Ze gaan gelijk als pup van 7 of 8 weken los mee. Niet bij druk verkeer maar de grote wandelingen gaan ze los mee met de rest.
In het begin luisteren ze dan ook wel eens niet, maar meestal uiteindelijk toch wel. En gaandeweg gaat het steeds beter. Uiteindelijk luisteren mijn honden heel goed. Jack ook wel voor een husky. Alleen kan hij niet overal los. Voor hem hebben we een zo veilig mogelijke omgeving en inderdaad ook vaste routes. En de lat ligt niet zo hoog voor hem en ik ben ook elke keer verbaast dat hij meestal wel luistert
Shira en Nola luisteren heel goed maar dat verwacht ik ook echt van ze. Niet streng of boos ofzo, maar wel vanzelfsprekend.
Laila doet nooit iets verkeerd. Ze kan alleen niet los. Mijn eerste hond ooit die niet los kan helaas.
Luisteren idd en geen gevaar voor zichzelf of anderen vormen. Ik heb het loslopen nooit aan Colin aangeleerd vanwege zijn ras, met het idee dat als die hond agressie opeens toch opdoemt (niet als incident natuurlijk, maar als ik iets zou beginnen te merken al) dat ik hem dan niet opeens die vrijheid ontneem, ipv dat hij dat nooit heeft gekend. Maar hij is nu 5 en die extreme hondagressie is er niet gekomen, hij is geen ruzie zoeker, dus heb wel spijt dat ik het loslopen nooit heb geoefend met hem. Maarja dat is achteraf praat, komt bij dat hij onbekende mensen niet altijd leuk vindt dus hij zou dan alsnog een supergoede recall moeten hebben, en op dit moment heb ik dus geen idee hoe dat bij hem is.
Dat ze er niet vandoor gaan en een kwartier later pas terugkomen (Lily: op sommge plekken moet ze vast omdat de verleiding anders te groot is om naar lekkere hapjes te zoeken; maar af en toe gelukkig) en dat er geen trein vlakbij rijdt. Alfil lijn ik bij een enkel hondje aan, als ik vermoed dat hij kan uitvallen. Op straat gaan ze in principe ook vast, hoewel Alfil de laatste tijd zo braaf is dat hij ook regelmatig los meeloopt.
Verder zijn ze eigenlijk altijd los, ook al hebben ze geen perfecte recall. Vaak blijven ze stilstaan in plaats van dat ze aan de voet komen. Of die grasspriet is té interessant om niet aan te ruiken. Maar ze maken geen hommeles met andere honden of mensen, dus ik vind het geen punt. Andere honden zijn ook meestal los en dan verloopt de kennismaking het ontspannends.
Misschien is het een cultureel dingetje. Als ik met mijn zus en haar hond in Nederland wndel, valt het me op dat bijna iedereen zijn/haar hond direct bij zich roept. Dat gaat nogal stressvol: HIER!!!!!!! en dan driftig aanlijnen en aan de voet. Ik snap dat het bij sommige honden nodig is, maar vaak denk ik, laat toch gewoon los, dat is veel relaxter.