen ga bij iemand op bezoek, leer ze kennen. Het ergste wat er kan gebeuren is dat je denkt muah niet voor mij. :D
Ik was wel even in de war hoor, niet waken en niet blaffen maar je had al herders en die waken gewoon, en blaffen kan haast niet erger zijn dan een husky die gilt erop los. :lol:
Precies, daarom wil ik me er wel voor open stellen om ook verder te kijken zeg maar, en hier is zoveel kennis.
Er is wel een verschil ja met een paar keer blaffen of onophoudelijk gekef wanneer er maar iets ergens beweegt.
Daarbij; mijn honden hebben dat serieus nooit gedaan, blaffen, een enkele wooff misschien, once in a lifetime..Mo kan wel mooi; oehwoehoen, maar ook dat alleen in spel eigenlijk en dan nog zachtjes.
Hussen zijn wel dramaqueens en zeker met meerdere kunnen ze dr wel wat van ja. Leuk op de filmpjes maar niet echt fijn irl

Ooit zijn er s'nachts mannen in mn tuin gaan rondneuzen, met zaklamp naar binnen schijnen..Wolf ging zn touwbot halen, stak zn kop door het kattenluik, en stond ze gezellig op te wachten :LOL:
Laatst gewijzigd door Mo-yi op 10 aug 2022, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

2011-2025
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

Petra schreef: 10 aug 2022, 11:40 Een Finse Lappenhond zou misschien ook nog kunnen passen?
Ook heel leuk ja
Al kan ik dan gewoon beter bij de Mal blijven denk ik :lol1:
Afbeelding

2011-2025
Pauline
Contacteer:

Bericht door Pauline »

18 september naar Zutphen, een hal vol bij elkaar
https://www.houdenvanhonden.nl/activite ... oolhonden/
Petra

Bericht door Petra »

Mo-yi schreef: 10 aug 2022, 11:48
Petra schreef: 10 aug 2022, 11:40 Een Finse Lappenhond zou misschien ook nog kunnen passen?
Ook heel leuk ja
Al kan ik dan gewoon beter bij de Mal blijven denk ik :lol1:
Is de Mal niet een heel stukje groter?
Een vriendin van mij heeft en fokt met Finnen, die zijn niet zo groot vind ik.
Wel net zo harig als een Mal haha.
Afbeelding
Pauline
Contacteer:

Bericht door Pauline »

over het jagen van de samojeed: uit een oud hondenblad herinner ik me dat iemand een stuk over haar honden had geschreven, en van de samojeed op de wandeling schreef: "Bijna altijd vangt ze wat, een felle en geroutineerde jaagster". Dus dat varieert wellicht ook nog per exemplaar.
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

Pauline schreef: 10 aug 2022, 12:38 over het jagen van de samojeed: uit een oud hondenblad herinner ik me dat iemand een stuk over haar honden had geschreven, en van de samojeed op de wandeling schreef: "Bijna altijd vangt ze wat, een felle en geroutineerde jaagster". Dus dat varieert wellicht ook nog per exemplaar.
Bij een oer-type sta ik daar niet van te kijken idd
Afbeelding

2011-2025
Inge O

Bericht door Inge O »

Ik ben vwb. de IJslander geen ervaringsdeskundige, maar had er ooit wel interesse in en ben nog bij een fokker wezen kijken. Het was toen mooi weer, dus we gingen maar eens met de drie honden wandelen - en die hebben op de weg daarheen in de auto non stop zitten keffen.

Natuurlijk heeft de aanpak ook iets te maken met het feit of gedrag extreem wordt, maar voor mij was de liefde toch in die mate over dat ik de idee heb laten varen.
Lothian
Honden: 3
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Een mooie grote golden retriever. Knuffelig, typisch niet heel waaks, goed loslopen, kalm, gezellig.

Die poolhonden moet je helemaal niet willen als je nu eens lekker los wil kunnen laten lopen.
Afbeelding
Plaats reactie