Ik had echt geen zin om naar buiten te gaan vandaag

Subforum voor alle fototopics!
Plaats reactie
Gretha
Posts in topic: 4
Honden: 2
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Ik had echt geen zin om naar buiten te gaan vandaag

Bericht door Gretha »

Omdat het vandaag ontzettend guur en waterkoud was, zijn we binnen aan de slag gegaan.
Genoeg mogelijkheden en ook daar wordt hij lekker moe van.
Het "terug plaats" had ik nog niet eerder op een afstandje gedaan. Tot nu toe alleen er vlak naast gestaan en beloond als hij erbij ging liggen.
Hij had snel door wat de bedoeling was. Slimmerd :I:
Het is echt een heerlijke hond om mee bezig te zijn.

Ook nog "Come by" en "Away" om twee barkrukken geoefend en onder mijn benen door lopen.
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 2

Re: Ik had echt geen zin om naar buiten te gaan vandaag

Bericht door ranetje »

Hij vindt het echt leuk :ok:

Je bent al een heel eind met de posities!
Je kunt het randje van die droogloopmat (?) ook gebruiken om te kijken of je alle posities in dat tweede filmpje precies op dat randje kunt laten uitvoeren.
Zo dat hij niet naar voren komt bij het staan.
Afbeelding
Gretha

Bericht door Gretha »

ranetje schreef: 21 jan 2024, 21:05 Hij vindt het echt leuk :ok:

Je kunt het randje van die droogloopmat (?) ook gebruiken om te kijken of je alle posities in dat tweede filmpje precies op dat randje kunt laten uitvoeren.
Hij vindt het echt geweldig. En als ik hem rustig kan houden is hij ook heel geconcentreerd bezig.

Heb je misschien een tip hoe ik het voor elkaar krijg dat hij bij "staan" ook op zijn positie blijft. En hoe ik de rand van de (inderdaad droogloop😉) mat daarvoor kan gebruiken?
Van af naar zit gaat het nu goed.
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 2

Bericht door ranetje »

Gretha schreef: 21 jan 2024, 22:29
ranetje schreef: 21 jan 2024, 21:05 Hij vindt het echt leuk :ok:

Hij vindt het echt geweldig. En als ik hem rustig kan houden is hij ook heel geconcentreerd bezig.

Heb je misschien een tip hoe ik het voor elkaar krijg dat hij bij "staan" ook op zijn positie blijft. En hoe ik de rand van de (inderdaad droogloop😉) mat daarvoor kan gebruiken?
Van af naar zit gaat het nu goed.
Ik kan een tip geven zoals ik dat zelf heb opgelost.
Hond in zit (het gemakkelijkste om te beginnen met een zit) net aan de rand van de mat.
Eigenlijk vooral voor jezelf handig omdat dan heel duidelijk is of hij naar voren komt of niet.
Ik sta vlak voor de hond en beweeg mijn hand met een snoepje voor de neus langs naar de borstkas.
Normaal gesproken gaat de neus van de hond er dan achteraan en omdat hij zijn kop naar de borstkas brengt komt de achterhand omhoog.
Hij gaat dan achteruit in stand in plaats van naar voren te stappen.
Dat is het moment waarop je "staan" (of het commando dat jij er voor gebruikt) zegt.

Andere mogelijkheid:
Je staat voor de zittende hond, voertje.
Je schuift heel zachtjes een van je voeten (zo nodig schoen even uitdoen) iets naar voren zodat je met een teen kan kriebelen aan de onderkant van de borstkas. De hond gaat dan snel staan en op dat moment zeg je weer "staan".

Nog een optie:
Gebruik een placeboard en oefen de posities daarop.
Ik heb dat pas gedaan toen mijn honden het principe door hadden, dus na die eerste oefening.

In het bos oefen ik dergelijke dingen ook wel op een boomstronk, zoals hier indertijd met Ita :smile:
Je kunt de afstand steeds groter maken als je hond het principe heeft begrepen.

Afbeelding
Afbeelding
Gretha

Bericht door Gretha »

@ranetje dank je wel voor je tips! Hier kan ik wat mee.
We gaan weer lekker aan de slag.
Susam schreef: 22 jan 2024, 06:27 wat een prachtige hond! Is het paarse voorwerp een beetje hetzelfde als wat wij doen met bijvoorbeeld een theedoek? Onze plaatsoefening gaat nog niet zo goed ha! Je ziet mijn hond echt denken van wat heeft ze voor categorie beloning, vind ik het dat waard, heb ik er zin in, wat voor dag is het vandaag, waar is mijn groene krokodil, wat eten we vanavond, wie was die hond die net langsliep, waarom zegt google iets en dan oh, er staat nog een poepopruimmevrouw met een beloning en een commando.....nah ik ga naar bed.
Dank je wel!

Dat paarse ding is gewoon een plastic kinderbordje van de Action op de kop die ik gebruik als target.
Afbeelding
Maar je kunt van alles gebruiken. Misschien is een Theedoek alleen wat te groot.

Begonnen om er gewoon vlakbij te gaan staan en te wachten tot de hond het bordje met zijn neus aanraakt. Zodra hij dat doet (al is het maar een fractie van een seconde) Yes, of klik, of wat je dan ook gebruikt als bekrachtiging en een voertje op het schaaltje leggen.

Zodra hij goed door heeft wat de bedoeling is, een Af erbij en dan beloning als hij het schaaltje aanraakt. Zo ga je steeds een stapje verder, maar niet te snel! Wel zorgen dat hij zoveel mogelijk succes heeft.

Uiteindelijk verdwijnt het schaaltje helemaal en is het de bedoeling dat ik hem naar een vak kan sturen.

Jij hebt natuurlijk een totaal ander type hond dan ik. Cash is een herder ten voeten uit en wil niets liever dan samen aan het werk en uitgedaagd worden. Hij geniet hier zo van en is doodmoe na een half uurtje oefenen. Je hoort zijn hersenen bijna kraken. :LOL:
Afbeelding
Persistence
Posts in topic: 1
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Bericht door Persistence »

Eerst even kijken wat er op de kast ligt haha! Leuk hoor.
Afbeelding
Frootje
Posts in topic: 1
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Wat een mooie hond is het geworden. :I: Hij doet het ook super goed zeg. :D Heerlijk, zo'n hond die echt met je wil werken. :hartjes:
Afbeelding
Gretha

Bericht door Gretha »

Frootje schreef: 26 jan 2024, 12:55 Wat een mooie hond is het geworden. :I: Hij doet het ook super goed zeg. :D Heerlijk, zo'n hond die echt met je wil werken. :hartjes:
Dank je wel!

Het is inderdaad een genot om met hem bezig te zijn :I: Voor ons is het helemaal een bijzondere gewaarwording na verschillende type honden zonder of met heel weinig will to please.
Dan is dit zoveel relaxter.
Afbeelding
Plaats reactie