Gretha schreef: 21 jan 2024, 22:29
ranetje schreef: 21 jan 2024, 21:05
Hij vindt het echt leuk
Je bent al een heel eind met de posities!
Je kunt het randje van die droogloopmat (?) ook gebruiken om te kijken of je alle posities in dat tweede filmpje precies op dat randje kunt laten uitvoeren.
Zo dat hij niet naar voren komt bij het staan.
Hij vindt het echt geweldig. En als ik hem rustig kan houden is hij ook heel geconcentreerd bezig.
Heb je misschien een tip hoe ik het voor elkaar krijg dat hij bij "staan" ook op zijn positie blijft. En hoe ik de rand van de (inderdaad droogloop

) mat daarvoor kan gebruiken?
Van af naar zit gaat het nu goed.
Ik kan een tip geven zoals ik dat zelf heb opgelost.
Hond in zit (het gemakkelijkste om te beginnen met een zit) net aan de rand van de mat.
Eigenlijk vooral voor jezelf handig omdat dan heel duidelijk is of hij naar voren komt of niet.
Ik sta vlak voor de hond en beweeg mijn hand met een snoepje voor de neus langs naar de borstkas.
Normaal gesproken gaat de neus van de hond er dan achteraan en omdat hij zijn kop naar de borstkas brengt komt de achterhand omhoog.
Hij gaat dan achteruit in stand in plaats van naar voren te stappen.
Dat is het moment waarop je "staan" (of het commando dat jij er voor gebruikt) zegt.
Andere mogelijkheid:
Je staat voor de zittende hond, voertje.
Je schuift heel zachtjes een van je voeten (zo nodig schoen even uitdoen) iets naar voren zodat je met een teen kan kriebelen aan de onderkant van de borstkas. De hond gaat dan snel staan en op dat moment zeg je weer "staan".
Nog een optie:
Gebruik een placeboard en oefen de posities daarop.
Ik heb dat pas gedaan toen mijn honden het principe door hadden, dus na die eerste oefening.
In het bos oefen ik dergelijke dingen ook wel op een boomstronk, zoals hier indertijd met Ita
Je kunt de afstand steeds groter maken als je hond het principe heeft begrepen.