Nagels knippen

ranetje
Posts in topic: 13

Nagels knippen

Bericht door ranetje »

Het lukt me wel, maar een feestje vindt Claire het niet.
Daardoor wordt het nog wel eens een 5 dagen plan voor alles geknipt is en worden de nagels ook wel eens te lang :P

Die elektrische vijlen (dremels?) lijken me wel een goed idee.
Welke vinden jullie goed en waar zijn ze te koop (en waar op internet worden ze ook geleverd :P )?
Wat zijn jullie ervaringen daarmee?
Afbeelding
Maart
Posts in topic: 2
Honden: 2
Contacteer:

Re: Nagels knippen

Bericht door Maart »

Ik had er eentje die oplaadbaar was, nu eentje op batterijen van furminator.
Die op batterijen werkt beter, maar alsnog vind ik het eindeloos duren eer er een stukje af is.

Dus de nagels van Piiri & Runar zijn over het algemeen te lang 😂 Van treskor zijn ze altijd perfect, die hoor je ook niet lopen.
Rebble
Posts in topic: 1

Bericht door Rebble »

Ik vond het te lang duren waardoor 'de kwelling' veel langer duurde. Ik heb nu de sterkste nageltang die er is en het duurt nog geen 2 minuten voordat ik alle nagels heb gedaan.
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

Met mijn bibberhandjes is het sowieso een kwelling :P
Ik hoopte dat het gemakkelijker zou gaan met een dremel.
Klinkt niet erg bemoedigend :euh:
Afbeelding
Maart
Contacteer:

Bericht door Maart »

Gemakkelijker en fijner voor de honden is het wel.
Je moet er alleen even een maar uur voor uittrekken :proest: Ze hebben beide ook wel stugge harde, dikke, grote nagels, dat maakt het ook wel intenser natuurlijk.

Een goede nagelschaar heb ik ook nog niet gevonden. De laatste sprong stuk op Piiri haar nagel 😂
ranetje

Bericht door ranetje »

Claire heeft ook sterke (zwarte) nagels.
Als de trimmer bereid is ze nog een keer te knippen (daar is het ook lastig) kan ik het daarna misschien bijhouden (dus vaker een beetje doen?)
Afbeelding
Lothian
Posts in topic: 3
Honden: 3
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Mijn honden vonden het eng en heftig en ik vond dat zielig tot ik besloot dat het gewoon echt moest gebeuren. Dus ik ben het simpelweg gaan doen. Na elke nagel een koekje en heel veel prijzende woorden, en ik knip liever wekelijks te weinig dan 1x te veel, maar je mag niet weg tot het klaar is. Inmiddels komt Taro ervoor aangerend en Lucca ondergaat het gelaten maar vindt het niet meer eng.

Ik heb ook een dremel maar dat vond Lucca niet veel beter.
Afbeelding
Desiree
Welke: Boomer+Whippets

Bericht door Desiree »

Ik gebruik hier een dremeltje. Gewoon bij de action gehaald. Om de week op zondag worden ze onderhanden genomen. Knippen lukt bij Izzy echt vrijwel niet en omdat ze totaal niet meewerkt is het dus ook wel mis gegaan wat natuurlijk niet hielp. Met de dremel gaat het altijd goed. Droef is als eerste maar die neemt daar ook echt zijn moment voor, die vind knippen ook niet erg overigens maar met die dikke nagels van hem is dat niet te doen, dan heb ik een heggenschaar nodig. Roderick komt niet vrijwillig maar gaat in zijn mand liggen en ik zie maar hoe ik er bij kom. :LOL: Izzy meld zich vrijwillig en is altijd als laatste want daarna volgt koek. Die gaat op schoot en werkt een beetje tegen of houdt zich voor dood maar het werkt en dat is het belangrijkste. En inderdaad hier ga je ook niet weg voor je klaar bent, tenzij de batterij leeg is, dan loop je een paar uur rond met deels nagels die nog moeten, tot de dremel weer opgeladen is. :lol1:
Ik ben denk ik zo'n 15 minuten in totaal bezig voor alle drie de honden samen incl de koekjes geven.
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

Desiree schreef: 04 apr 2025, 19:26 Ik gebruik hier een dremeltje. Gewoon bij de action gehaald. Om de week op zondag worden ze onderhanden genomen. Knippen lukt bij Izzy echt vrijwel niet en omdat ze totaal niet meewerkt is het dus ook wel mis gegaan wat natuurlijk niet hielp. Met de dremel gaat het altijd goed. Droef is als eerste maar die neemt daar ook echt zijn moment voor, die vind knippen ook niet erg overigens maar met die dikke nagels van hem is dat niet te doen, dan heb ik een heggenschaar nodig. Roderick komt niet vrijwillig maar gaat in zijn mand liggen en ik zie maar hoe ik er bij kom. :LOL: Izzy meld zich vrijwillig en is altijd als laatste want daarna volgt koek. Die gaat op schoot en werkt een beetje tegen of houdt zich voor dood maar het werkt en dat is het belangrijkste. En inderdaad hier ga je ook niet weg voor je klaar bent, tenzij de batterij leeg is, dan loop je een paar uur rond met deels nagels die nog moeten, tot de dremel weer opgeladen is. :lol1:
Ik ben denk ik zo'n 15 minuten in totaal bezig voor alle drie de honden samen incl de koekjes geven.
Ik doe het wel hoor (inderdaad wat moet, dat moet), maar ik weet dat Claire het vreselijk vindt.
Dus als ik het gemakkelijker kan maken voor haar en voor mij is dat alleen maar meegenomen.
Jij klinkt best positief :ok:
Afbeelding
Suzanne
Welke: Havanezers

Bericht door Suzanne »

Hier hebben we ook een vijl, maar ik moet bekennen dat ik hem vrijwel nooit meer gebruik. het duurt gewoon lang, en als je hem te lang gebruikt wordt het heet.
Ik heb toen gefilmd hoe dat ging bij Eef. Bij het eerste filmpje hebben we het al vaker gedaan, dan zie je de rook/stofwolk er vanaf komen haha En het tweede filmpje is hoe ik het aanleerde.

https://www.bol.com/nl/nl/p/lifegoods-e ... oductTitle

Ik haat het om nagels te knippen, ze vinden het allebei niet leuk, allebei gevoelige nagels en ik zie het gewoon niet zo goed.
Maar ik heb laatst een knipper geleend van een vriendin, die zweerde dat het de beste ooit was, en ik moet zeggen dat ik hem ook de beste vind. Loeischerp waardoor ik heel makkelijk stukjes eraf kan schrapen zonder teveel kracht of dat de nagels omknikken
https://www.amazon.nl/gp/product/B0002A ... E303M&th=1
EchoMira
Posts in topic: 4
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

In principe vind ik dat een normale hond met een normale voet die normaal wandelt ook gewoon normale nagels moet hebben.
Mira is niet die hond. Haar nagels groeien vooruit en niet omlaag en zijn erg sterk dus slijten niet genoeg.

Knippen vinden ze eng en de dremel ook dus ik zat te denken aan een blokje hout of plankje met schuurpapier er omheen en ze daar gewoon met hun nagels overheen te halen. Zou dat werken?
ranetje

Bericht door ranetje »

EchoMira schreef: 04 apr 2025, 21:56 In principe vind ik dat een normale hond met een normale voet die normaal wandelt ook gewoon normale nagels moet hebben.
Mira is niet die hond. Haar nagels groeien vooruit en niet omlaag en zijn erg sterk dus slijten niet genoeg.

Knippen vinden ze eng en de dremel ook dus ik zat te denken aan een blokje hout of plankje met schuurpapier er omheen en ze daar gewoon met hun nagels overheen te halen. Zou dat werken?
Er zijn honden waar dat lukt met de clicker.
Ik heb er ergens een filmpje over gezien, weet alleen nu even niet waar :P
Afbeelding
Lothian
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Ik zie dat veel op internet. Velletje schuurpapier met een koekje eronder, hond schuift dat weg met z'n poot, en wanneer de hond dat doorheeft spijker je het schuurpapier vast op een plank en beloon je uit de hand voor krabben.

Toen ik de honden nog in het dorp uitliet hoefde ik nooit te knippen, maar hier op de zandgrond krijgt Lucca echt lange nagels. En die van Taro groeien inderdaad bijna recht vooruit.
Afbeelding
Kells
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

EchoMira schreef: 04 apr 2025, 21:56 In principe vind ik dat een normale hond met een normale voet die normaal wandelt ook gewoon normale nagels moet hebben.

Natuurlijk werkt dat. Ik zou dat verkiezen boven een dremel of andere slijptolletjes want die worden heet. Bij mijn setters heb ik nog nooit de nagels moeten inkorten, maar bij de honden van mijn klanten gebruikte ik destijds een ouderwetse guillotine nageltang.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
ranetje

Bericht door ranetje »

Suzanne schreef: 04 apr 2025, 21:24 Hier hebben we ook een vijl, maar ik moet bekennen dat ik hem vrijwel nooit meer gebruik. het duurt gewoon lang, en als je hem te lang gebruikt wordt het heet.
Ik heb toen gefilmd hoe dat ging bij Eef. Bij het eerste filmpje hebben we het al vaker gedaan, dan zie je de rook/stofwolk er vanaf komen haha En het tweede filmpje is hoe ik het aanleerde.

https://www.bol.com/nl/nl/p/lifegoods-e ... oductTitle

Ik haat het om nagels te knippen, ze vinden het allebei niet leuk, allebei gevoelige nagels en ik zie het gewoon niet zo goed.
Maar ik heb laatst een knipper geleend van een vriendin, die zweerde dat het de beste ooit was, en ik moet zeggen dat ik hem ook de beste vind. Loeischerp waardoor ik heel makkelijk stukjes eraf kan schrapen zonder teveel kracht of dat de nagels omknikken
https://www.amazon.nl/gp/product/B0002A ... E303M&th=1
Dank je wel voor de filmpjes :ok:
Ben benieuwd of Claire er ook zo rustig bij gaat liggen :P
Afbeelding
Gonnie

Bericht door Gonnie »

Tanja haat nagels knippen. Anne laat het gewoon toe, maar Tanja maakt dat ze weg komt, soms knip ik een nagel terwijl ze slaapt. En dan kom ik er langzaam aan ook wel, maar de laatste tijd knip ik haar nagels niet meer, ze bijt ze zelf bij.
Tanja houdt er niet van als ik iets van haar lichaam af haal, teken verwijderen is ook een drama bij haar.
En ja, ik vind ik ook wat moet dat moet, maar ik heb maar twee handen en dan wordt het een beetje moeilijk om haar in bedwang te houden.
Afbeelding

Tanja en Anne
Sanne
Honden: 1
Welke: Saluki
Contacteer:

Bericht door Sanne »

Sammy ligt volledig ontspannen op z’n rug op mijn schoot als ik z’n nagels knip.

Bij Zahra durf ik het zelf niet. Die heeft zulke rare haaknagels. Groeien recht naar voren en het leven zit soms al heel ver naar voren. Dus dat laat ik af en toe aan een trimmer over. Die het overigens ook rare nagels vindt.
Marc

Bericht door Marc »

Wat is dat toch met nagels knippen. Guus is denk ik probleemloos daarin maar die heeft sowieso geen issues met verzorging etc. Die is domweg aardig en onderdanig en accepteert. Maar zijn nagels heb ik nog nooit hoeven knippen.

Dan is er Bas. Precies het tegenovergestelde en die maakt en ervaart enorm drama bij dergelijke handelingen. Wij zijn inmiddels zo ver gegaan dat we haar nagels door de dierenarts laten knippen terwijl ze stevig vast gehouden wordt in een handdoek. Vreselijk om te doen en vreselijk dat het zoveel drama is want ze is al zo oud en zo fragiel.

Volgende hond ga ik echt trainen. Tandenpoetsen en nagels knippen. Die twee zaken loop ik echt tegenaan bij Bas. Goddank is Guus domweg te eenvoudig van karakter om ook maar ergens drama van te maken.
Afbeelding
Cendy

Bericht door Cendy »

Maart schreef: 04 apr 2025, 15:54
Een goede nagelschaar heb ik ook nog niet gevonden. De laatste sprong stuk op Piiri haar nagel 😂
Als er al een nagel geknipt moet worden bij toos dan pak ik deze erbij 😂

Afbeelding
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

Geen van mijn honden heeft het echt leuk gevonden, maar Claire heeft er de meeste moeite mee.
Ze probeert haar neus tussen de knipper en de nagel te houden. :schrik:
En ik heb ook maar twee handen.

Ik zag op een Amerikaanse site iemand die haar hond in een soort hangzak heel comfortabel in de garage hing en dan de nagels knipte.
Voor mijn gevoel gaat dat net te ver, maar het zou leuk zijn als het niet zo lastig was.

Al mijn honden heb ik van pup af aan kunnen leren om nagels te knippen en tanden te poetsen.
Tandenpoetsen gaat bij allemaal prima.
Nagels knippen dus niet bij allemaal :P
Afbeelding
Lothian
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Dalí had ooit een degloving (huid van zijn teen afgestroopt) en toen heb ik zijn verband zelf moeten verwisselen. Heb toen geleerd hoe je een hond kan fixeren. Eerst had ik nog een tweede persoon nodig maar later lukte het me ook alleen. En die techniek gebruikte ik in het begin bij Lucca.

Ik liet Lucca plat op haar zij liggen en ging met mijn billen tegen haar ruggengraat zitten. Benen over haar romp heen. Als je dan de onderste poten (voor- en achterpoot) licht optilt kan een hond zich niet afzetten om overeind te komen. Die werden eerst geknipt, en dan de andere kant.

Doordat ik maar hele kleine stukjes deed, en dan elke week, deed het geen pijn, werden de nagels steeds korter, en leerde ze dat dit intens was maar wel een snoepjesregen opleverde.

Tegenwoordig blijft ze gewoon staan (dat vind ik ook het fijnst, ik bekijk van onderen tot waar het leven zit in haar dikke zwarte nagels) of liggen in haar mand en krijgt ze voor elke poot 1-2 snackjes.

Taro wil ook zijn kop erbij houden maar dat vind ik niks dus dat hoofd gaat onder mijn oksel :LOL:
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

@Lothian ik ga kijken of ik dat voor elkaar kan krijgen, dat op haar zij liggen :ok:
Onderste poten is een goeie tip :idea:
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 4
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Hier gaat het nu goed.

Ik ben een rustmomentje gaan cultiveren.
Mira is schijndrachtig geweest dus was heel knuffelig. Ik heb een eeltrasp van de kruidvat en een tangetje.
Knuffelsessies zijn sowieso meerdere keren per dag dus ik heb even rustig gekeken waar hun focus zou veranderen tussen een likje smeerworst en een vastgehouden teen.
Ze hoeven er niet aan te wennen. Ze hoeven er niets van te vinden. Zolang ze maar even herkennen dat ik iets met een nagel doe en dat oke is.
Ik heb er eer- en gewoon gisteren en vanavond 3 gedaan en hoewel ze het natuurlijk gezien en gevoeld hebben waren ze oke. Neutraal ervaren.

Gaat goed.
Hamilton

Bericht door Hamilton »

EchoMira schreef: 04 apr 2025, 21:56

Ik heb tijden een blokje hout met daarop een stuk van het dekje van een skateboard geplakt. Is erg hard en schuurt goed. Zo deed ik elke dag 1 a 2 nagels van Nisvan schuren, nagel vasthouden en over het blokje wrijven, voordat hij z'n voer kreeg. Werkte heel goed en ik hoefde alleen de voorpoten.
Nu probeer ik bij elk da. bezoek de nagels even te laten knippen, ik hou hem dan goed vast en laat hem ondertussen een blikje leverpastei leeg likken, :smile:
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

Schuurpapier werkt niet zo best bij Claire.
En bij de DA kom ik te weinig om daar te laten knippen :D
Mooi natuurlijk, maar dat knippen moet ik dus wel zelf regelen :P
Afbeelding
Plaats reactie