Ook dat zegt niet alles. Brego zijn moeder en alles daarvoor waren ODH en zijn vader wel een DH langstokhaar, maar zijn hele nest is eigenlijk enorm relaxed. Hele fijne honden in de omgang met mens en dier. Dus daar zou ik niet helemaal blind op staren.blondie schreef: 11 aug 2022, 10:32Ach, of het negatief is.. het is natuurlijk net wat je tegenkomt en niet op basis van 1 hond.Mo-yi schreef: 10 aug 2022, 17:02 Ik moet nu oppassen dat ik niet te "negatief"ga zitten doen of alles over 1 kam ga scheren, maar ik ben terughoudend tegenover witte herders, ik heb er bijna geen 1 ontmoet die geen nerveuze honden waren ( no offence ), en de oud duitse vind ik prachtig alleen vind ik de heupen een te groot risico ( Nu zijn de oud duitsers wel een stuk gezonder dacht ik )
Maar afgezien even van rassen, welke mixen zouden bij mij passen, ik heb toch wel een zwak voor een leuke mix denk ik
Zelf in mijn omgeving nu 2 witte herders van beiden ca. 3 of 4 jaar oud nu. Beiden vallen enorm uit, eentje schroomde in voorbij gaan zonder hond niet een hapje in mijn arm te zetten. En vroegere witjes vond ik enorme zenuwpezen die echt vanuit angst reageerden, bazen die daar mee wisten om te gaan ging verder dan prima, maar die twee van nu pffff..
Maar dat heb ik dus ook bij de collies. 3 in directe omgeving meegemaakt, totaal niet stabiel, happerig beetje onvoorspelbaar in gedrag ook. En korthaar collie, dat nerveuze onzekere gedrag bij veel van die honden. Daar moet je tegen kunnen of mee om kunnen gaan denk ik dan maar.
Die VEO's (Oosteuropese herdershonden) die in Nederland/België worden gefokt zijn volgens mij wel een stuk milder trouwens dan die "echte" uit Rusland.
En de échte ODH's (en eerlijk gezegd ook de fokkers van de "gewone DH's (werk of show) zijn inmiddels al ook veel verder met zoveel mogelijk uitsluiten van HD. Maar wat ik er van meekrijg en dat zei ik al, vind ik de echte Oud duitse herders gemoedelijker in omgang met vreemde honden buiten dan een gemiddelde werklijn.
En met echt bedoel ik dan al dat er wat generaties bewust met ODH lijn is gefokt, en dat je niet 2 of 3 generaties ervoor een langhaar werklijn Duitse herder er tussen hebt zitten wat ook nog wel eens is gebeurd![]()
Daarnaast zie je helaas bij de ODH toch regelmatig wel nog ED voorkomen ondanks goed geteste ouders en in de generaties daarvoor die ook vrij waren. Veelal ook veel populaire reuen die gebruikt worden wat de genenpoel verkleint. De rasvereniging is er wel heel druk mee m.b.t meer embark testen etc. Mensen bewuster maken van meer diversiteit brengen in het ras, maarja mensen gaan toch snel voor de reu die ze zo mooi vinden. Met de consequenties van dien.
Super zonde, want het zijn echt heerlijke honden.
Eigenlijk moet Mo-Yi gewoon een Brego 2