Communicatie

Subforum voor alle fototopics!
Loraine
Posts in topic: 2
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Re: Communicatie

Bericht door Loraine »

Hier wordt zeer zelden ingegrepen, maar ik heb ontzettend zoete honden die heus weleens grommen of snauwen maar elkaar niet gaan slopen of überhaupt hun tanden niet in andere honden zetten ter correctie.
Tijdens het stoeien wel, al is het dan ook meer happen in de kraag dan daadwerkelijk bijten.
Mahdu is nog het heftigst, die geeft daarvoor al subtiele signalen maar als die genegeerd worden dan valt hij ff stevig uit, wederom zonder te bijten (wel met blikkerende tanden), veel geschreeuw weinig wol zegmaar. :P

Maar het ligt er imo ook helemaal aan wat voor honden je hebt en wat jouw opvoedstijl is of je hierop ingrijpt of het laat gaan.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
blondie

Bericht door blondie »

Zoals op die foto zal ik me er zelf ook niet mee bemoeien, zolang de ander niet er tegenin wil gaan.

Hier geven ze allemaal wel eens op die manier een blik naar elkaar, dat wordt nu ze elkaar langer kennen prima begrepen.
Was in begin anders, en toen stuurde ik nog wel bij moet ik bekennen als ik het idee kreeg dat het conflict kon worden althans.

Maar nu bij een blik zie ik dat ze eigenlijk allemaal het van elkaar accepteren, kop afwenden en daarna is het weer goed en loopt er 1 weg uit de situatie/het moment.
Of even een neus tegen de zijkant van de neus, waarna het weer goed is.

Als dit continue om specifieke dingen zou gebeuren dan zal ik er anders over denken, destijds met Jol en Bluf bleef dat in begin aan de gang en risico was toen wel te groot dat vlam in de pan kon schieten.

Maar laat die communicatie eigenlijk wat gaan, ook met de katten trouwens, omdat we nu eenmaal soms ook niet thuis zijn en ze allemaal los bij elkaar lopen. Dan wil ik er wel op kunnen vertrouwen dat ze elkaar begrijpen, en niet in de haren vliegen om pietluttige dingen of miscommunicatie.

Ons claimen en vanuit die positie met tanden gaan blikkeren of indringend staren (Chara) wil ik dan weer niet hebben. Maar dan zijn we er zelf bij of ben ik onderdeel/reden van die reactie, daar vind ik dus wel wat van en reageer ik vrij direct op.
Jetski
Posts in topic: 1
Welke: Portugese waterhond

Bericht door Jetski »

Mooie en duidelijke communicatie!
Ik vind het wel eens jammer dat onze hond enigste hond is
In een (kleine) roedel komen ze denk ik veel beter tot hun recht.
Maarja voorlopig blijft het bij 1 :euh:
Afbeelding
Tineke

Bericht door Tineke »

Onze honden kunnen enorm goed opschieten met elkaar daar hoeft nooit in bijgestuurd te worden
Sowieso vind ik bijsturen niet nodig als ze het zelf zonder kleerscheuren kunnen oplossen.
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
pioenroos
Honden: 3
Welke: schapendoeskelpie deeltijd schapendoes en teckel

Bericht door pioenroos »

Ik stuur alleen bij als ik onderdeel van het gebeuren ben. Mies heeft in huis de broek aan en dat respecteert iedereen volledig. Ze is alleen nogal bezitterig dus als het aan haar ligt dan zou alle aandacht, snacks, eten en het ligplekje naast mij, haar toekomen :')
Ze moet dus alles wat ik uitdeel eerlijk delen en mag niemand die naast mij ligt of ik aan het knuffelen ben, wegsturen.
Dat afpakken gaat overigens niet met tanden laten zien of grommen maar met De Blik. Ze kijkt de ander rustig minutenlang aan tot ze weglopen van wat Mies wil. Maar dat mag dus niet van mij als ik het zie :hmmm:
Wel kap ik te veel opwinding af. Maar dat is vooral voor mezelf (gehoorschade) en voor de fysieke veiligheid. Danu en Mies zouden zelf graag gillend elkaar achterna zitten via bank, trap tot op bed. Of met 100 km/uur over dijken met grote gaten tussen de stenen rennen :schrik: Dat lijkt me een recept voor een dierenartsrekening dus mag niet.
Ook vind ik Flora vaak niet streng genoeg is voor haar dochter. Als Danu echt te ver gaat staat ze wel op haar strepen en bindt Danu meteen in en zegt 100x sorry. Maar soms bemoei ik me er toch wel mee. Volle vaart op je moeder inlopen in de hoop dat je haar het kanaal in kan beuken is gewoon niet grappig :boos:

Verder kan ik hun spel en communicatie helemaal vrij laten. Ik zou eerlijk gezegd ook bang zijn dat ik verhoudingen juist verstoor anders? Nu zijn ze hier allemaal wel heel expressief in hun communicatie maar ze respecteren elkaar prima en niemand wil echt ruzie dus ze drijven niks op de spits. Maar alles komt wel voorbij, van verstarren/wegkijken/weglopen, grommen en blaffen tot flink snauwen. Dat laatste is dan vooral Mies in de opvoedfase :engel:
Afbeelding
Diana
Posts in topic: 6
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

pioenroos schreef: 04 okt 2023, 15:12 Ik stuur alleen bij als ik onderdeel van het gebeuren ben. Mies heeft in huis de broek aan en dat respecteert iedereen volledig. Ze is alleen nogal bezitterig dus als het aan haar ligt dan zou alle aandacht, snacks, eten en het ligplekje naast mij, haar toekomen :')
Ze moet dus alles wat ik uitdeel eerlijk delen en mag niemand die naast mij ligt of ik aan het knuffelen ben, wegsturen.
Dat afpakken gaat overigens niet met tanden laten zien of grommen maar met De Blik. Ze kijkt de ander rustig minutenlang aan tot ze weglopen van wat Mies wil. Maar dat mag dus niet van mij als ik het zie :hmmm:
Wel kap ik te veel opwinding af. Maar dat is vooral voor mezelf (gehoorschade) en voor de fysieke veiligheid. Danu en Mies zouden zelf graag gillend elkaar achterna zitten via bank, trap tot op bed. Of met 100 km/uur over dijken met grote gaten tussen de stenen rennen :schrik: Dat lijkt me een recept voor een dierenartsrekening dus mag niet.
Ook vind ik Flora vaak niet streng genoeg is voor haar dochter. Als Danu echt te ver gaat staat ze wel op haar strepen en bindt Danu meteen in en zegt 100x sorry. Maar soms bemoei ik me er toch wel mee. Volle vaart op je moeder inlopen in de hoop dat je haar het kanaal in kan beuken is gewoon niet grappig :boos:

Verder kan ik hun spel en communicatie helemaal vrij laten. Ik zou eerlijk gezegd ook bang zijn dat ik verhoudingen juist verstoor anders? Nu zijn ze hier allemaal wel heel expressief in hun communicatie maar ze respecteren elkaar prima en niemand wil echt ruzie dus ze drijven niks op de spits. Maar alles komt wel voorbij, van verstarren/wegkijken/weglopen, grommen en blaffen tot flink snauwen. Dat laatste is dan vooral Mies in de opvoedfase :engel:
Gek genoeg ben ik nooit onderdeel van zo'n gebeuren :F: Toen ze heel jong was had Mila dat soort trekjes wel, bijvoorbeeld dat ze mij wilde claimen, en dat vond ik ook niet acceptabel, maar tegenwoordig doet ze dat nooit meer.
Mila is ook bezitterig, maar als het om eten gaat alleen over dingen die echt van haar zijn. Ze zal nooit de snack of het voer van een andere hond claimen bijvoorbeeld, maar verwacht ook dat de andere honden haar snack en voer met rust laten. Met speelgoed wil ze wel af en toe even testen of een andere hond het nog wel steeds netjes aan haar afgeeft, mocht zij het willen hebben :engel: Maar zodra die hond dat doet (en een blik en houding zijn daarvoor inderdaad genoeg), is het ook goed en eist ze het verder niet meer op en speelt die hond er gewoon lekker mee verder. Met ligplekken heeft Mila dat dan weer totaal niet, alle plekken zijn hier van iedereen en wie het eerst komt, die het eerst maalt, of je kruipt er lekker bij.
Dat is inderdaad allemaal geen probleem als honden dat ook gewoon van elkaar accepteren en respecteren. Fayah trekt bij Arlo en Amy gewoon de speeltjes uit de bek (en die vinden dat ook totaal niet erg), bij Mila doet ze dat niet en heeft ze dat ook nooit geprobeerd, een strenge blik was genoeg om dat te voorkomen :mrgreen:
Afbeelding
malinois
Posts in topic: 5
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Bericht door malinois »

Xygan en Xanu mogen best een lip optrekken tegen elkaar of vuil kijken. Ze lopen altijd bij elkaar ook als ik er niet ben. Xavi mag t nooit en de andere 2 ook niet bij Xavi. Die lopen ook niet bij elkaar zonder toezicht. Ik maak dus verschil wie t wel en niet mogen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
CatnDog
Posts in topic: 11
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Crutz schreef: 03 okt 2023, 14:45
wat noem je spel?
Kiara is vooral een mensenhond en zeker als ik in de buurt ben (en zonder mij zijn ze niet samen los ivm hond-onhandigheid andere die hier wonen) is ze eigenlijk alleen maar met mij bezig
als ze wat langer samen los zijn gaan ze wel samen graven, waken (als er iemand de oprit opkomt) en knagen op hun botjes/speel

Winny zoekt lekker haar rust op de bank tussen de kussens en Kiara dwarrelt rond
Sorry, ik had dit berichtje gemist.

Ik dacht bij spel aan een speelbuiging maken en dan wegrennen/uitnodigen om achterna gezeten te worden en dit dan omdraaien (de achterna gezetene wordt dan de achtervolger) etc.
Of samen tegelijkertijd aan iets trekken (de één de ene kant, de ander de andere kant).
blondie

Bericht door blondie »

@CatnDog
qua spel merk ik hier dat het huidige drietal dat onderling wel heeft. De dames samen meer dan de heer.
Vorige 2 duo's (teef/teef) (teef/reu) daarvan speelde 1 teef niet, behalve als ze loops was dan zocht ze veel contact en werd wat frivoler.

Eerste duo reu/teef konden wel ook samen dollen op zijn tijd.

Als je de vraag stelde in combi vanwege communicatie, dan zie ik eigenlijk weinig verschil in duidelijk zijn naar elkaar en elkaars reactie erop.
De groepen die ook speels echt interactie hebben en hadden, waren op sommige punten soms ook heel duidelijk naar elkaar als ze ergens geen trek in hadden of als er een wat deed wat even verkeerd viel.

Het is dus ook nooit te zeggen dat meerdere honden samen ook echt die klik hebben en zich open stellen voor spel.

Na een aantal jaar die interactie niet gezien te hebben, vind ik het wel zeer leuk en prettig om nu weer honden te hebben die wel die interactie met elkaar hebben.
CatnDog

Bericht door CatnDog »

blondie schreef: 05 okt 2023, 13:26 @CatnDog
qua spel merk ik hier dat het huidige drietal dat onderling wel heeft. De dames samen meer dan de heer.
Vorige 2 duo's (teef/teef) (teef/reu) daarvan speelde 1 teef niet, behalve als ze loops was dan zocht ze veel contact en werd wat frivoler.

Als je de vraag stelde in combi vanwege communicatie, dan zie ik eigenlijk weinig verschil in duidelijk zijn naar elkaar en elkaars reactie erop.
De groepen die ook speels echt interactie hebben en hadden, waren op sommige punten soms ook heel duidelijk naar elkaar als ze ergens geen trek in hadden of als er een wat deed wat even verkeerd viel.

Het is dus ook nooit te zeggen dat meerdere honden samen ook echt die klik hebben en zich open stellen voor spel.

Na een aantal jaar die interactie niet gezien te hebben, vind ik het wel zeer leuk en prettig om nu weer honden te hebben die wel die interactie met elkaar hebben.
Dat zal inderdaad wel enorm afhangen van de individuele karakters & de combi's.
Toen ik de foto zag vroeg ik me af of die twee ook veel samen dingen zouden ondernemen, zoals spelen of misschien samen slapen. Maar ik krijg de indruk dat dat wel mee (of tegen) valt.
Communicatie zal er inderdaad sowieso wel zijn. Of ze nu samen spelen/slapen of niet.

Het lijkt mij leuk als de verschillende huisdieren veel met elkaar hebben en je veel interactie ziet. Hier een combi van hond met katten die samen niet spelen, ook de katten onderling zijn nooit van het samen spelen geweest. Wel van het samen slapen. Eén van de twee is overigens van zichzelf wel veel speelser dan de ander. Ook is er veel verschil in energieniveau en karakter.
Ik weet niet of het zou helpen als ze broers/zussen/broer en zus zouden zijn (de mijne zijn geen familie van elkaar). Misschien is de kans groter omdat ze dan van jongs af aan al een band hebben kunnen opbouwen, maar ook bij famileleden kan natuurlijk de vlam in de pan slaan en hoeft het helemaal niet zo te klikken.
Crutz

Bericht door Crutz »

CatnDog schreef:

Toen ik de foto zag vroeg ik me af of die twee ook veel samen dingen zouden ondernemen, zoals spelen of misschien samen slapen. Maar ik krijg de indruk dat dat wel mee (of tegen) valt.
Communicatie zal er inderdaad sowieso wel zijn. Of ze nu samen spelen/slapen of niet.

Het lijkt mij leuk als de verschillende huisdieren veel met elkaar hebben en je veel interactie ziet. Hier een combi van hond met katten die samen niet spelen, ook de katten onderling zijn nooit van het samen spelen geweest. Wel van het samen slapen. Eén van de twee is overigens van zichzelf wel veel speelser dan de ander. Ook is er veel verschil in energieniveau en karakter.
Ik weet niet of het zou helpen als ze broers/zussen/broer en zus zouden zijn (de mijne zijn geen familie van elkaar). Misschien is de kans groter omdat ze dan van jongs af aan al een band hebben kunnen opbouwen, maar ook bij famileleden kan natuurlijk de vlam in de pan slaan en hoeft het helemaal niet zo te klikken.

Ehhh de meeste hier weten dat tot januari mijn honden kennel honden waren.
En ook dat Kiara door haar achtergrond nooit 100% los in huis zal kunnen. Net als dat ze niet los in een ruime kennel kon.
Dus samen slapen. Nee.
En dat is ook niet iets wat ik voor ogen heb met 2 mechel teven waarbij de keuze voor de pup nooit gemaakt is op passend in een roedel, maar op geschiktheid voor werk/sport.

Daarnaast hebben mijn honden wel altijd normaal hond hond contact gehad. Maar Kiara door haar revalidatie traject de eerste 2 jaar van haar leven minimaal. Dus naast dat zij van nature al echt een mensenhond is, is dat daardoor zeker nog versterkt.
malinois
Contacteer:

Bericht door malinois »

CatnDog schreef:

Mijn jongste reuen zijn halfbroers maar totaal elkaars tegenpolen. Daarom klikt t denk ik ook zo enorm goed. Ze zijn 24/7 bij elkaar maar ze zijn niet klef dat ze elkaar opzoeken met slapen ofzo. Ze slapen elk op een bank of op de grond of in hun open benches. Waar ze willen. Ik heb ze ook elk op sportgeschiktheid uitgezocht maar wel geprobeerd te matchen met de destijds reeds aanwezige honden. Als dat zou resulteren dat er eentje dan minder geschikt zou moeten zijn voor de sport dan was dat maar zo.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Loraine
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

Hier 2 honden en 1-3x per week een oppashond die geen familie van elkaar zijn.
Allemaal 6 jaar (1 eind vd maand 7), 2 gecastreerde reuen en een intacte teef.
Zeer verschillende karakters, wat het soms supermakkelijk maakt en een paar dingetjes een beetje puzzelen, ook omdat de oppashond pas 3 weken erbij is.
Maar ook ontzettend leuk onderling, Mahdu en Joep zijn knettergek met elkaar, die spelen meerdere momenten per dag samen, kluiven samen ondanks Joeps voedselnijd, slapen nog net niet tegen elkaar etc.
Maar Mahdu is zowiezo poepmakkelijk met andere honden en Joep na eventjes kennismaken in principe ook.
Dívka is wat moeilijker hierin maar zij vindt vreemde honden nogal spannend en moet wat langer wennen.
Ze heeft inmiddels voor het eerst gespeeld met Joep maar ook ondervonden dat het geen goed idee om zijn lekkertjes proberen af te pakken.
Hij deelde een beuk uit en zij ging gelijk gillen want draaaaamaaaaa. :jank:
En daarna liet ze hem met rust, de boodschap was overgekomen.
Met de voerbeurten zet ik Joep apart, dan kan iedereen rustig eten en daarna gaat alles weer samen.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
CatnDog

Bericht door CatnDog »

malinois schreef: 05 okt 2023, 17:50 Mijn jongste reuen zijn halfbroers maar totaal elkaars tegenpolen. Daarom klikt t denk ik ook zo enorm goed. Ze zijn 24/7 bij elkaar maar ze zijn niet klef dat ze elkaar opzoeken met slapen ofzo. Ze slapen elk op een bank of op de grond of in hun open benches. Waar ze willen. Ik heb ze ook elk op sportgeschiktheid uitgezocht maar wel geprobeerd te matchen met de destijds reeds aanwezige honden. Als dat zou resulteren dat er eentje dan minder geschikt zou moeten zijn voor de sport dan was dat maar zo.
Dat lijkt me heel lastig; om een hond te vinden die goed matcht met aanwezige honden (zeker als de honden die je hebt zeer uitgesproken karakters hebben - met Mechelse herders heb je er al snel veel energie in zitten).
Hoe heb je het aangepakt? Heb je ze aan elkaar geintroduceerd voordat je akkoord bent gegaan over de aanschaf? Was er bepaald gedrag dat je zeg waardoor je dacht: ja dit gaat werken?
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Crutz schreef: 05 okt 2023, 17:40 Ehhh de meeste hier weten dat tot januari mijn honden kennel honden waren.
En ook dat Kiara door haar achtergrond nooit 100% los in huis zal kunnen. Net als dat ze niet los in een ruime kennel kon.
Dus samen slapen. Nee.
En dat is ook niet iets wat ik voor ogen heb met 2 mechel teven waarbij de keuze voor de pup nooit gemaakt is op passend in een roedel, maar op geschiktheid voor werk/sport.

Daarnaast hebben mijn honden wel altijd normaal hond hond contact gehad. Maar Kiara door haar revalidatie traject de eerste 2 jaar van haar leven minimaal. Dus naast dat zij van nature al echt een mensenhond is, is dat daardoor zeker nog versterkt.
Ik zag de foto's van Kiara ie langzaamaan het huishondenleven leert te waarderen.
Met nooit 100% los in huis bedoel je neem ik aan geen zindelijkheid, maar eerder dat ze het huis niet heel laat?

Als je niet voor ogen hebt dat ze moeten passen in een roedel is het alleen maar een leuke bijkomstigheid als ze wel twee handen op een buik waren geweest. Maar het is veel belangrijker dat ze elkaar heel laten als je er twee tellen niet bij bent.
Crutz

Bericht door Crutz »

CatnDog schreef:
Crutz schreef: 05 okt 2023, 17:40 Ehhh de meeste hier weten dat tot januari mijn honden kennel honden waren.
Dus samen slapen. Nee.

Ik zag de foto's van Kiara ie langzaamaan het huishondenleven leert te waarderen.
Met nooit 100% los in huis bedoel je neem ik aan geen zindelijkheid, maar eerder dat ze het huis niet heel laat?

Als je niet voor ogen hebt dat ze moeten passen in een roedel is het alleen maar een leuke bijkomstigheid als ze wel twee handen op een buik waren geweest. Maar het is veel belangrijker dat ze elkaar heel laten als je er twee tellen niet bij bent.

Nooit 100% los in huis omdat ze zichzelf sloopt. Haar knie is bij de operatie gereconstrueerd en houdt het prima met sporten, maar niet met haar continue explosieve karakter. Zindelijk is ze gewoon volledig hoor. Al mijn kennelhonden waren 100% kennel en evt bij herplaatsing huis zindelijk

Heel laten als ik er niet bij ben? Als ik weg ga zitten ze apart

Alfilillo
Welke: Podenco en kruising

Bericht door Alfilillo »

Lip optrekken: ligt aan de context of het mag of niet. Als de ander eten zou willen afpakken, te lomp is, of op een andere manier een grens over gaat, mag het.

Gaat het om een punt maken, beetje intimideren, claimen van mensen of plekken, dan nee.
Afbeelding
malinois
Contacteer:

Bericht door malinois »

CatnDog schreef:
malinois schreef: 05 okt 2023, 17:50 Mijn jongste reuen zijn halfbroers maar totaal elkaars tegenpolen. Daarom klikt t denk ik ook zo enorm goed. Ze zijn 24/7 bij elkaar maar ze zijn niet klef dat ze elkaar opzoeken met slapen ofzo. Ze slapen elk op een bank of op de grond of in hun open benches. Waar ze willen. Ik heb ze ook elk op sportgeschiktheid uitgezocht maar wel geprobeerd te matchen met de destijds reeds aanwezige honden. Als dat zou resulteren dat er eentje dan minder geschikt zou moeten zijn voor de sport dan was dat maar zo.
Dat lijkt me heel lastig; om een hond te vinden die goed matcht met aanwezige honden (zeker als de honden die je hebt zeer uitgesproken karakters hebben - met Mechelse herders heb je er al snel veel energie in zitten).
Hoe heb je het aangepakt? Heb je ze aan elkaar geintroduceerd voordat je akkoord bent gegaan over de aanschaf? Was er bepaald gedrag dat je zeg waardoor je dacht: ja dit gaat werken?
Dat was t ook best. Bij Xena kon destijds alles bij, bij Xavi niet. Daar moest echt een ander type hond bij dan hij zelf was. In het nest herkende je echt zijn evenbeeld (Xavi was de vader van het nest). Een pup was echt Xavi als pup. Die heb ik dus niet genonen maar eentje die totaal anders was. Wel enorm vrij en een pup die graag wat wilde doen met je. Xavi vindt pups totale onzin en moet er de eerste weken totaal niets van weten. Daar zie je dus niks aan. Na een paar weken snapt ie dat de pup blijft ondanks zn gemok en dan is t ook goed zolang ze hem met rust laten. Xygan was deze pup dus en dat matcht goed. Matchen in de zin van ze accepteren elkaar en that's it. Toen Xanu erbij kwam was t wederom, er kan geen 2e Xavi bij. Xena was er inmiddels niet meer en Xygan dus wel. Xanu was eigenlijk niet gepland, wederom een nest waar Xavi de vader van was en ik hoefde niet nog een hond. Xygan was net 3. Toen ik na een paar weken ging kijken zat er 1 pup in die ik zo leuk vond. Vrij, onderzoekend, gewoon een directe klik. Omdat ik gezegd had geen pup te nemen waren de meeste pups al gereserveerd maar werden pas met 6 weken definitief gekozen. Ik zei tegen de fokker dat mocht deze pup blijven zitten, ik hem zou nemen. Een andere hoefde ik niet. Bij Xygan zou hij ook wel passen, hij was wat meer macho dan Xygan maar erg relaxt. Bij Xavi was t hetzelfde als de keer ervoor. Nou het had niet beter kunnen uitpakken die 2. Ik moet nog ergens t eerste filmpje hebben qua ontmoeting. Het zijn echt 8 poten op een buik.
Maar t had ook fout kunnen gaan dus scheiden zat wel in de mogelijkheden maar dat was niet t uitgangspunt. Gelukkig was t helemaal niet nodig.
Afbeelding
CatnDog

Bericht door CatnDog »

malinois schreef: 05 okt 2023, 22:52 Dat was t ook best. Bij Xena kon destijds alles bij, bij Xavi niet. Daar moest echt een ander type hond bij dan hij zelf was. In het nest herkende je echt zijn evenbeeld (Xavi was de vader van het nest). Een pup was echt Xavi als pup. Die heb ik dus niet genonen maar eentje die totaal anders was. Wel enorm vrij en een pup die graag wat wilde doen met je. Xavi vindt pups totale onzin en moet er de eerste weken totaal niets van weten. Daar zie je dus niks aan. Na een paar weken snapt ie dat de pup blijft ondanks zn gemok en dan is t ook goed zolang ze hem met rust laten. Xygan was deze pup dus en dat matcht goed. Matchen in de zin van ze accepteren elkaar en that's it. Toen Xanu erbij kwam was t wederom, er kan geen 2e Xavi bij. Xena was er inmiddels niet meer en Xygan dus wel. Xanu was eigenlijk niet gepland, wederom een nest waar Xavi de vader van was en ik hoefde niet nog een hond. Xygan was net 3. Toen ik na een paar weken ging kijken zat er 1 pup in die ik zo leuk vond. Vrij, onderzoekend, gewoon een directe klik. Omdat ik gezegd had geen pup te nemen waren de meeste pups al gereserveerd maar werden pas met 6 weken definitief gekozen. Ik zei tegen de fokker dat mocht deze pup blijven zitten, ik hem zou nemen. Een andere hoefde ik niet. Bij Xygan zou hij ook wel passen, hij was wat meer macho dan Xygan maar erg relaxt. Bij Xavi was t hetzelfde als de keer ervoor. Nou het had niet beter kunnen uitpakken die 2. Ik moet nog ergens t eerste filmpje hebben qua ontmoeting. Het zijn echt 8 poten op een buik.
Maar t had ook fout kunnen gaan dus scheiden zat wel in de mogelijkheden maar dat was niet t uitgangspunt. Gelukkig was t helemaal niet nodig.
Echt een schot in de roos die twee.
Het lijkt me mooi om het filmpje te zien. Ik houd me aanbevolen. Maar je moet je niet verplicht voelen om het te delen natuurlijk.
malinois
Contacteer:

Bericht door malinois »

CatnDog schreef:
malinois schreef: 05 okt 2023, 22:52 Dat was t ook best. Bij Xena kon destijds alles bij, bij Xavi niet. Daar moest echt een ander type hond bij dan hij zelf was. In het nest herkende je echt zijn evenbeeld (Xavi was de vader van het nest). Een pup was echt Xavi als pup. Die heb ik dus niet genonen maar eentje die totaal anders was. Wel enorm vrij en een pup die graag wat wilde doen met je. Xavi vindt pups totale onzin en moet er de eerste weken totaal niets van weten. Daar zie je dus niks aan. Na een paar weken snapt ie dat de pup blijft ondanks zn gemok en dan is t ook goed zolang ze hem met rust laten. Xygan was deze pup dus en dat matcht goed. Matchen in de zin van ze accepteren elkaar en that's it. Toen Xanu erbij kwam was t wederom, er kan geen 2e Xavi bij. Xena was er inmiddels niet meer en Xygan dus wel. Xanu was eigenlijk niet gepland, wederom een nest waar Xavi de vader van was en ik hoefde niet nog een hond. Xygan was net 3. Toen ik na een paar weken ging kijken zat er 1 pup in die ik zo leuk vond. Vrij, onderzoekend, gewoon een directe klik. Omdat ik gezegd had geen pup te nemen waren de meeste pups al gereserveerd maar werden pas met 6 weken definitief gekozen. Ik zei tegen de fokker dat mocht deze pup blijven zitten, ik hem zou nemen. Een andere hoefde ik niet. Bij Xygan zou hij ook wel passen, hij was wat meer macho dan Xygan maar erg relaxt. Bij Xavi was t hetzelfde als de keer ervoor. Nou het had niet beter kunnen uitpakken die 2. Ik moet nog ergens t eerste filmpje hebben qua ontmoeting. Het zijn echt 8 poten op een buik.
Echt een schot in de roos die twee.
Het lijkt me mooi om het filmpje te zien. Ik houd me aanbevolen. Maar je moet je niet verplicht voelen om het te delen natuurlijk.
Ja, dit is gewoon een match from heaven. Kon niet beter...

Hier was ie er een paar dagen

Afbeelding
malinois
Contacteer:

Bericht door malinois »

En dit was puppy Xavi en zn 1e kennismaking met Xena Afbeelding

Afbeelding
Josefien
Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison

Bericht door Josefien »

Mooi beschreven, malinois, die afweging. En dat het dan zo fijn uitpakt heeft alles te maken met dat wikken en wegen.
Ik heb zo'n twee jaar gezocht naar een matchende hond. Bij voorkeur een Spaanse herplaatser. Een hond die goed zou passen bij Merlijntje en Javier, en waar ik ook een klik mee zou hebben. Als het aan beide heren lag, zou hier een angstig typetje komen, over wie ze zich zouden kunnen ontfermen. Dat zijn ze zo gewend qua logeerhonden, en dat doen ze geweldig. Maar ik had zin in een onbevangen sportief typetje, en dan iets van een staande hond (een oude liefde).
Ik viel na die lange zoektocht uiteindelijk als een baksteen voor Edison. Het punt was dat hij nog in Spanje bivakeerde. Zou hij matchen met mijn beide heren? Qua gevoel wist ik dat het mijn hond was, maar een hond via internet adopteren, zonder daadwerkelijk kennis gemaakt te hebben :roll: .Toch doorgezet, en het pakte zo mooi uit. Merlijntje en Javier accepteerden die clowneske druktemaker vrij gemakkelijk. Edison was toen ca. 6 maanden, Merlijntje 7 en Javier 13 jaar. Merlijn, de stoicijn, negeerde die rare koekwaus en Javier nam een opvoedende rol op zich. Vieze blikken, een half opgetrokken lip. En nu heeft die oude opportunist Edison voor zijn karretje gespannen. Muizen opsporen mag Edison doen, ze vervolgens vangen en naar binnen schransen doet Javier.
Merlijntje is in de loop der tijd gesteld geraakt op hem, Edison kan de nodige potjes breken, zo mag hij de speeltjes van hem 'roven'. Merlijntje vindt dat geweldig, en reageert er jolig op, springen en dansen.
De komst van Edison heeft veel dynamiek gebracht, ik ben lekker met hem aan de slag, en Merlijntje en Javier geeft het nieuwe impulsen. Win-win.
Javier (2010-2026), Merlijntje (2015), Edison (2021)
Afbeelding
Diana

Bericht door Diana »

malinois schreef: 06 okt 2023, 00:05 En dit was puppy Xavi en zn 1e kennismaking met Xena Afbeelding

Wat een verschil ook met hoe Xanu als pup was op de filmpjes zeg!

Ik herken je afweging heel goed, ik heb redelijk dezelfde afweging gemaakt toen Fayah erbij kwam. Natuurlijk niet voor een werkhond, maar wel voor een actief type collie, geen slomo. Vooral omdat Mila nogal pittig kan zijn en ik dus geen tweede Mila erbij wilde, dat zou echt niet werken. Amy en Arlo kunnen in principe wel met alles, maar het zou voor hen wel veruit het fijnst zijn en het beste werken voor de dynamiek en stabiliteit in de roedel als er een redelijk stabiel, vriendelijk en happy go lucky type bij zou komen, niet een te overheersend karakter, want dan laten Amy en Arlo zich makkelijk ondersneeuwen en verdringen. En een instabiel karakter toevoegen zou voor hen en voor de hele roedel ook geen goede toevoeging zijn.
Dat Mila doorgaans écht niet van pups houdt, maakte het nog iets lastiger, maar daar maakte ik me op zich niet echt zorgen om, omdat ik ook wist door de opvangers uit het verleden dat ze wel zou bijdraaien als de pup een maand of 4-5 was en het echt onbenullig-pupperige eraf zou zijn.
Ook hier heeft die afweging fantastisch uitgepakt, Fayah past bij alle drie de andere honden perfect en is ook qua energieniveau het type collie dat ik leuk vind. Ze heeft met alle drie (en ook met mijn katten) een heel goede band, er wordt veel samen gespeeld, ze liggen graag bij elkaar en er zijn nooit strubbelingen of botsingen. En tot mijn grote verbazing vond Mila deze pup meteen al best te pruimen en speelden ze op dag 4 al samen - dat was al een heel duidelijk signaal dat Fayah een perfecte match was, de eerste pup in Mila's destijds bijna 12-jarige leven die ze leuk vond :lol1: :hartjes:

Afbeelding
Rosanne
Welke: Oud Duitse herder

Bericht door Rosanne »

@malinois Wat een geweldige filmpjes. Daar kan je toch naar blijven kijken. Echt een schot in de roos.

Brego is dan opgegroeid met de honden van mijn ouders en met name met de grote teef is dat ook zo’n perfecte match. Zij kunnen zo enorm met mekaar spelen, dat doen ze ook echt alleen maar met mekaar op die manier. En als het even to much is kan ze hem dat op een goede manier meteen duidelijk maken en is het ook meteen klaar.

@Diana Super grappig om te zien dat Mila ook haar kont in de strijd gooit. Brego doet dat ook veel. Soms vragen mensen zich wel af of ze een pup bij een oudere hond moeten zetten, maar als je dit dan zo ziet. Echt goud waard.
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
Diana

Bericht door Diana »

Rosanne schreef: 06 okt 2023, 12:42 @Diana Super grappig om te zien dat Mila ook haar kont in de strijd gooit. Brego doet dat ook veel. Soms vragen mensen zich wel af of ze een pup bij een oudere hond moeten zetten, maar als je dit dan zo ziet. Echt goud waard.
Ja, grappig, en ik zag dat over de pup heen gaan staan (maar niet op een gespannen, punt-makerige manier) ook in het filmpje van @malinois. Mila doet dat overigens alleen bij honden die zij als intimi beschouwt.

Ik denk dat het er ook wel echt aan ligt hoe 'oud' de oudere hond is. Mila is nog steeds speels, maar ze is ondertussen 1,5 jaar ouder dan in het filmpje en nu zou ik het denk ik niet meer doen. Vooral omdat een jonge pup erbij voor haar nu geen meerwaarde meer zou hebben, ze is nu vooral gesteld op haar rust en spelen met mij. Spelen met de andere honden doet ze nog maar heel, heel zelden, maar ze heeft toch zeker een jaar nog grote lol gehad met Fayah.
Hoewel het hier natuurlijk wel zo is dat er voor een pup genoeg afleiding is door de andere honden, en Fayah al meteen toen ze hier kwam supergoed in de gaten had dat ze Mila ook wel eens gewoon met rust moest laten. Geen probleem, er waren altijd andere speelmaatjes voor handen, dus zij heeft daar Mila nooit voor hoeven lastigvallen als die er even niet op zat te wachten. Dus als ik echt per se een pup erbij zou willen, zou het zeker wel kunnen, maar voor Mila zou het nu niet meer hoeven. Gelukkig is Fayah inmiddels een verstandige dame van 1,5, dus achteraf gezien was de timing echt perfect en hebben ze echt nog een fijne band kunnen opbouwen, waar samen spelen ook een grote rol in heeft gespeeld.
Afbeelding
Plaats reactie