Lekker loslopen

Subforum voor alle fototopics!
Plaats reactie
Frootje
Posts in topic: 5
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Lekker loslopen

Bericht door Frootje »

Een tijdje geleden schreef ik in het geluksmomenten topic dat Aloy zo vooruit is gegaan met wandelen. Ze heeft het me in de puberteit echt moeilijk gemaakt, ze blafte veel naar van alles en viel echt uit naar andere honden (en katten) aan de lijn. Ze was onbereikbaar. Los was ze braaf maar beukt ze alle kleine honden omver en ze luisterde niet helemaal betrouwbaar als ze geroepen werd, zeker niet als ze een andere hond zag. Ik zat soms echt met mijn handen in het haar, terwijl ze eigenlijk zo’n lieve en brave hond was, maar dit was echt gewoon heel irritant. :F:

Maar inmiddels luistert ze veel beter. Ze valt veel minder uit, luistert als ze geroepen wordt, ook als ze al een hond ziet, laat zich heel goed bereiken en begeleiden en is heel erg op mij gericht, ook als ze haar eigen ding doet. Ze geniet echt super erg van de uren die ze (vaak) dagelijks mag wandelen en loslopen en ik loop super ontspannen met haar. :cheer: Dit waren een paar minuten van de 2,5 uur die we gisteren buiten doorbrachten. :F:

En op de terugweg zag zij een kat voordat ik die zag. Het was echt haar keuze om daar zonder blaffen op te reageren, ik was echt heel trots. En een beetje verbaasd. :F:

Froo wandelt tegenwoordig korter en snuffelt veel meer. Ze hoeft van mij niet langer te wandelen dan ze zelf aangeeft als ze daar gewoon geen behoefte aan heeft. Ik merk dat dat Froo ook echt goed doet, dat de tijd die we nu samen doorbrengen ook echt meer is afgestemd op haar, omdat Aloy wel meegaat op avontuur als Froo dat niet wil. Zo fijn om te zien hoe die twee allebei in hun element zijn.
Afbeelding
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 4

Re: Lekker loslopen

Bericht door ranetje »

Gaat leuk :ok:
Ik moest even lachen met die kat.
Zag het zelfde wat ik bij mijn hond (katten jager als ze de kans zou krijgen) ook zie.
Heel bewust braaf meelopen, daarvoor beloond worden en dan toch nog heel even achterom kijken naar die kat :mrgreen: :lol1:
Afbeelding
Frootje
Contacteer:

Bericht door Frootje »

ranetje schreef: 02 nov 2023, 21:42 Gaat leuk :ok:
Ik moest even lachen met die kat.
Zag het zelfde wat ik bij mijn hond (katten jager als ze de kans zou krijgen) ook zie.
Heel bewust braaf meelopen, daarvoor beloond worden en dan toch nog heel even achterom kijken naar die kat :mrgreen: :lol1:
Oh ja, ze mag graag nog even omkijken altijd. :F: Ik vind het prima, ik zei altijd al tegen haar, kijken mag maar doe je met je oogjes. :engel:

Vandaag keek ze nog met haar oogjes naar 200 langslopende schapen. We waren vanaf het losloopgebied op weg naar de supermarkt toen we in de woonwijk ineens een enorme kudde schapen tegenkwamen. Ik had eigenlijk even geen idee wat ik moest doen want het was me compleet onduidelijk waar ze heen wilden en ze kwamen precies daar vandaan waar ik heen wilde. Dus ik had mijn scootmobiel maar even vlak achter een auto gezet en Aloy op de scootmobiel gezet zodat we niet in de weg stonden, want die auto stond daar toch al. :mrgreen: Maar blijkbaar stonden zowel die auto als ik vervolgens in de weg want de schapen moesten de andere kant op en de schapen die al op de weg liepen, moesten dus allemaal langs die auto en langs mijn scootmobiel, en ze slaagden er ook nog in om van twee kanten te komen, dus aan allebei de kanten werden we rakelings gepasseerd door schapen. :schrik:

Aloy heeft na de initiële 'oeps!' reactie (ze kroop even achteruit en ging nog wat meer tussen mijn benen zitten) zichzelf heel snel hersteld en keek haar ogen uit. Als ze haar kop had uitgestoken had ze zo een hapje kunnen nemen maar dat deed ze natuurlijk niet en ik lette ook wel op. :F: Toen kwam ook de Border Collie nog rakelings langs ons heen, die wilde ze stiekem wel afleiden maar ze liet het keurig uit haar hoofd toen ik dat vroeg. :engel: Uh uh, dat mogen ze bij jou ook niet, Aloy. :mrgreen:

Overigens kan ik ondanks haar Kelpiegenen het schapendrijven wel van ons lijstje halen geloof ik, want ze snapt echt helemaal niks van die gekke wezens. :LOL:
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

Kijken kan bij Claire verder gaan in dan toch nog even ..............
Door aan te geven dat ik zie dat ze kijkt let ze weer op mij en dan is ze weer braaf :P

Midden tussen die kudde schapen terechtkomen lijkt me wel spannend :schrik:
Zeker als je zelf niet zo uit de voeten kan en toch je honden onder controle moet houden.
Of zou het voor honden die het niet gewend zijn zo indrukwekkend zijn dat ze zich spontaan koest houden?
Afbeelding
Frootje
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Oh ja, gelukkig heeft Aloy dat niet. Die kan best stilletjes kijken en als we erlangs zijn zal ze vaak ook niet meer moeilijk doen. :F: Maar Aloy heeft bijvoorbeeld ook helemaal geen jachtpassie of zo. Zij rent alleen maar achter dingen aan omdat het beweegt maar verliest ook heel snel weer interesse. Vooral als het dan te ver bij mij uit de buurt is. Ik laat haar ook altijd rustig naar een vogel rennen als ik weet dat die vogel haar allang gezien heeft. En als ze het doet als het niet de bedoeling was kan ik haar middenin haar sprint terugroepen. Dus ze is eigenlijk ook helemaal niet zo gefocust op 'oh ik zou hier achteraan kunnen' oid. Dat scheelt wel bij eigenlijk bijna alles. :LOL:

Ik denk dat veel honden zich wel gedeisd houden als ze onder de indruk zijn en zo'n hele kudde is al heel dichtbij. Mowin doet dat in elk geval wel. Froo niet trouwens. :proest: Bij Aloy hangt het ervan af wat het is. Maar in dit geval was ze na haar 'oeps, wat dichtbij' momentje ook gewoon nog steeds geïnteresseerd in de snoepjes die ik vasthad, dus ik wist dat ze ook gewoon niet zo heel erg onder de indruk was. Toen ik haar toen iedereen gepasseerd was van de scootmobiel liet, deed ze eigenlijk al alsof er niks gebeurd was. Aloy is op zich best een stoer hondje, als ze iets een paar keer heeft gezien (en ze zag deze kudde schapen vorige week ook al van dichtbij, alleen toen zat er een hek tussen) is het wat haar betreft al snel niet meer iets om van te schrikken. Maar ik had zelf ook wel even een 'oeps' momentje toen ik doorhad hoe dicht ze langs ons kwamen, want ik was wel bang dat ze zou reageren. Soms mag ik tegenwoordig best wat meer op haar vertrouwen. ;)

Froo was trouwens niet mee dus gelukkig had ik maar één hond om op te letten! Froo vindt dit soort dingen wel spannend en zelfs als ze iets niet spannend vindt naait ze de boel soms gewoon graag op voor een lolletje, dus die twee mogen nog altijd niet samen wandelen. :neenee: Froo had al lekker gewandeld. :D
Afbeelding
Lothian
Posts in topic: 1
Honden: 3
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Wat genieten zeg. Fijn dat de puberteithel over lijkt te zijn!
Afbeelding
Smoushond
Posts in topic: 1

Bericht door Smoushond »

Ze let echt goed op je en die oogjes als je kluifje zegt 😍 herkenbaar
Afbeelding
Frootje
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Lothian schreef: 04 nov 2023, 07:14 Wat genieten zeg. Fijn dat de puberteithel over lijkt te zijn!
Nou ja, dat helaas nu ook weer niet. Ze bezorgde me vandaag nog flink hoofdpijn omdat ze ineens tien stappen terug gezet leek te hebben. Was natuurlijk niet zo, de situatie was gewoon anders en Aloy snapt nog niet altijd even goed dat wat ik verwacht op die plek die ze goed kent, ook verwacht wordt op een plek die ze nog niet eerder echt gezien heeft. :F: Dan moet ik toch even diep ademhalen en mezelf eraan helpen herinneren dat groei niet linear is en dat het nog maar een erg jonge hond is. :engel:

Of ik gooi haar gewoon in de uitverkoop voor 75 cent. Dat kan ook. :cool2:
Afbeelding

Wel een koopje trouwens voor een hond die door de regel genomen zo enorm braaf is. Ik heb haar toch maar weer meegenomen. :LOL:

Smoushond schreef: 06 nov 2023, 16:07 Ze let echt goed op je en die oogjes als je kluifje zegt 😍 herkenbaar
Dat is een toverwoord. Ik vermoed dat ik haar echt altijd en overal zou kunnen bereiken met dat woord. :proest:
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

Frootje schreef:Aloy snapt nog niet altijd even goed dat wat ik verwacht op die plek die ze goed kent, ook verwacht wordt op een plek die ze nog niet eerder echt gezien heeft
Dat is net zoals wij merken met jonge hondjes in de jachttraining.
Verandering van omgeving is de ketting opnieuw gaan rijgen.
Rustig, stapsgewijs.
Het zal vaak sneller gaan, maar het begin kan je niet overslaan.
Dat is tenminste mijn ervaring .
Afbeelding
Frootje
Contacteer:

Bericht door Frootje »

ranetje schreef: 07 nov 2023, 18:36 Dat is net zoals wij merken met jonge hondjes in de jachttraining.
Rustig, stapsgewijs.
Klopt, dat heb ik bij Aloy met alle dingen gemerkt en merk ik nog steeds. De ene supermarkt was nooit de andere, het ene winkelcentrum was ook weer anders dan de andere… En dat ze thuis kan helpen met mijn jas uittrekken wil niet zeggen dat ze het bij de fysio vandaag ook kon. :D Ze moet dan al die dingen eigenlijk wel weer vanaf het begin af aan leren, al gaat dat dan inderdaad wel sneller want ze kent het natuurlijk al wel gewoon.

En niet blaffen naar andere honden is echt een van de dingen die ze heel lastig vindt. Om dan te verwachten dat dat nu het meestal goed gaat ineens altijd helemaal goed zal gaan, is natuurlijk niet realistisch. Daar heeft ze meer tijd voor nodig en dat is oké, daar ben je toch een jong hondje voor. :ok:
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

Frootje schreef: 07 nov 2023, 22:31
ranetje schreef: 07 nov 2023, 18:36 Dat is net zoals wij merken met jonge hondjes in de jachttraining.
Rustig, stapsgewijs.
Klopt, dat heb ik bij Aloy met alle dingen gemerkt en merk ik nog steeds. De ene supermarkt was nooit de andere, het ene winkelcentrum was ook weer anders dan de andere… En dat ze thuis kan helpen met mijn jas uittrekken wil niet zeggen dat ze het bij de fysio vandaag ook kon. :D Ze moet dan al die dingen eigenlijk wel weer vanaf het begin af aan leren, al gaat dat dan inderdaad wel sneller want ze kent het natuurlijk al wel gewoon.

En niet blaffen naar andere honden is echt een van de dingen die ze heel lastig vindt. Om dan te verwachten dat dat nu het meestal goed gaat ineens altijd helemaal goed zal gaan, is natuurlijk niet realistisch. Daar heeft ze meer tijd voor nodig en dat is oké, daar ben je toch een jong hondje voor. :ok:
:ok:
Afbeelding
Plaats reactie