Zoekt baas-draadje

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
blondie
Posts in topic: 33

Re: Zoekt baas-draadje

Bericht door blondie »

Vind het ook wel een beetje invullen voor een ander.
Ik heb echt als ik de tekst en de foto's erbij zie en lees dat het niet ligt aan de energie van de hond. Daarbij kon ik zien welke omgeving ze wonen en dat is groen, en slootjes en dicht bij strand. Die zijn vanuit hun huis in no time weg met die hond op plekken waar ook nog los gelopen kan laten worden.
En ik heb zelf katten, maar zou wel groot dilemma hebben gevoeld als het niet had gelukt met de de honden die ik in huis nam. En uiteraard niet over 1 nacht ijs gegaan en wat ik al zei, ging het met Chara erbij niet vanzelf. Dat heeft wel e.e.a. aan aanpassing gehad, niet zomaar alles bij elkaar en met kennelpanelen werken en periode haar aan de lijn gehad als we de katten er vrij bij lieten. weet niet meer maar heeft hier wel ca. 3 tot 4 weken geduurd voor het echt los bij elkaar was en ieder zijn plek gewenning en gedrag richting elkaar "normaal of acceptabel" etc. had.

En een aussie is voor mij trouwens ook niet een hond die ik zou kiezen, maar border collie ook niet :19: en toen mensen mechel pup hadden in druk gezin had ik ook mijn bedenkingen.. en dat ging tijdje goed, maar die is destijds ook met een maand of 11 toch herplaatst naar een boerderij..
Het ging niet, lief binnen het gezin, maar best pittig buiten en eigenlijk echt luisterend naar maar 2 mannen binnen het gezin. Veel herders kiezen voor mijn gevoel toch ook altijd wel iemand waar ze zich het meest aan "ophangen" .

Maar bij deze aussie zie ik eigenlijk nog steeds niet zo veel issues. Ze zal vast snel een nieuwe eigenaar krijgen.
blondie

Bericht door blondie »

CatnDog schreef: 02 aug 2025, 14:53
blondie schreef: 02 aug 2025, 14:41
CatnDog schreef: 02 aug 2025, 14:27
Ze klinkt helemaal niet als een probleemhond of als een hond die niet bij katten zou kunnen. Dit zijn baasjes die niet in staat zijn geweest om hond en katten samen goed te begeleiden (= de hond iets te vaak de gelegenheid hebben gegeven om de katten na te jagen en als je dan katten hebt met een beetje angstige inslag komen ze niet meer beneden).
Ik vind het bedrag ook best hoog. Ze zullen wel een deel van de pupprijs terug willen en de hond niet voor niets 'aan handelaars' willen weggeven.
Ze kan met katten, en is lief en wil spelen staat er. De katten kunnen niet wennen aan de hond en dat maakt het voor de baasjes weer lastig. Iets wat ik me ook kan voorstellen. Katten zijn en blijven eigenzinnige wezens. Ik heb geluk gehad met mijn eerste duo kat die zonder hond gewend te zijn de honden die katten gewend waren wél zonder al te veel gedoe te accepteren.
En nu tweede duo kat, als kitten moeten introduceren aan met name Aak, Jol vonden ze best, maar Aak vonden ze eng. Chara en introductie katten had ook wat voeten in de aarde, dat ging niet vanzelf.. maar de katten draaiden gelukkig bij. En met introductie Glory was het weer geen probleem.. toen kwamen de katten buiten direct zelf kijken wie ze was :19:

Maar goed, ken de mensen en de hond verder niet, deelde hem gewoon omdat ik qua leeftijd het wel interessant voor iemand hier vond bijvoorbeeld en omdat ik niet echt gekke dingen lees en best mooie hond zie met een open blik.
Katten 'die maar niet kunnen wennen aan de hond' klinkt als de boel niet goed begeleiden. Ze hebben de hond vermoedelijk als pup aangeschaft. Een oudere herplaatser die geen ervaring heeft met katten of een sterk jachtinstinct heeft is een stuk lastiger te introduceren dan een pup.
Katten zijn en blijven eigenzinnige wezens klinkt als 'mannen komen van Mars en vrouwen komen van Venus'.

Mijn katten waren honden helemaal niet gewend en die zaten ook niet op een hond als huisgenoot te wachten. Bij een drukke, enthousiaste pup die er dan ineens bij komt gaat het niet vanzelf, maar het is geen onmogelijke opgave. Je moet er wel energie en moeite in steken. Ik denk dat deze baasjes te makkelijk hebben gedacht over een Aus en te makkelijk hebben gedacht over het samenleven met hun katten.
Ik vind wel dat het hen siert dat ze de hond herplaatsen en niet de katten. Ik zie het vaak genoeg gebeuren dat de katten het dan moeten ontgelden.

Ik vraag me aan de hand van dit topic trouwens af of herplaatsers eerder verlatingsangst hebben dan non-herplaatsers. Misschien een idee voor een stelling?
Ik weet het niet. Vorig duo kat van mij accepteerden Finn en Bluf eigenlijk vrij rap. Waarbij Finn respect voor ze had, en Bluf vanuit haar huis als pup was opgegroeid met kat en kittens, zij wilde dus juist spelen, maar daar hadden die katten van mij niet zo veel trek in..
Aki was voor die katten een pup, maar Paco de kat liet hem direct merken tot waar en niet verder. Van hem heeft onze Aki eigenlijk kattentaal meegekregen heb ik wel het idee.
Joe werd zijn kameraad, en dat was juist de kat die altijd wat voorzichtig was en ook wel eenkennig was. Dat is nu Kaïn kat, die trekt ook naar Aki en inmiddels naar Glory ook.
Chara blijft soms te druk, maar die is ook wel jaloers in aanleg, dus die moet ik vaak even tot de orde roepen want dan gaat ze lopen staren. Maar ze zullen elkaar niet afmaken of zo.

Voor herplaatsers met verlatingsangst ben ik benieuwd. Tot nu toe heb ik alleen Glory die echt wel het lastig blijft vinden als we weg zijn. Ze sloopt nu niet meer, en op beelden te zien ligt ze wel redelijk rustig in huis als we wel eens weg zijn. Maar bij thuiskomst zie je soms echt bepaalde blik in ogen en hoge ademhaling omdat ze teveel ontlading heeft dat we tóch weer terug zijn gekomen.. dat zal er denk ik nooit uit gaan helaas. En maakt ook niet uit dat Aak en Chara als honden bij haar zijn, en ook de katten. Als baasjes allebei weg zijn, heeft dat impact op haar.
Loraine
Posts in topic: 18
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

Mijn katten reageerden nogal verschillend op Mahdutje, de één heeft hem stevige poot en al dan niet uitgestoken nagels opgevoed en de ander vond hem doodeng.
Het in eerste instantie geplaatste harmonicahekje voor de kattenkamer werkte niet, Mahdutje paste door de mazen.
Deze is toen vervangen voor zo'n klemhekje zodat de kattenkamer ook echt een veilige zone was voor de katten.
Daarnaast wat hogere plekken gecreëerd en er bovenop gezeten.
Duurde alsnog 5 maanden voor de bangste kat op de bank kwam liggen wanneer Mahdutje daar lag, met een kop als onweer als hij ook maar een millimeter haar kant op bewoog. :')
En ik denk na ruim een jaar lagen ze dicht bij elkaar te slapen. :hartjes:
Mahdutje heeft nooit zo ruig met haar mogen spelen als met de andere kat maar voorzichtig spelen, vlak bij elkaar chillen enzo vond ze prima.

Toen Dívka erbij kwam was de pittigste kat al weg, het bangerikje was wat meer opgebloeid en moest wel even wennen aan Dívka, maar Dívka liet haar vnl met rust.
Overigens heeft Dívka vanaf het begin ook uitgelegd gekregen dat Aife-poes van mij was en een verkeerd liggend haartje door haar toedoen zou een Heel Boos Vrouwtje opleveren.

De cavia's waren een groter probleem trouwens, die kwamen er toen beide honden er al waren en Aife net was ingeslapen.
Mahdutje vond ze interessant maar was opdringerig nieuwsgierig, die moest alleen een beetje afgeremd worden zegmaar omdat hij iets te lomp was.
Dívka daarentegen ging helemaal door het lint, volledig in jachtmodus. :schrik:
Die heb ik in het begin ook alleen in dezelfde ruimte gelaten als ik er strak bovenop kon blijven zitten en bij elke vorm van spanning consequent weggestuurd.
Na een paar weken kon ze er overigens ook zonder toezicht bij, toen waren ze volledig geaccepteerd als 'eigen'.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Marc
Posts in topic: 194

Bericht door Marc »

Wij hebben ooit gewoon klakkeloos een pointer bij onze katten gezet. Een volwassen pointer die in een kelder werd gehouden. Ging super. Dachten wij helemaal niet over na.

Wuilus ook gewoon bij de katten gezet de eerste dag maar dat was meteen op het nippertje voor de kat. Zij maakte katten met alle liefde dood. Kwamen we achter haha. Daarna wat voorzichtiger geworden.

Ik heb trouwens besloten dat ondanks dat ik geen kat heb ik geen kattenjager wil. Wij hebben een oude buurtkat. En een hele grote tuin waar toch regelmatig katten lopen. Een hond die ze wil vangen en doodschudden vind ik net een tikje te invasief op mijn vredelievend leven. Dus zoals mijn huidige honden wegjagen prima maar wel graag met een bijtrem. Want aanbellen ergens met een dode kat vind ik niet fijn.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 114
Honden: 3
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

CatnDog schreef: 02 aug 2025, 15:44
EchoMira schreef: 02 aug 2025, 15:24
CatnDog schreef: 02 aug 2025, 14:53 Ik denk dat deze baasjes te makkelijk hebben gedacht over een Aus en te makkelijk hebben gedacht over het samenleven met hun katten.
Ik vind wel dat het hen siert dat ze de hond herplaatsen en niet de katten. Ik zie het vaak genoeg gebeuren dat de katten het dan moeten ontgelden.
Ja, zo kun je iedereen schoon lullen.
Ik had niet het idee dat ik ze aan het schoon lullen was. Integendeel.
Oh ik bedoelde het niet lullig naar jou toe hoor.

Ik kan er gewoon niets mee. Ik ben zo labiel en impulsief als de volgende gek maar gewoon even echt nadenken en dan langer dan ze die hele hond gehouden hebben vind het minste.
En ja, jonge honden zijn soms ook echt klootzakken. Ze kunnen niet alleen thuis maar kunnen ook niet mee en ze willen de hele dag spelen ook al kan dat nu even niet dus dan komen ze weer langsrennen met je leukste diadeem...ik snap het.
Maar daar hoor je dus sportief over te zijn. Zelfs als je de hond niet gaat houden heb je 1 ding geleerd en dat is dat die hond het nodig heeft dat je gewoon een keer iets grondig gaat doen. Grondiger dan de aankoop op zijn minst. Met volwassenheid en commitment. Langer dan je neus lang is. Langer dan je bui duurt.

Dus dan breng je in kaart waar we het over hebben zodat je de volgende eigenaar een duidelijk beeld geeft. Je gaat alsnog op cursus want je wil iets goeds afleveren voor 6,5 meier, toch?

Maar nee, allemaal niet. Je wilde de behoeftigste turbohond die je kon krijgen en nu wil je er zo makkelijk mogelijk weer vanaf. En je geld terug.
Nog steeds met nul fucking belangstelling aangaande het welzijn van de hond.
Daar word ik ontzettend chagrijnig van maar dat is natuurlijk niet aan jouw adres.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Marc schreef: 02 aug 2025, 17:32Want aanbellen ergens met een dode kat vind ik niet fijn.
Toen ik hier kwam wonen heb ik onmiddellijk de buurvrouw verwittigd dat ik twee honden had die allebei dol op katten waren, op de manier die je niet wil. Dus dat ze die op eigen risico op mijn erf liet lopen. Ze keek een beetje meewarig en zij dat ze dat al 10 jaar deden.
"Ja maar nu kan het dus niet meer. Mijn honden pakken katten."
Ze keek me een beetje meewarig aan van "ik ga helemaal niets voor jou veranderen, mafkees"

Een week later regende het en zat een van die katten in mijn portiek te schuilen. Dat wist ik niet dus ik stapte met cleo en eva mijn portiek in met twee aangelijnde honden in het donker en toen ging het al mis.
Kat was meteen reddeloos verwond. Als er een husky en een herder aan staan te trekken duurt het niet lang met een kat.
Ik heb mijn jas uitgetrokken en hem daar heel voorzichtig in gelegd en naar huis gebracht.
Zegt ze "ik zal het niet aan de buurt vertellen." en toen werd ik ineens zo verschrikkelijk kwaad. "Vertel wat je wil. Je was gewaarschuwd en deze kat gaat nu dood omdat jij er niet voor gezorgd hebt. "

Ik vind loslopende katten prima maar ik ga de boel er niet opinrichten. Dat vind ik echt teveel gevraaagd.
Ik ben ook vredelievend maar daarom nog niet secundair aan andermans (gebrek aan) keuzes.
Marc
Posts in topic: 194

Bericht door Marc »

EchoMira schreef: 02 aug 2025, 19:52
Marc schreef: 02 aug 2025, 17:32Want aanbellen ergens met een dode kat vind ik niet fijn.
Toen ik hier kwam wonen heb ik onmiddellijk de buurvrouw verwittigd dat ik twee honden had die allebei dol op katten waren, op de manier die je niet wil. Dus dat ze die op eigen risico op mijn erf liet lopen. Ze keek een beetje meewarig en zij dat ze dat al 10 jaar deden.
"Ja maar nu kan het dus niet meer. Mijn honden pakken katten."
Ze keek me een beetje meewarig aan van "ik ga helemaal niets voor jou veranderen, mafkees"

Een week later regende het en zat een van die katten in mijn portiek te schuilen. Dat wist ik niet dus ik stapte met cleo en eva mijn portiek in met twee aangelijnde honden in het donker en toen ging het al mis.
Kat was meteen reddeloos verwond. Als er een husky en een herder aan staan te trekken duurt het niet lang met een kat.
Ik heb mijn jas uitgetrokken en hem daar heel voorzichtig in gelegd en naar huis gebracht.
Zegt ze "ik zal het niet aan de buurt vertellen." en toen werd ik ineens zo verschrikkelijk kwaad. "Vertel wat je wil. Je was gewaarschuwd en deze kat gaat nu dood omdat jij er niet voor gezorgd hebt. "

Ik vind loslopende katten prima maar ik ga de boel er niet opinrichten. Dat vind ik echt teveel gevraaagd.
Ik ben ook vredelievend maar daarom nog niet secundair aan andermans (gebrek aan) keuzes.
Snap ik. Maar ik heb nog de keuze op voorhand.
Afbeelding
CatnDog
Posts in topic: 53
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

blondie schreef: 02 aug 2025, 16:38 Ik weet het niet. Vorig duo kat van mij accepteerden Finn en Bluf eigenlijk vrij rap. Waarbij Finn respect voor ze had, en Bluf vanuit haar huis als pup was opgegroeid met kat en kittens, zij wilde dus juist spelen, maar daar hadden die katten van mij niet zo veel trek in..
Aki was voor die katten een pup, maar Paco de kat liet hem direct merken tot waar en niet verder. Van hem heeft onze Aki eigenlijk kattentaal meegekregen heb ik wel het idee.
Joe werd zijn kameraad, en dat was juist de kat die altijd wat voorzichtig was en ook wel eenkennig was. Dat is nu Kaïn kat, die trekt ook naar Aki en inmiddels naar Glory ook.
Chara blijft soms te druk, maar die is ook wel jaloers in aanleg, dus die moet ik vaak even tot de orde roepen want dan gaat ze lopen staren. Maar ze zullen elkaar niet afmaken of zo.

Voor herplaatsers met verlatingsangst ben ik benieuwd. Tot nu toe heb ik alleen Glory die echt wel het lastig blijft vinden als we weg zijn. Ze sloopt nu niet meer, en op beelden te zien ligt ze wel redelijk rustig in huis als we wel eens weg zijn. Maar bij thuiskomst zie je soms echt bepaalde blik in ogen en hoge ademhaling omdat ze teveel ontlading heeft dat we tóch weer terug zijn gekomen.. dat zal er denk ik nooit uit gaan helaas. En maakt ook niet uit dat Aak en Chara als honden bij haar zijn, en ook de katten. Als baasjes allebei weg zijn, heeft dat impact op haar.
Het is inderdaad een aanname dat ze de Aus als pup af hadden. Dat weten we niet. We weten ook niet wat ze allemaal hebben geprobeerd. Misschien wel Feliway :lol1:

Ik vind dat je het hartstikke knap voor elkaar hebt gekregen met al jouw hond- en kattencombinaties. Hoe was Jol met katten?

Ik heb geen ervaring met een hond met verlatingsangst. Zeno heeft er geen last van. Ik vermoed dat er verschillende dingen meespelen. Hechting (in het nest, maar ook hechting met de baasjes of andere honden in hetzelfde huishouden). Ervaringen (zoals een herplaatsing). Aard van een hond (gevoelig, aanhankelijk, afhankelijk). Gedrag van de baasjes (je hebt mensen die het onbedoeld in stand houden en zelf eigenlijk meer last hebben van verlatingsangst dan hun hond).
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Loraine schreef: 02 aug 2025, 17:30 De cavia's waren een groter probleem trouwens, die kwamen er toen beide honden er al waren en Aife net was ingeslapen.
Mahdutje vond ze interessant maar was opdringerig nieuwsgierig, die moest alleen een beetje afgeremd worden zegmaar omdat hij iets te lomp was.
Die heb ik in het begin ook alleen in dezelfde ruimte gelaten als ik er strak bovenop kon blijven zitten en bij elke vorm van spanning consequent weggestuurd.
Na een paar weken kon ze er overigens ook zonder toezicht bij, toen waren ze volledig geaccepteerd als 'eigen'.
Een vriendin van me had een hamster aan haar hond geintroduceerd die best wel een sterk jachtinstinct heeft. Dat vond ik toch wel een beetje spannend. Het is goed gegaan, maar ja, had ook hap-slik-weg kunnen zijn. :schrik:
ranetje
Posts in topic: 14

Bericht door ranetje »

CatnDog schreef: 02 aug 2025, 20:46
Loraine schreef: 02 aug 2025, 17:30 De cavia's waren een groter probleem trouwens, die kwamen er toen beide honden er al waren en Aife net was ingeslapen.
Een vriendin van me had een hamster aan haar hond geintroduceerd die best wel een sterk jachtinstinct heeft. Dat vond ik toch wel een beetje spannend. Het is goed gegaan, maar ja, had ook hap-slik-weg kunnen zijn. :schrik:
Hap-slik-weg doet me denken aan het volgende:
Zoontje van een vriend van ons introduceerde zijn muisje aan de kat.
En toen was er alleen nog een heel voldane kat. :teeth:
Afbeelding
Gretha
Posts in topic: 1
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Bericht door Gretha »

DexSaarSophie schreef: 02 aug 2025, 14:30
Marc schreef: 02 aug 2025, 13:00
EchoMira schreef: 02 aug 2025, 12:55 Ik ben totaal afgehaakt op akita toen met dat vreselijke voorval op de gracht.
Ik vond het al weinig maar nu loop ik er eeuwig voor om. Doodenge beesten.
Deze is 25% Akita geloof ik. Rest husky dus dat is echt niet hetzelfde. De eigenaar geeft zelf aan dat ze super super lief is en zo therapie hond kan worden. Kalm en extreem vriendelijk. De leeftijd gezien gaat dat ook niet zomaar meer veranderen.
Superlief behalve tegen teven.
Loop je lekker met Akita gaat ze tegen alle teven op straat tekeer.
En extreem vriendelijk en kalm daar heb ik ook wat moeite mee gezien de kruising. Met andere woorden ik geloof er geen fuck van.

Ik vind de ogen waarschijnlijk als enige wel mooi. Verder vind ik er niks moois aan.
Dat weet je op voorhand als je een Akita in huis haalt, sexe genoten gaat niet.
Maar ze zijn goed trainbaar als je er tijd in steekt. Kon die van mij altijd op tijd aanlijnen.

Ik vind ze nog steeds prachtig, ook het karakter. Denk wel dat hier meer dan 25% Akita in zit en therapie hond lijkt me dan ook complete onzin. Akita's moeten weinig van vreemden hebben. Scherp zijn ze gelukkig niet.
Afbeelding
ZorroMax
Posts in topic: 1

Bericht door ZorroMax »

Ik zou eens een tijdje met de tuinslang gaan zitten. Iedere keer een nat pak vinden ze niet leuk en dan passen ze hun route aan.
Loraine

Bericht door Loraine »

Ik vind het persoonlijk ook van de zotte dat je je buren opzadelt met jouw katten.
Het zijn HUISdieren, geen flikkermaarnaarbuitenenzezoekenhetmaaruitdieren. :roll:
Wil je je katten persé naar buiten hebben dan zet je je tuin maar af ofzo, maar ga je buren etc er niet mee lastigvallen.
Het is toch te gek voor woorden dat een ander zijn tuin moet gaan veranderen in een soort van Alcatraz om zijn huisdieren in zijn eigen tuin veilig te houden omdat de buren te besodemieterd zijn om hun verantwoordelijkheid te nemen?
En vervolgens natuurlijk wel gaan lopen janken wanneer poekie niet thuis komt omdat die onder een auto is terechtgekomen, vergiftigd is, gegrepen door een hond of opgesloten raakte in een schuur ofzo.

Ik heb een achterbuurvrouw gehad die het heel normaal vond dat iedereen de boel maar hermetisch moest afsluiten als ze haar kat niet bij hen binnen wilde hebben. :Q:
Wilden ze dat niet dan moesten ze maar een emmer water over de kat gooien, midden in hun huis. :piew:
Die kreeg op een gegeven moment van mij te horen dat ze haar kat maar lekker bij zich ging houden en anders de kosten ging betalen voor alle schade veroorzaakt door haar kat, de dierenartskosten die hij veroorzaakte door de stress die hij mijn kat toebracht (die kreeg serieuze astmatische aanvallen en liep met open wonden als hij weer eens een vlo had meegebracht :ugh:) en ze kon haar kat de volgende keer bij het asiel ophalen.
Mens heeft me minstens een jaar heel vuil aangekeken, áls ze me überhaupt al aankeek. :mann:
En geprobeerd me zwart te maken in de buurt, maar die hadden hetzelfde probleem met haar kat en bleken het roerend met me eens te zijn.
En heel raar, maar waar voorheen niets kon, lukte het haar nu ineens wel om de kat bij te sturen.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Susam schreef: 03 aug 2025, 06:59
CatnDog schreef: 02 aug 2025, 20:44
blondie schreef: 02 aug 2025, 16:38 Ik weet het niet. Vorig duo kat van mij accepteerden Finn en Bluf eigenlijk vrij rap. Waarbij Finn respect voor ze had, en Bluf vanuit haar huis als pup was opgegroeid met kat en kittens, zij wilde dus juist spelen, maar daar hadden die katten van mij niet zo veel trek in..

Het is inderdaad een aanname dat ze de Aus als pup af hadden. Dat weten we niet. We weten ook niet wat ze allemaal hebben geprobeerd. Misschien wel Feliway :lol1:

Ik vind dat je het hartstikke knap voor elkaar hebt gekregen met al jouw hond- en kattencombinaties. Hoe was Jol met katten?

Ik heb geen ervaring met een hond met verlatingsangst. Zeno heeft er geen last van. Ik vermoed dat er verschillende dingen meespelen. Hechting (in het nest, maar ook hechting met de baasjes of andere honden in hetzelfde huishouden). Ervaringen (zoals een herplaatsing). Aard van een hond (gevoelig, aanhankelijk, afhankelijk). Gedrag van de baasjes (je hebt mensen die het onbedoeld in stand houden en zelf eigenlijk meer last hebben van verlatingsangst dan hun hond).
verlatingsangst is een angst stoornis en heeft niet alleen maar te maken met de dingen die je benoemt, dat zou insinueren dat mensen of situaties daaraan debet hebben, het kan al genetisch generaties terug spelen.
Ik ben er van overtuigd dat mensen en situaties daar debet aan zijn.
Natuurlijk een verantwoord aanleren van niet alleen het komen en gaan maar ook, hoe ga je eigenlijk met angst om? Ik ben ook weleens bang, knaag ik nog niet het behang van de muur.

Maar je hebt gelijk in de belangrijke zin dat temperament enorm erfelijk is en de neiging tot blaffen en joelen ook.
En dus hoe roedelachtig een hond is maar zelfs binnen die erfelijke eigenschappen kun je een hond (bijvoorbeeld een husky) prima leren om rustig 2 of 3 uurtjes alleen te zijn. Vindt ie niet leuk maar het kan wel. Zonder gegier en gesloop.
Loraine

Bericht door Loraine »

Mahdutje vindt het verschrikkelijk als ik wegga zonder hem.
Hij is stil wanneer ik wegga, stil wanneer ik weer aan kom lopen maar zogauw ik voor de deur sta begint hij te jammerbrommelen en zodra de deur open gaat en hij me ziet begint hij te brullen, joelen en keffen.
De spanning slaat op zijn buikje, dus zeker als ik ietsje langer weg ben en hem niet uiterlijk een half uur voor mijn vertrek heb uitgelaten vind ik ontlasting en urine in de gang, vlak naast waar hij op dat moment op me zit te wachten.
Kan ik boos om worden, maar hij koppelt dat dan aan mijn binnenkomst en dat verergert zijn spanning alleen maar meer in de toekomst. :ugh:
Ik begroet hem vrolijk bij binnenkomst, gooi het hekje open en vraag hem of hij goed op het huis gepast heeft en alle boze boeven heeft weggejaagd.
Als ik dan ontlasting en urine vind zeg ik hooguit 'och kereltje, moest je zo nodig?', ruim het op en dan laten we Dívka samen uit de slaapkamer en ze krijgen wat lekkers.
Afbeelding
Tineke
Posts in topic: 40

Bericht door Tineke »

Als daar iemand zo betrokken als jij bij helpt is altijd goed toch :ok:

Een paar dingen vallen op , ten eerste op rustige wijze opgebouwd kan ze naar mij idee best een trap lopen en waarom moet het huishond worden opgebouwd, leefde ze in een kennel of buiten tot nu toe ?
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
blondie

Bericht door blondie »

Bakken stront over je heen ach..
Susam schreef: 03 aug 2025, 07:02
EchoMira schreef: 02 aug 2025, 15:24
CatnDog schreef: 02 aug 2025, 14:53 Ik denk dat deze baasjes te makkelijk hebben gedacht over een Aus en te makkelijk hebben gedacht over het samenleven met hun katten.
Ja, zo kun je iedereen schoon lullen.

Hoezo te makkelijk gedacht? Het allereerste wat je leest als je je er ook maar een kwartiertje in verdiept is dat het zeer actieve honden met enorm veel energie zijn. Het zijn moeilijke honden die veel van hun baas vragen. 1 a 2 uur uur dag actief aan de slag. Naar buiten. Energie afslaan. Beleving bieden.
Iedereen die iets over een aus schrijft schrijft dat.

Maar ja, Jaydylano en Kimberley wilde er een. En wat ze willen moeten ze hebben.
"Maar zou je dan geen herplaatser nemen?"
"Nee, wij willen onze pup zelf opvoeden!"
"Kun je dat dan?"
"Ja, want we gaan op puppiecursus."

Ik kots er echt op.
ik kots met je mee.
Mensen zien een puppy op marktplaats, ik heb binnenkort vakantie en 2 weekjes vrij, kom we halen hem.
Na drie weken zit de pup 9 uur in bench en vreet daarna de hamster op.
Dag pup.
Wie fokt in godsnaam met Australian Shepherds zonder de nieuwe eigenaren te screenen of ze wel weten wat ze in huis halen?
Hier in het dorp met corona, lekker handzaam formaat, de een na de ander en zaten een jaar later allemaal in asiel.
Ach, bakken stront zal wel meevallen. Maar goed, nu heb je zelf ook de vraag gekregen om mensen te helpen die dus ondoordacht aan dit type hond zijn begonnen.

Vind het soms ook wat ondoordacht en stom als mensen ook nog eens te lang door blijven klooien met een hond waardoor deze alleen nog maar meer achterstand, of verkeerde dingen zichzelf aanleert.
Maar als ze dan herplaatsen, dan maar beter naar een adres waar men wel tijd en energie erin wil steken denk ik dan maar.
Tineke

Bericht door Tineke »

Dat buiten leven zouden ik dan wat explicieter vermelden , en een hond kan best met jonge kinderen lijkt mij tenzij ze er angstig van is maar anders zie ik geen reden om dat uit te sluiten.
Uiteraard als het ouders zijn met tijd voor een hond want dat zou voor mij eerder een reden zijn om af te haken ;)
Afbeelding

blondie

Bericht door blondie »

En indicatie benoemen van adoptiebijdragen is misschien handig.
Tineke

Bericht door Tineke »

Susam schreef: 03 aug 2025, 14:03
Tineke schreef: 03 aug 2025, 13:57 Dat buiten leven zouden ik dan wat explicieter vermelden , en een hond kan best met jonge kinderen lijkt mij tenzij ze er angstig van is maar anders zie ik geen reden om dat uit te sluiten.
Uiteraard als het ouders zijn met tijd voor een hond want dat zou voor mij eerder een reden zijn om af te haken ;)
en dan rent ze omdat ze foeksewild is een kind om en kan ze weer weg :/ vandaar
Bij een echte hondenliefhebber niet hoor en die moet je eruit zien te pikken ;)
Afbeelding

Tineke

Bericht door Tineke »

Susam schreef: 03 aug 2025, 14:12
Tineke schreef: 03 aug 2025, 14:04
Susam schreef: 03 aug 2025, 14:03

en dan rent ze omdat ze foeksewild is een kind om en kan ze weer weg :/ vandaar
Bij een echte hondenliefhebber niet hoor en die moet je eruit zien te pikken ;)
klopt helemaal, ik hoop zo dat ze goed terecht komt! Ik heb gisteren een potje staan janken bij haar en ze duwde die enorme modderige poot in mijn gezicht.
Hopelijk komt er een super baasje op haar pad ;)
Afbeelding

Maart
Contacteer:

Bericht door Maart »

Wat jammer, is dat die die je in co-own hebt?
Hopelijk komt de juiste persoon op jullie/haar pad gauw langs!
Lothian
Posts in topic: 2
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Ze klinkt ontzettend leuk. Het is dat ik geen 4 honden wil... hopelijk komt er snel een goed en actief huis voor haar.
Afbeelding
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Susam schreef: 03 aug 2025, 13:44 Ik hoop niet dat ik een bak stront over me heen krijg, maar ik heb aangeboden te helpen met de herplaatsing van deze hond aangezien zij me enorm aan het hart gaat.
Ik heb haar een tijdje getraind en met haar gewandeld en dingen ondernomen, omdat de eigenaren het hebben van dit soort hond onderschat hebben en te weinig tijd hadden/hebben.
Ik weet het allemaal, ik ben veel meer geholpen met iemand die misschien iemand kent waar dit fantastische hondje terecht kan komen, dus mochten jullie iemand weten, dan super super super graag.

Wij zijn op zoek vanuit Limburg naar een nieuwe eigenaar voor een jonge en enthousiaste (werk) hond van ruim zes maanden oud.
Dit teefje heeft een puppy cursus doorlopen en beheerst de basisbeginselen van gehoorzaamheid (zit, aan de lijn wandelen, los lopen).
Ze is levendig, enthousiast, sociaal naar mensen en andere honden en bast van de energie.
Ze is vriendelijk en open naar nieuwe ervaringen.
Van eventuele angsten hebben wij nog weinig gemerkt (met aandacht voor angstfases die zij nog moet doorlopen).
Ze staat aan de vooravond van de puberteit en is een kruising van rassen waarbij er goed rekening gehouden dient te worden met het niveau van aanbieden van activiteiten en haar werklust, maar ook haar jachtinstinct.
Ze kan goed met andere honden opschieten, katten is niet getest.
Ze is nog jong en er zal intensief met haar getraind/gewerkt moeten worden om haar te laten functioneren in een huishouden.
Hiervan is tot nog toe weinig sprake geweest, dit zal dus allemaal getraind en opgebouwd moeten worden.
Wij plaatsen haar vanwege haar enthousiasme dan ook niet in een gezin met kleine kinderen.
Ze is zindelijk, lichamelijk in perfecte conditie, in het bezit van een paspoort en volgens schema ontwormd en geënt. Uiteraard is ze ook gechipt en geregistreerd.
Ze krijgt een Nexgard tablet voor vlooien en teken.
INFORMATIE:
Ras: Kruising Australian Shepherd X Friese Stabij
Geslacht: teefje
Leeftijd: 6 maanden oud
ZAKEN OM REKENING MEE TE HOUDEN:
- deze hond mag uiteraard nog geen trappen lopen in verband met haar leeftijd.
- ze is (nog) geen huishond, dit zal allemaal aangeleerd moeten worden
- ze is een kruising van zeer actieve rassen, hier dient echt rekening mee gehouden te worden, een paar rondjes rondom de kerk is voor haar veel te weinig.
Ze zal het best functioneren bij een eventuele taak die bij haar ras eigenschappen past, hersenwerk en voldoende beweging.
Ze kan los lopen (na gewenning) en houdt van het bos, zaken op straat moeten rustig opgebouwd worden en ze moet de tijd krijgen om met zachte doch consequente hand begeleid te worden in het dagelijkse leven, zoals grote voertuigen, harde geluiden, stadsomgeving enz enz. Ze kan mee in de auto en dit is zowel in een bench als op de achterbank met gordel aangeleerd. Ze is niet misselijk in de auto en kijkt graag naar alles wat voorbij komt.
We zoeken liefhebbers van het ras (rassen) die begrijpen dat deze hond nog veel moet leren en de komende periode intensief begeleid moet worden door haar puberteit, eerste loopsheid en het uitbreiden van de wereld ontdekken.
Deze hond is, hoewel ongelooflijk lief en ongecompliceerd, geen beginnershond gezien haar ras eigenschappen.
Potentiële adoptanten kunnen contact opnemen via een privé bericht.
Er wordt een adoptie bijdrage gevraagd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ach, jouw & Sambal's nieuwe maatje Cindy.
Wat is de hoofdreden dat ze wordt herplaatst? Tijdgebrek?
CatnDog

Bericht door CatnDog »

ranetje schreef: 02 aug 2025, 21:51
CatnDog schreef: 02 aug 2025, 20:46
Hap-slik-weg doet me denken aan het volgende:
Zoontje van een vriend van ons introduceerde zijn muisje aan de kat.
En toen was er alleen nog een heel voldane kat. :teeth:
Arme kind getraumatiseerd voor het leven.
Plaats reactie