welke hond past bij mij

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Rosanne
Posts in topic: 3
Honden: 1
Welke: Oud Duitse herder

Re: welke hond past bij mij

Bericht door Rosanne »

blondie schreef: 11 aug 2022, 10:32
Mo-yi schreef: 10 aug 2022, 17:02 Ik moet nu oppassen dat ik niet te "negatief"ga zitten doen of alles over 1 kam ga scheren, maar ik ben terughoudend tegenover witte herders, ik heb er bijna geen 1 ontmoet die geen nerveuze honden waren ( no offence ), en de oud duitse vind ik prachtig alleen vind ik de heupen een te groot risico ( Nu zijn de oud duitsers wel een stuk gezonder dacht ik )

Maar afgezien even van rassen, welke mixen zouden bij mij passen, ik heb toch wel een zwak voor een leuke mix denk ik
Ach, of het negatief is.. het is natuurlijk net wat je tegenkomt en niet op basis van 1 hond.

Zelf in mijn omgeving nu 2 witte herders van beiden ca. 3 of 4 jaar oud nu. Beiden vallen enorm uit, eentje schroomde in voorbij gaan zonder hond niet een hapje in mijn arm te zetten. En vroegere witjes vond ik enorme zenuwpezen die echt vanuit angst reageerden, bazen die daar mee wisten om te gaan ging verder dan prima, maar die twee van nu pffff..

Maar dat heb ik dus ook bij de collies. 3 in directe omgeving meegemaakt, totaal niet stabiel, happerig beetje onvoorspelbaar in gedrag ook. En korthaar collie, dat nerveuze onzekere gedrag bij veel van die honden. Daar moet je tegen kunnen of mee om kunnen gaan denk ik dan maar.

Die VEO's (Oosteuropese herdershonden) die in Nederland/België worden gefokt zijn volgens mij wel een stuk milder trouwens dan die "echte" uit Rusland.

En de échte ODH's (en eerlijk gezegd ook de fokkers van de "gewone DH's (werk of show) zijn inmiddels al ook veel verder met zoveel mogelijk uitsluiten van HD. Maar wat ik er van meekrijg en dat zei ik al, vind ik de echte Oud duitse herders gemoedelijker in omgang met vreemde honden buiten dan een gemiddelde werklijn.
En met echt bedoel ik dan al dat er wat generaties bewust met ODH lijn is gefokt, en dat je niet 2 of 3 generaties ervoor een langhaar werklijn Duitse herder er tussen hebt zitten wat ook nog wel eens is gebeurd ;)
Ook dat zegt niet alles. Brego zijn moeder en alles daarvoor waren ODH en zijn vader wel een DH langstokhaar, maar zijn hele nest is eigenlijk enorm relaxed. Hele fijne honden in de omgang met mens en dier. Dus daar zou ik niet helemaal blind op staren.

Daarnaast zie je helaas bij de ODH toch regelmatig wel nog ED voorkomen ondanks goed geteste ouders en in de generaties daarvoor die ook vrij waren. Veelal ook veel populaire reuen die gebruikt worden wat de genenpoel verkleint. De rasvereniging is er wel heel druk mee m.b.t meer embark testen etc. Mensen bewuster maken van meer diversiteit brengen in het ras, maarja mensen gaan toch snel voor de reu die ze zo mooi vinden. Met de consequenties van dien.

Super zonde, want het zijn echt heerlijke honden.

Eigenlijk moet Mo-Yi gewoon een Brego 2 😂 Sociaal, graag met de baas, samen cursus enorm leuk, maar wil je dat niet dan is lekker wandelen/rennen/vliegen ook genoeg om hem tevreden te krijgen ,geen jachtinstinct, waaks als dat gewenst is, maar je hoort hem verder niet. Blaft alleen soms in spel. Gek met kinderen. Vreemde mensen op straat dikke prima als ze kunnen kriebelen. Goed met kleine dieren. Enorm knuffelig. Geen extreme vacht onderhoud. Goed te sturen. Zit een uit knop op. Ook heel fijn. 😌
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
Rosanne

Bericht door Rosanne »

Nanna schreef: 11 aug 2022, 09:51 Hier op Terschelling zitten mensen die de Samojeed als werktype fokken. Dus niks dramashowvacht.
https://schylger-samoyeds.nl/
Kun je er meteen een leuke vakantie aan plakken, het is hier geweldig.😉

Afbeelding
Zo dan! Wat een enorm knappe verschijning 😍 Zo mogen er wel meer van zijn.
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
Rosanne

Bericht door Rosanne »

Mo-yi schreef: 11 aug 2022, 10:55
Wat ik zo ervan heb meegekregen is dat ze iig bij de oud duitse ( gewone weet ik zo niet ) het belangrijk is dat ze wel de rechte rug hebben en niet zo door de achterpoten zakken. Evengoed zit er nog steeds heel veel heup-problemen wel volgens mij.
In principe is dat ook het uitgangspunt bij de DH werklijnen. En ja helaas is de ODH ook niet vrij van erfelijke gebreken. Zelfs met goed geteste ouderdieren en lijnen ervoor heb je geen garantie. Super jammer, want het is echt een geweldig ras. En sluit eigenlijk goed aan bij je wensen. Maar het laat mij twijfelen of ik het na Brego nog aandurf. Anders was het echt een no brainer geweest.
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
mijke

Bericht door mijke »

Mo-yi schreef: 11 aug 2022, 10:51
Dagmar schreef: 11 aug 2022, 09:51 Dit is wat voor jou; een outcrossproject met de zwitserse witte herder en husky. Van wat ik op facebook zie/lees, vind ik het ontzettend leuke honden.
Sociaal, stabiel en een stuk gehoorzamer dan een hele poolhond. Heel mooi en wat te kiezen.

https://devrolijkewitteherder.jouwweb.nl

Nest van dit jaar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
:hartjes:
Niet te verliefd worden. Ik had hier ook kwijlend naar zitten kijken in mijn zoektocht. Zestienhonderd euro 🤯
Mo-yi
Posts in topic: 29
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

Mo-yi schreef: 11 aug 2022, 10:58 Deze trekt me ook wel, maar wat zou zo'n kruising doen denken jullie?
( borderxgolden)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Maar wat denken jullie hier dan van
Afbeelding

2011-2025
Nanna

Bericht door Nanna »

Mij niet vragen😜
Ik wil niks met Border Collie.
Frootje
Posts in topic: 1
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Mijn vader had vroeger toen ik een jaar of tien was een Border Collie x Golden. Ik herinner me veel drijfinstinct en heel druk, maar ook wel heel gehoorzaam en stuurbaar. Super lieve hond. :hartjes: :hartjes:
Afbeelding
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

Frootje schreef: 11 aug 2022, 19:21 Mijn vader had vroeger toen ik een jaar of tien was een Border Collie x Golden. Ik herinner me veel drijfinstinct en heel druk, maar ook wel heel gehoorzaam en stuurbaar. Super lieve hond. :hartjes: :hartjes:
Ah ze zijn er dus al langer? Ik kene ze niet en ik kan er erg weinig van terughalen hier in NL.
Maar toch veel drijversinstinct dus..hmm..
Afbeelding

2011-2025
mijke

Bericht door mijke »

Ja ik denk dat je bij 50% bc er wel serieus rekening mee moet houden dat ze willen drijven. Het zal per pup binnen hetzelfde nest zelfs wel verschillen, maar het lijkt me geen eigenschap die je na 1 generatie al niet meer hebt.
Marlett
Posts in topic: 2

Bericht door Marlett »

Mo-yi schreef: 11 aug 2022, 07:30
Sandra&co schreef: 11 aug 2022, 00:21 Oost-europese herder.
Punt.
Ga maar eens bekijken op een show ;) En vergeet niet veel foto's te maken van je nieuwe pup.
Hij gaat op mn lijstje.
Maar ho ff, dat gaat nog een tijd duren hoor, ik ben nog nergens over uit. Ik denk ook dat mocht er wel een volgende komen dat dat na Mo-yi wordt en niet erbij, en Mo wordt gezond en fit 20 hebben we afgesproken :pffff:
Boheemse herder misschien?
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

Marlett schreef: 11 aug 2022, 21:55
Mo-yi schreef: 11 aug 2022, 07:30
Sandra&co schreef: 11 aug 2022, 00:21 Oost-europese herder.
Punt.
Ga maar eens bekijken op een show ;) En vergeet niet veel foto's te maken van je nieuwe pup.
Hij gaat op mn lijstje.
Maar ho ff, dat gaat nog een tijd duren hoor, ik ben nog nergens over uit. Ik denk ook dat mocht er wel een volgende komen dat dat na Mo-yi wordt en niet erbij, en Mo wordt gezond en fit 20 hebben we afgesproken :pffff:
Boheemse herder misschien?

wauw :hartjes: de boheemse kende ik ook nog niet, prachtig

Afbeelding

wel;
"..aanleg hebben voor heupdysplasie."
"De Boheemse Herder is een gepassioneerde jager"
" prijs tussen € 1800 – € 2300"

:F:
Afbeelding

2011-2025
Marlett

Bericht door Marlett »

Oh, wow. Zo ver had ik nog niet gespeurd.

Mijn trainster heeft er één, nog een jonge en best onstuimige hond, maar wel baasgericht.
Lothian
Honden: 3
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Zijn er rassen van meer dan 40 kg die géén aanleg hebben voor HD?
Afbeelding
Pauline
Contacteer:

Bericht door Pauline »

Wat nog niet genoemd is, dacht ik: als een kruising ruwharige Hollandse herder x poolhond goed beviel, is een echte ruwhaar hollander dan wellicht ook iets voor op het lijstje?
Manuma

Bericht door Manuma »

De Samojeed is wel een blaffer en heeft vaak ook nog een bijna kefachtige blaf. Voor mij zijn ze daarom gewoon leuk om naar te kijken en nooit één in huis te halen :lol1:
Die vacht moet je ook echt goed onderhouden want ze vervilten vlot. En reken op heel veel klittenbollen in die haren.
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

Pauline schreef: 12 aug 2022, 01:28 Wat nog niet genoemd is, dacht ik: als een kruising ruwharige Hollandse herder x poolhond goed beviel, is een echte ruwhaar hollander dan wellicht ook iets voor op het lijstje?
Ook zeker wel een leuke.
Afbeelding

2011-2025
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

Manuma schreef: 12 aug 2022, 05:30 De Samojeed is wel een blaffer en heeft vaak ook nog een bijna kefachtige blaf. Voor mij zijn ze daarom gewoon leuk om naar te kijken en nooit één in huis te halen :lol1:
Die vacht moet je ook echt goed onderhouden want ze vervilten vlot. En reken op heel veel klittenbollen in die haren.
Ze doen het ook goed in de slede/step sport.
De vacht vind ik niet zo'n punt denk ik.
Sommige honden zijn wel beter af denk ik bij iemand die wat fanatieker een sport wil gaan doen.
Een hond met wat energy kan hier ook prima, ik ben zelf dan, zeker laatste jaren, meer gefocust om flinke wandelingen te maken, niet teveel "eromheen".
Alle aandacht hier voor ze, ik heb geduld, ben rustig en heb tot nu toe wel steeds de juiste communicatie/omgang gevonden, zo'n twee a drie uur aan de wandel ( verspreid op de dag dan wel ) vind ik heerlijk, zoek graag weer nieuwe mooie gebieden om een toerke te doen, en meer moet dat niet zijn voor mij.
Alleen mantrailen/speuren ligt mn interesse nog wel om misschien op te pakken.
Ik denk, nee ik weet, dat ik een hond best een leuk en fijn "thuis"kan bieden, al zou het voor sommigen misschien wel saai zijn misschien en dat wil ik ook voorkomen.
Afbeelding

2011-2025
Inge O
Posts in topic: 6
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Mo-yi schreef: 12 aug 2022, 07:41 Alle aandacht hier voor ze, ik heb geduld, ben rustig en heb tot nu toe wel steeds de juiste communicatie/omgang gevonden, zo'n twee a drie uur aan de wandel ( verspreid op de dag dan wel ) vind ik heerlijk, zoek graag weer nieuwe mooie gebieden om een toerke te doen, en meer moet dat niet zijn voor mij.
Als ik alles zo lees zou een hovawart eigenlijk ook nog wel passen, mensen met wat ervaring en reële verwachting kunnen met de soms wat pittiger kantjes meestal probleemloos om.
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

Inge O schreef: 12 aug 2022, 08:37
Mo-yi schreef: 12 aug 2022, 07:41 Alle aandacht hier voor ze, ik heb geduld, ben rustig en heb tot nu toe wel steeds de juiste communicatie/omgang gevonden, zo'n twee a drie uur aan de wandel ( verspreid op de dag dan wel ) vind ik heerlijk, zoek graag weer nieuwe mooie gebieden om een toerke te doen, en meer moet dat niet zijn voor mij.
Als ik alles zo lees zou een hovawart eigenlijk ook nog wel passen, mensen met wat ervaring en reële verwachting kunnen met de soms wat pittiger kantjes meestal probleemloos om.
Leuk om te horen :-)

Als ik jouw beschrijving op je site nog eens teruglees dan zie ik eigenlijk nog veel overeenkomsten qua gedrag met de mal eigenlijk wel. Mo-yi is niks waaks maar wel alert, bij een buur die langsloopt kijkt ze even op, kijkt mij aan en dan is t goed. Ook ligt ze graag heerlijk onder de tuintafel tegen het hek aan over het weiland te turen ( of te tukken ). Ik spring regelmatig het hek over om de heg zo te knippen dat madame weer een mooi uitzicht heeft :lol1: , of er nu paarden voorbij komen of koeien daar kan ze gebiologeert naar zitten kijken maar ze raakt er niet hyper druk van, het hoort er nu allemaal bij.
Wel heb ik een hele kleine tuin, en buurtjes met keffertjes. Mo-yi reageert daar niks op, maar ik schat de howawartjes wel? Of is het bij hun ook zo dat als het eenmaal zo is dat het erbij hoort en het dan oke is?
Afbeelding

2011-2025
Inge O

Bericht door Inge O »

Mo-yi schreef: 12 aug 2022, 08:59 Wel heb ik een hele kleine tuin, en buurtjes met keffertjes. Mo-yi reageert daar niks op, maar ik schat de howawartjes wel? Of is het bij hun ook zo dat als het eenmaal zo is dat het erbij hoort en het dan oke is?
Het is de combinatie van gewenning en opvoeding. Hier vinden ze een langskomende hond een crime (maar goed, ze zijn ook met 5 en dat fokt elkaar op), maar ik heb aan één kant weekendburen, en soms zijn hun kinderen daar een week of weekend - mét hond - maar daar reageren die van mij niet op, ook niet als die hond hen wél aanblaft. Zouden ze het willen als je er nooit iets van zegt? Zeer zeker wel, maar eens ze weten dat ze zich niet met de buren moeten bemoeien maken ze er verder ook geen punt van.
Mo-yi schreef: 12 aug 2022, 08:59 Als ik jouw beschrijving op je site nog eens teruglees dan zie ik eigenlijk nog veel overeenkomsten qua gedrag met de mal eigenlijk wel.
Ja, die overeenkomsten zijn er zeer zeker. Waarschijnlijk is de gemiddelde wart wel een stuk actiever en reactiever, maar loslopen gaat dan weer probleemloos, en ik ervaar ze echt als 'zenhonden', ze géven me rust ipv. me zenuwachtig te maken (wat ik al snel heb met hittepetitten). Als ik ze met twee smileys zou omschrijven zouden het deze zijn :fluiten: en *nietmeerbestaandedansendemannetjesmiley*
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

Inge O schreef: 12 aug 2022, 09:14
Mo-yi schreef: 12 aug 2022, 08:59 Wel heb ik een hele kleine tuin, en buurtjes met keffertjes. Mo-yi reageert daar niks op, maar ik schat de howawartjes wel? Of is het bij hun ook zo dat als het eenmaal zo is dat het erbij hoort en het dan oke is?
Het is de combinatie van gewenning en opvoeding. Hier vinden ze een langskomende hond een crime (maar goed, ze zijn ook met 5 en dat fokt elkaar op), maar ik heb aan één kant weekendburen, en soms zijn hun kinderen daar een week of weekend - mét hond - maar daar reageren die van mij niet op, ook niet als die hond hen wél aanblaft. Zouden ze het willen als je er nooit iets van zegt? Zeer zeker wel, maar eens ze weten dat ze zich niet met de buren moeten bemoeien maken ze er verder ook geen punt van.
Mo-yi schreef: 12 aug 2022, 08:59 Als ik jouw beschrijving op je site nog eens teruglees dan zie ik eigenlijk nog veel overeenkomsten qua gedrag met de mal eigenlijk wel.
Ja, die overeenkomsten zijn er zeer zeker. Waarschijnlijk is de gemiddelde wart wel een stuk actiever en reactiever, maar loslopen gaat dan weer probleemloos, en ik ervaar ze echt als 'zenhonden', ze géven me rust ipv. me zenuwachtig te maken (wat ik al snel heb met hittepetitten). Als ik ze met twee smileys zou omschrijven zouden het deze zijn :fluiten: en *nietmeerbestaandedansendemannetjesmiley*
Je beschrijft ze ook heerlijk op je site, en plezantje op het strandje heb ik zojuist gezien :hartjes:
Zelf vind ik de mallen juist de rustige en vaak laat maar wat waaien, die maken zich toch wat minder druk tenzij ze op de stake-out met 200 andere honden staan dan joelen ze wel mee, de hussen vind ik de druktemakers en wat te "high-level"daarin de adhd'ers. Mo-yi vind ik ook heerlijk "zen", altijd vrolijk iedereen is oke.
Ze dacht altijd dat visite altijd alleen voor haar kwam, vond ze zo leuk! Dat heb ik wat moeten temperen, maar vervelend was ze nooit, ze moest alleen weten dat zij pas hallo mocht gaan zeggen als de visite al zat en zij rustig was. Dat had ze snel door en daar was ze zelf dan ook heel trots op. Maar met een goede en rustige begroeting praat ik weer verder met de visite en dat is voor ook goed en gaat zij liggen slapen :hartjes:

edit; trouwens, de grote van de wartjes valt dan eigenlijk mee? Ze leken mij zo groot, en zo van wat ik me kan herinneren van die ene man van het mantrailen. Maar ik heb Mo-yi net gemeten, ja met een simpele meetlint, en zij is stokmaat/schofthoogte 65 cm...ik dacht steeds dat de wartjes nog een kop groter waren eigenlijk ( of langere stelten ) :lol1:
Afbeelding

2011-2025
Dagmar

Bericht door Dagmar »

mijke schreef: 11 aug 2022, 18:42 Niet te verliefd worden. Ik had hier ook kwijlend naar zitten kijken in mijn zoektocht. Zestienhonderd euro 🤯
Dat kost afhankelijk van het type een huskypup uit geteste ouders ook. Sowieso vrij standaard.
Afbeelding
Inge O

Bericht door Inge O »

Mo-yi schreef: 12 aug 2022, 09:23 en plezantje op het strandje heb ik zojuist gezien :hartjes:
Ja, lief hè :mrgreen: . Ze heeft haar naam ook echt niet gestolen, maar dan onder het motto : alles is leuk, maar niks moét.
mijke

Bericht door mijke »

Dagmar schreef: 12 aug 2022, 09:50
mijke schreef: 11 aug 2022, 18:42 Niet te verliefd worden. Ik had hier ook kwijlend naar zitten kijken in mijn zoektocht. Zestienhonderd euro 🤯
Dat kost afhankelijk van het type een huskypup uit geteste ouders ook. Sowieso vrij standaard.
Oh echt? Knetters. Ik verklaarde mezelf al voor gek dat ik voor Ranja duizend piek heb neergelegd.
Gudrun
Honden: 10
Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer

Bericht door Gudrun »

Ziedewel dat een Hovawart in aanmerking komt ;-)
Graag gedaan.
Plaats reactie