Wat zijn jouw losloop voorwaarden?

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Frootje
Posts in topic: 1
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Re: Wat zijn jouw losloop voorwaarden?

Bericht door Frootje »

Ik heb ook echt precies nul tijd en moeite gestoken in het loslopen. Froo blijft altijd in een straal van 15 meter bij mij, die gaat gewoon niet weg.

Aloy heb ik als pup gewoon losgemaakt en dat gaat altijd prima. Nu moet ik wel zeggen dat ze al sinds ze pup is een beloning krijgt als ze bij me terugkomt en ik roep haar tijdens het loslopen soms ook gewoon een keer. Dan komt ze, krijgt ze wat lekkers en mag ze weer gaan. Aloy is altijd blij om bij de baas te komen, keert gelijk om als ze je hoort fluiten en doet echt totaal niet moeilijk. Dat is deels gewoon karakter en deels omdat ze weet dat er geen nadelen kleven aan terugkomen naar de baas, denk ik (want Aloy is wel zo’n bijdehand type dat gewoon telkens weer zou wegrennen als je dacht dat je telkens haar lol verpestte met je stomme riem :engel: ). Als we na het loslopen toe zijn aan weer aanlijnen komt ze altijd terug, ook als ze weet dat ze aangelijnd gaat worden, ze is heel braaf en daar ben ik blij mee, want ik zie het wel eens anders.

Natuurlijk heb ik wel voorwaarden. Nou ja, eentje maar eigenlijk. :LOL: Ze moeten betrouwbaar bij me komen als ik ze roep, dat hoeft heus niet gelijk in krijsende galop (wel fijn als je een beetje voortmaakt maar je mag heus wel even afgeleid raken), maar ik moet er wel op kunnen vertrouwen dat als ik roep, ze terugkomen. Ook als ze net op 200 meter afstand achter een vogel aan vliegen.

Er zijn ook voorwaarden die verder niet aan de honden liggen, zo mag Froo niet los als er onbekende honden rondlopen en Aloy mag niet los op het moment dat een van haar vriendjes er in de verte aankomt. Niet dat ik bang ben dat ze wegen zal oversteken om naar ze toe te gaan hoor, dat doet ze niet, maar ze komt nog echt met de snelheid van een straaljager op ze af rennen en ze stopt niet, ze vliegt ze als een losgeslagen beuker om de hals, dat vindt niemand leuk, zelfs haar vrienden niet. Dus ik wacht altijd tot ze dichterbij zijn voordat ze weer los mag, dan gaat het wat gecontroleerder. :schrik:

Ik ga er trouwens bij honden die niet los kunnen nooit van uit dat het de schuld is van de eigenaar of dat ze slechte hondenbaasjes zijn. Ik heb zelf altijd heel veel mazzel gehad, maar ik kan me gewoon goed voorstellen dat het bij sommige honden gewoon niet gaat, en dan houdt het gewoon op. Dat maakt je denk ik eerder een verantwoordelijk hondenbaasje. :F:
Afbeelding
Loraine
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

Mij volledig losloopvoorwaarde voor Dívka is dat er geen konijnen oid lopen.
Met ben je haar kwijt omdat ze er blind achteraan vliegt. :schrik:
Zonder is ze op ruim 100 meter afstand met een gebaar bij te sturen (haar naam zeggen/roepen en wijzen/wenken). :E:

Voor Mahdu is het vooral belangrijk dat er geen auto's, fietsen etc dichtbij rijden, hij vindt dat zo mooi dat hij erheen rent en ervoor gaat staan. :schrik:
Maar wanneer hij veilig los kan dan kun je hem gerust alle ruimte geven qua afstand, laat hem wel af en toe even inchecken in ruil voor een lekkertje (en stuur waar nodig bij onderweg naar het losloopstuk) zodat hij ook betrouwbaar komt wanneer je hem roept.
Laat je hem zijn gang gaan tijdens het aangelijnde stuk dan kun je hem beter niet loslaten, hij denkt dan gewoon 'net hoefde ik ook niet te luisteren dus waarom zou ik het nu wel moeten dan 🙄', steekt zijn spreekwoordelijke middelvinger op en peert hem. :')
Hij zal wel ff afmaken waar hij mee bezig was maar je opdracht herhalen of even wachten helpt prima.
Hij houdt ervan om te buurten bij bejaarden en kinderen, vooral die vh speciaal onderwijs maar als ze hem niet lokken of doorlopen dan buigt hij ook zo weer af. :E:

Needless to say dat ze over het algemeen alleen op het omheinde losloopveld los gaan of 's nachts midden in de wijk. :mrgreen:
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Mizzsylver
Welke: Duitse herder
Contacteer:

Bericht door Mizzsylver »

Dat ze komen als ik roep.
Afbeelding
Kells
Posts in topic: 2
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Mizzsylver schreef: 07 nov 2022, 14:47 Dat ze komen als ik roep.
En zo simpel is het. 👍
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Petra

Bericht door Petra »

Dat er geen wild loopt, en dat ze terugkomen als ik roep.
Oh, en voor Teun en Odie: dat er geen hoog maïs staat. Daar verdwijnen ze dan namelijk in, en dan kan ik gaan staan wachten en hopen dat ze er weer aan dezelfde kant uitkomen.
Dus die mannen gaan in de zomer niet meer los op bepaalde plekken.
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Nou dan zou Bertus niet los kunnen lopen en dat doet hij wel 😉
Ik roep hem een paar keer terug en dan krijgt hij wat lekkers. Ik doe spelletjes met hem ( brokjes weggooien en dan moet hij die zoeken) ik lijn hem af en toe aan en laat hem dan een stukje verder weer los

Maar soms dan ziet hij een bekende hond in de verte en is hij weg
Ook heb ik al 2 keer gehad dat hij zijn neus op de grond zette en gewoon wegstoof en ik er achteraan moest rennen want ik kon roepen wat ik wou maar hij was helemaal in zijn eigen wereld

Achteraf bleek er dan net een lekker ruikende teef hebben gelopen 😃 nu herken ik dat beter
Als hij aan het begin van de wandeling al plasjes loopt te likken en hard trekt dan gaat hij niet los
Afbeelding
Kells
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Hylos schreef: 07 nov 2022, 14:52
Kells schreef: 07 nov 2022, 14:49
En zo simpel is het. 👍
Ja, dat is het in principe bij mij ook.
Die bolle komt alleen niet. :')
Dat is knudde. Die drie van mij zijn af en toe best wel een eind weg, maar zodra ik fluit komen ze op hoge snelheid weer bij mij. Kells is een paar keer in haar 13jarige leven even in haar uppie op pad gegaan, maar dat is op één hand te tellen. Fin en Aislinn zijn allebei een keer even zoek geweest. Fin was mij kwijt geraakt en thuis afgeleverd terwijl ik liep te zoeken. Bij Aislinn was het ongeveer hetzelfde verhaal, maar zij was in paniek door het bos heen en weer aan het rennen en sindsdien houdt ze mij goed in de gaten.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Dat ze direct komen als ik roep, in álle omstandigheden.
Voldoen ze daar niet helemaal aan, dan kunnen ze wel op plekken los waar te moeilijke omstandigheden zich niet voordoen.

Bij de collies heb ik er totaal geen moeite voor hoeven doen. Fayah neemt wel wat meer ruimte dan Mila, maar komt er ook direct weer aan sjezen als ik haar roep. We komen hier nauwelijks andere mensen of honden tegen op de wandelingen, dus met die afleidingen hebben we nog niet veel kunnen oefenen, maar met voldoende afstand gaat dat in ieder geval goed.
Arlo is erg braaf, heeft wel wat zichtjagersinstinct, maar kan ik in de achtervolging terugroepen. Hij kan wel schrikkerig zijn, dus ik laat hem alleen op overzichtelijke plekken los ver genoeg bij wegen en de bewoonde wereld vandaan en altijd met een tracker om.
Met Amy heb ik véél, heel veel getraind op het hierkomen vanwege haar jachtinstinct. Daardoor is haar recall fantastisch, maar als ze eenmaal in een achtervolging zit, dan rent ze daar dwars doorheen. Ook heeft zij soms moeite met vreemde honden. In Nederland zocht ik met haar vooral plekken op die wildarm waren, ver bij wegen vandaan en waar geen andere honden waren of waar ik ze ruim van tevoren aan kon zien komen, en dan kon ze prima los. In de bossen lukte dat op den duur ook wel, maar dan moest ze op de paden blijven en moest ik mijn aandacht er wel echt goed bij kunnen houden. Nu hebben we een grote tuin waar ze lekker in kan rennen en haar energie goed in kwijt kan, en loopt ze op de wandelingen minder vaak los. Aan de lange lijn hoef ik me niet zo met haar te bemoeien en dat is voor ons allebei eigenlijk veel meer ontspannen. Dus ik oefen het loslopen nog steeds wel geregeld, maar de behoefte heeft ze hier minder.
Afbeelding
Gonnie

Bericht door Gonnie »

Heb ze gewoon los gelaten toen ik ze als pup had. En als ze eens een keer achter een haas aan gaan vind ik dat prima. Deze twee zijn zo terug, ze blijven nooit lang weg. De vorige bleven rustig weleens een kwartier of iets langer weg. Nou, heb ik ze ook nooit voor aan de lijn gedaan. Ik liep gewoon door en zag wel wanneer ze terug kwamen, als ik bleef wachten bleven ze langer weg. Heb weleens een extra rondje gelopen zonder honden.
De twee die we nu hebben zijn aanhankelijker dus blijven beter in de buurt, gaan ook niet echt actief op zoek naar hazen, maar als ze er een zien gaan ze er wel achteraan, maar ze zijn binnen een paar tellen al weer terug.
Afbeelding

Tanja en Anne
Hewi

Bericht door Hewi »

Donna het hondje uit mijn avatar,liep altijd los. Straat, weg, bos het maakte niet uit ze zat aan je enkel geplakt. Nul moeite zo vanuit asiel deed ze dat al.

Bij leo en kodi heb ik enorm veel tijd ingestoken, lee bleef mooi ik buurt maar viel uit naar andere honden dus die moest ook in in oog blijven.

Kodi is jou xavi maar dan de goedmethonden versie, hij verdwijnt vreselijk vaak uit zicht, maar altijd in buurt,ik loop zelf ook gewoon door hij vind me altijd weer. Het moet dus wel op veilige plek.

Omdat hij juist niks zal doen mag hij los. Anders mooi aan lijn. Als ik je niet vertrouw en je niet gelijk komt blijf je vast
Ko heeft geen 100% recall vooral niet als hij iets in neus heeft maar hij zal niks doen dus hij mag het wel.
Groetjes Heidi

Afbeelding
angel
Honden: 1
Welke: golden retriever

Bericht door angel »

terugkomen als hij wordt geroepen. en het commando wachten...en go round.
honden aan de riem negeren behalve als het word goedgekeurd.
en dat doet hij super.
CatnDog
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Dat er geen andere honden in de buurt zijn.
Terugkomen als hij wordt geroepen is niet betrouwbaar genoeg. Ik vind dat ik hem op dat vlak dus niet genoeg onder appèl heb.
Daarnaast heeft hij helaas een uitstraling die op de één of andere manier heel veel aversie opwekt bij andere honden, dus ik wil gewoon het risico niet lopen dat er een confrontatie komt. Hij krijgt al genoeg over zich heen als hij gewoon aangelijnd op straat wandelt, dus soortgenoten ga ik niet opzoeken.
Fabienne
Welke: Labrador Retrievers

Bericht door Fabienne »

Mijn voorwaarde is in elk geval betrouwbaar terug komen indien ik roep en dan ook wel onder alle situaties. Is een situatie nog te lastig dan lijn ik even aan. Verder vindt ik passanten lastig vallen en evt andere honden/wild belagen ook geen goed idee en dwars door de weilanden crossen ook niet (loop voornamelijk op het platteland). Binnen deze regels mag en kan er veel. En verder heb ik graag contact tussendoor en gaan ze ook pas los als er even contact is geweest, klakkeloos los klikken doe ik dus niet. Ik vindt niks fijner dan een hond die los kan lopen en mijn hond(en)lopen ook heel veel los dus ik investeer daar echt heel veel in waarbij de een meer vraagt dan de ander. Puppy Floris laat ik ook vanaf dag 1 daar waar veilig los lopen en dat deed ik met al mijn andere pups ook.
ellen en de birmanen

Bericht door ellen en de birmanen »

ik laat ze als pup al los, roep ze regelmatig terug en beloon dat. ook als ze zelf inchecken beloon ik ze. de enige die nooit losloopt is onze Ecco. die jaagt en die ben ik echt kwijt, die loopt aan een lange lijn.
_Tiny_
Welke: Grote poedel middenslagpoedel dwergpoedel labradoodle

Bericht door _Tiny_ »

Mijn voorwaarden zijn rustige gebieden en komen als ik roep. Maar ook als ze nog niet 100% luisteren laat ik ze wel los want je zult het toch moeten oefenen. Het streven is wel een perfecte hier met de tijd, alleen vind Billie dat nog wel eens moeilijk.
Afbeelding
Gretha
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Bericht door Gretha »

Zoals meerdere hierboven mogen ze los als ze komen als ik roep of fluit.

Bronco kon dus niet los. Hij bleef niet eens in de buurt en af en toe naar je kijken was er ook niet bij. In het begin wel geprobeerd, maar we moesten hem echt weer vangen. Ook als je vlakbij hem gekomen was.

Tux mag wel los, ondanks een stevig jachtinstinct. Zonder wild luistert ze perfect. In volle vaart weg vliegen, maar ook met dezelfde vaart
terugkomen als ik roep.
Als ze wild in de neus krijgt zie ik dat meestal wel en kan ik haar met snel reageren terugroepen en aanlijnen.
Henk is haar al wel een keertje kwijt geweest achter een haas aan. :schrik: Maar na 10 minuten kwam ze gelukkig weer terug.
Als "hier komen" extra moeilijk is door een spoor wat ze opgepakt heeft, werkt de bal altijd goed. Die gebruik ik alleen in erg moeilijke situaties. Daar is ze bezeten van. De bal heeft ook een eigen fluitsignaal.

Cash heb ik meteen losgegooid. Niet langs de weg natuurlijk, maar wel op het strand. Hij is erg gefocust op mij en Tux is ook een mooi voorbeeld om te volgen natuurlijk. Alleen een beetje snel :LOL:
Hij komt regelmatig even inchecken en kijkt je dan ook recht aan :I: Dat wordt iedere keer dik beloond natuurlijk met knuffels en koekjes.
Afbeelding
Omega
Welke: Nu twee echte tollers

Bericht door Omega »

Ze moeten in de buurt blijven, op het pad en komen als ik roep.
Luna & Balu heb ik op een gegeven moment gewoon losgelaten in een rustig gebied, Luna is later nog wel aan de lange lijn gegaan om haar te leren op het pad te blijven en niet te gaan hetzen in het bos. Later kon ik haar lezen als ze wild in de gaten had, dan ging ze even aan de riem, ze leek dan ook opgelucht dat ze niet stout kon gaan doen. Zij waren 3 toen ik ze kreeg.

Quinta heb ik vanaf pup los laten lopen, ze mocht dan ook al mee met mijn hus, zo leerde ze al snel dat komen en zelf inchecken lekkers oplevert. Zo makkelijk in een groep die weet wat je verwacht, nieuwe honden nemen dat zo over, zo ook Quinta. Alleen andere honden benaderen is nog een puntje, dat moet ze nog leren rustig te doen, dan lijn ik haar even aan tot we dichtbij of er langs zijn.
Afbeelding
EchoMira
Welke: Whippet - Lurcher - Powder Puff - Tibetaanse Mastiff

Bericht door EchoMira »

Ik wil het geen voorwaarden noemen want dat lijkt alsof het aan de gehoorzaamheid van de hond ligt en dat is niet zo.

Ik heb vaste wandelingen en de eerste pak-m-beet 20 keer lopen ze los met een rammelmaag en worst in de hand. Dat wordt later minder en dan niets maar dan zit het ritueel van het vaste rondje er al in en het is moeilijk voor honden om zelf echt nieuwe initiatieven aan de dag te leggen.

Zo heb ik 4 of 5 van die rondjes dus kwijt raken we elkaar nooit en 99,9% van de terugroepingen blijven om een beloning uit te delen. Koek, een knuffel of even opgetild worden zodat ze van hoog weg kunnen kijken. 2 meter is dan toch anders dan 40 centimeter.
Mijn honden beleven mijn instructies als helpend aan hun zaak. Dus ze luisteren. Uit eigenbelang.
Het kan allemaal zo simpel zijn.

Maar dan begin je wel met een pup. Herplaatsers hoef ik om exact die reden niet meer. Fietsen, kleding, meubilair..mag allemaal tweedehands. Honden niet. Daar kan ik niets mee. Die weten als wat er te koop is.
Dirkje
Welke: Border Collies

Bericht door Dirkje »

Kells schreef: 07 nov 2022, 14:49
En zo simpel is het. 👍
Eens.
Afbeelding
S.V.

Bericht door S.V. »

2 commando`s inderdaad, de ene is STA- dat wil zeggen geen beweging meer en de andere is HIER en die is niet te onderhandelen, Zillion is een brave borst die heel goed luistert, ik ga met hem nog vaak naar hondenschool omdat hij zo verschrikkelijk graag werkt en hij gaat niet uit mijn aura.

Boots moet je bij de les houden als je roept en hij komt niet dan ga ik hem halen en dan is het weer een tijdje over , anders bedenkt hij op de een of andere manier dat het niet zo nodig is om à la minute te komen en dan boer je echt achteruit met hem. Hem halen is ohw ja dat was ook zo, jij roept en dan is komen niet optioneel. Bingo. :ok:

Zuurtje weigert gewoon ten ale tijden om zich te laten commanderen , is niet gevoelig voor beloningen , doet gewoon haar eigen ding, heet ook absoluut geen respect voor auto`s en zo en is dus levensgevaarlijk voor haar eigen veiligheid en die van anderen en ik heb het echt wel geprobeerd en ik weet dat ze me begrijpt :Q: want als ik tegen haar zeg ;je gaat niet over die brug , dan draait ze zich subiet om en gaat over die brug.. Ik houdt haar wel aan de lijn, ze loopt heel netjes meer, heeft niet veel behoefte nog aan lichaamsbeweging en het werkt prima zo .Geen zin in die bullshit die laatste tijd van haar leven
Afbeelding
Mellow

Bericht door Mellow »

De 'voorwaarden' zijn dat het een veilige plek is.
Hierkomen is leuk maar met Nikki niet altijd een garantie. :schrik:
Ligt er helemaal aan of ze, voor ik het door heb, in het bos een geur te pakken heeft of als ze een konijn weg ziet sprinten.
Dan ben ik lucht.
Ze komt wel snel weer terug maar bij de laatste pas nadat je haar gegil niet meer hoort.
Dan weet ik dat het konijn uit zicht is. :roll:
Ze heeft er nog nooit een gevangen.
Op de gewone rondes buiten het dorp of bij de koter kan ze goed los want daar kent ze het en daar loopt geen wild.
Dan is haar recall véél beter dan in een bos.
De andere kunnen, sws apart van elkaar, overal wel los.
Behalve Semmy, want die heeft geen enkele vorm van zelfbescherming en loopt zo een straat over of een sloot in.
Hakkene
Contacteer:

Bericht door Hakkene »

Ze moeten inderdaad direct komen als ik roep, niet overal op af vliegen. en op mij letten. En ik wil dat ze op het pad blijven, dus niet het bos in wild verstoren.
Diana
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Diana schreef: 07 nov 2022, 15:23 Dat ze direct komen als ik roep, in álle omstandigheden.
Voldoen ze daar niet helemaal aan, dan kunnen ze wel op plekken los waar te moeilijke omstandigheden zich niet voordoen.
Ik bedenk me nu dat dit eigenlijk niet helemaal klopt. Een andere factor van belang vind ik ook wat ze uitvreten als ze niet luisteren ;-)
Taartje luisterde meestal niet, maar deed geen vlieg kwaad, viel niemand lastig, was ook niet echt een jager (en ving al helemaal nooit wat), supersociaal naar mens en dier; die mocht wel los op veilige plekken waar ze niet een weg op kon lopen of makkelijk kwijt kon raken. Die ging dan altijd uiteindelijk ergens staan graven waar ik haar dan kon ophalen.
Amoz luisterde ook niet altijd perfect, maar maakte net als Taartje nooit problemen met andere honden en negeerde mensen, dus ook voor hem gold dat ik hem ondanks het niet perfecte luisteren wel losliet op plekken waar het geen probleem was als hij eens niet direct kwam als ik riep. Meestal luisterde hij wel prima, maar met name aan het begin van de wandeling moest wel eerst de ergste energie eruit zijn, dus met loslaten wachtte ik dan altijd wel even tot we ver genoeg van de weg, parkeerplaats, etc. weg waren en er niet net allemaal andere honden liepen bijvoorbeeld.
Afbeelding
Inge O
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Betrouwbaar komen in moeilijke omstandigheden ( = als ze er géén zin in hebben).
Op de paden blijven.
Niet naar andere honden toe.

En ja, daar stop ik redelijk wat energie in van pup af aan, maar het voelt niet als 'energie instoppen', eerder als 'er energie van terugkrijgen'.
Anne

Bericht door Anne »

In de buurt blijven, luisteren naar blijf of hier, of iets met dezelfde werking zoals zit bijvoorbeeld, zodat de hond blijft waar die is op dat moment. In de buurt blijven is bij beter zicht anders dan bij minder zicht, dan betekent in de buurt blijven bijna naast lopen. Wij wonen in een bosgebied, vaak jagers en soms zoals nu in het paddenstoelenseizoen toeristen met honden die je niet kent en waarvan je niet weet hoe betrouwbaar ze zijn.
Afbeelding
Plaats reactie