Reizen met vliegtuig en hond

Hier worden de dilemma's, petities en volksraadplegingen ondergebracht

Kan een hond aanleren regelmatig te reizen met vliegtuig zonder stress

Dat kan wel omdat ......
0
Geen stemmen
Dat kan niet omdat .....
4
67%
Anders
2
33%

Totaal aantal stemmen: 6

Jackira
Posts in topic: 11
Honden: 3
Welke: Herderkruisingen en een Husky

Bericht door Jackira »

We zijn een ruime week geleden teruggekomen uit Zweden. Onze dochter woont daar met haar Zweedse vriend. Het was heel leuk om daar te zijn en we verwachten heel regelmatig die kant op te gaan.

Afgelopen keer zijn de honden niet meegeweest omdat we voor het eerst daar naartoe gingen en we niet wisten of het leuk zou zijn voor de honden. Ook omdat we veel in de omgeving hebben rondgekeken, naar allerlei plaatsjes zijn geweest en ook familie van de vriend van dochter hebben ontmoet en honden achterlaten omdat ze niet mee kunnen in een voor hun vreemde omgeving leek ons niet leuk.

Onze beide zonen hebben samen met schoondochters op de honden gepast. Ze zijn allebei de helft van de periode bij de honden gaan wonen in ons huis. Heel erg lief van ze vind ik. En fijn dat we het zo konden regelen. We gaan namelijk nooit weg zonder de honden dus ik denk dat ik anders echt niet met een gerust hart was weggegaan.

Vooral ook omdat Laila al heel erg oud is en daardoor ook wat ander gedrag gaat vertonen en erg aan ons hangt.

Maar we hebben dus besloten dat we niet meer zonder honden weg gaan, de volgende keer gaan ze mee. Omdat we hebben gezien dat dat makkelijk kan. Alleen Laila zouden we dan bij oudste zoon achterlaten want haar doen we geen plezier met de lange reis.

Het liefst reizen we met de auto of camper, maar voor korte reizen zou een vliegtuig makkelijker zijn. Afgelopen keer zijn we met de eigen auto gegaan en we hebben dar zo'n leuk Zweeds huis gehuurd. We zaten nogal afgelegen haha. Stond niet op google maps, we moesten met de coordinaten er naar toe rijden. :F:

Met de honden die we nu hebben gaan we met een camper. Ik denk dat zij het niet echt meer goed kunnen aanleren om vaker per jaar met een vliegtuig te gaan.

Maar stel er komt ooit nog een pup. Wat zouden jullie dan doen. Zou het voor een hond aan te leren zijn dat een vliegreis er af en toe bijhoort? Niet dat ze eht leuk gaan vinden misschien maar wel dat het een normaal iets is en geen gestress.

Want je ziet nooit iemand z'n hond meenemen met het vliegtuig voor bijvoorbeeld een vakantie. Vaak is eht emigratie of voor een ander eenmalig doel.

Wat vinden jullie er van. Is het zielig om dat van een hond (aangeleerd vanaf pup) te vragen of kan het wel.
AfbeeldingAfbeelding
Tineke
Posts in topic: 2

Re: Reizen met vliegtuig en hond

Bericht door Tineke »

Een Schnauzer uit mijn groep vliegt in de zomer en kerstvakantie altijd mee naar Barcelona waar haar bazin van oorsprong vandaan komt en waar zij dan heengaan .
Dat verloopt prima moet ik zeggen maar zij is het uiteraard goed gewend omdat het regelmatig gebeurt.
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Sterre

Bericht door Sterre »

Wij zijn met het vliegtuig naar Spanje geweest een paar weken terug. En bij ons in het vliegtuig zaten 2 kleine hondjes in een reisbench bij hun baasjes. Aparte benches en verschillende baasjes dus. We hebben ze niet gehoord en ook in de rij waren ze heel rustig aan het rondkijken, dus kennelijk helemaal eraan gewend.
Maar die gingen mee het vliegtuig in en niet op de band in het ruim. Dat zou ik echt nooit kunnen. Misschien als je gaat emigreren. Maar voor vakantie nooit. Je weet dan helemaal niets hoe de hond het heeft.
Crutz
Posts in topic: 4

Bericht door Crutz »

Ik ben meermaals met de honden op vakantie naar de USA geweest en zou het zo weer doen. Waren dus ook nog lange vluchten (Amsterdam LA, maar ook Chicago)
Vrienden uit de USA vliegen meermaals per jaar ivm wedstrijden in Europa.
Jackira

Bericht door Jackira »

Tineke schreef: 15 sep 2025, 15:30 Een Schnauzer uit mijn groep vliegt in de zomer en kerstvakantie altijd mee naar Barcelona waar haar bazin van oorsprong vandaan komt en waar zij dan heengaan .
Dat verloopt prima moet ik zeggen maar zij is het uiteraard goed gewend omdat het regelmatig gebeurt.
Dat bedoel ik inderdaad :ok: . Of een hond het gewoon gaat vinden omdat er regelmatig gevlogen wordt en er aan went.
AfbeeldingAfbeelding
Jackira

Bericht door Jackira »

Crutz schreef: 15 sep 2025, 15:49 Ik ben meermaals met de honden op vakantie naar de USA geweest en zou het zo weer doen. Waren dus ook nog lange vluchten (Amsterdam LA, maar ook Chicago)
:ok:

En wennen de honden aan het vliegen denk jij of hebben ze wel stress?
Laatst gewijzigd door Jackira op 15 sep 2025, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingAfbeelding
Jackira

Bericht door Jackira »

dubbel
AfbeeldingAfbeelding
Jackira

Bericht door Jackira »

Sterre schreef: 15 sep 2025, 15:39 Wij zijn met het vliegtuig naar Spanje geweest een paar weken terug. En bij ons in het vliegtuig zaten 2 kleine hondjes in een reisbench bij hun baasjes. Aparte benches en verschillende baasjes dus. We hebben ze niet gehoord en ook in de rij waren ze heel rustig aan het rondkijken, dus kennelijk helemaal eraan gewend.
Maar die gingen mee het vliegtuig in en niet op de band in het ruim. Dat zou ik echt nooit kunnen. Misschien als je gaat emigreren. Maar voor vakantie nooit. Je weet dan helemaal niets hoe de hond het heeft.
Dat is inderdaad ook waardoor ik me afvraag of het kan. Mijn honden zijn 30 kilo en meer dus ze moeten in het ruim. Bij een pup zal het misschien minder kilo's worden maar niet zo klein dat ze meekunnen in de cabine als ze volwassen zijn denk ik nu.

Mijn dochter haar kat is ook mee naar Zweden. Ze is wel in het ruim meegegaan en ik heb ze weggebracht naar Schiphol dus heb enigszins meegekregen hoe dat ging. Doortje (de kat) is vrij groot voor een kat en ze mocht wel mee in een tas in de cabine en dochter had in eerste instantie ook zo'n tas voor haar gekocht. Maar ze pastte er echt net in en moest dan onder de stoel van je voorganger. En een kat in de stress heeft nogal eens diarree. Dus dat zag dochter voor Door niet zitten en heeft toen een ruime reiskennel gekocht voor in het ruim.

Ze heeft gebeld met de vliegtuigmaatschappij of er dan licht en warmte in het ruim was en dat werd bevestigd. Ook in het vliegtuig vroeg ze aan het personeel of ze er van op de hoogte waren dat er een kat meereisde in het ruim en dat werd ook door de piloot die het hoorde bevestigd en dat alles in orde was.

Op Schiphol moest ze Door afleveren bij een speciale ruimte waar ze afwijkende bagage innamen :smile: Ze ging niet gelijk met de koffers zeg maar. En in Zweden rolde ze het vliegtuig uit op zo'n band in haar kenneltje.

Doortje is wel ziek geworden van de reis. Ze heeft een of ander virus wat niet meer over gaat en wat opspeelt bij stress. Dus voor haar was het wel een aanslag. Maar dochter zag door het raam dat ze heel voorzichtig met de kennel omgingen tijdens het uit het vliegtuig halen.
AfbeeldingAfbeelding
Sterre

Bericht door Sterre »

Maar jouw dochter is daar gaan wonen. Dan zou ik het ook doen. Dan moet het gewoon.
Jackira

Bericht door Jackira »

Sterre schreef: 15 sep 2025, 16:42 Maar jouw dochter is daar gaan wonen. Dan zou ik het ook doen. Dan moet het gewoon.

Met de honden die we nu hebben zou ik het ook niet doen. Dan gaan ze mee met de camper. Maar om voorbereid te zijn op de toekomst en er rekening mee te houden door bepaalde keuzes af te wegen vroeg ik het me af.

Omdat we er wel een paar keer per jaar langere tijd zullen zijn, en dan kunnen we best met een camper of auto. Maar als je even snel een weekje heen en weer wil dan is het fijn als de hond ook mee kan. Zodat je geen oppas hoeft.

Dus ik vroeg me af of een hond er aan kan wennen, vliegen in het ruim. Ze hoeven het niet leuk te vinden, ik vind vliegen ook niet leuk. Maar erge stress zou ik niet willen voor ze.
AfbeeldingAfbeelding
hakunamatata
Posts in topic: 1
Honden: 2
Welke: Een Eevee en Lizzy
Contacteer:

Bericht door hakunamatata »

Maar voor even snel een paar dagen op en neer lijkt me het sowieso veel gedoe voor die paar dagen. Dan zou ik eerder kijken naar volgende honden die het prima redden bij een oppas.

Ik heb er geen ervaring mee. Dus ik weet niet hoeveel honden je mee kan nemen dan en hoeveel gedoe dat van tevoren is. Dus of het überhaupt wel haalbaar is voor even een paar dagen, want dat besluit je vaak niet ruim van tevoren. Maar als het vooral is voor die korte reizen, dan zou ik dus juist inzetten op honden die naar een opvang of oppas kunnen.

Of een hond eraan kan wennen ligt denk ik erg aan de hond. Voor mijn Eevee met verlatingsangst zou het een groot trauma worden. Terwijl Lizzy het over zich heen zou laten komen en rustig zou liggen wachten tot het weer voorbij is. Het lastige is dat je het pas echt weet als je het probeert. En dan nog, er zijn veel honden die helemaal niet graag alleen thuis zijn maar omdat ze niet blaffen of slopen ziet de eigenaar het probleem niet. Dat zal met dit soort reizen hetzelfde zijn en dan vraag ik me af of dat de moeite is voor die paar dagen.
~Hakuna matata - ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet ~
Afbeelding
Crutz

Bericht door Crutz »

Jackira schreef: 15 sep 2025, 16:29
Crutz schreef: 15 sep 2025, 15:49 Ik ben meermaals met de honden op vakantie naar de USA geweest en zou het zo weer doen. Waren dus ook nog lange vluchten (Amsterdam LA, maar ook Chicago)

En wennen de honden aan het vliegen denk jij of hebben ze wel stress?
Ik heb zowel bij de Mechels als bij de DJT niks van stress gezien.
Bij een xHH van een vriend wel. Die had na 2 weken (we gingen na 2,5 week terug) nog steeds moeite met werken. Maar zij gingen wel ook heel anders met hun hond om dan wij. Niet alleen daar maar ook thuis. Mocht veel minder hond zijn dan de onze.
Jackira

Bericht door Jackira »

hakunamatata schreef: 15 sep 2025, 17:05 Maar voor even snel een paar dagen op en neer lijkt me het sowieso veel gedoe voor die paar dagen. Dan zou ik eerder kijken naar volgende honden die het prima redden bij een oppas.

Ik heb er geen ervaring mee. Dus ik weet niet hoeveel honden je mee kan nemen dan en hoeveel gedoe dat van tevoren is. Dus of het überhaupt wel haalbaar is voor even een paar dagen, want dat besluit je vaak niet ruim van tevoren. Maar als het vooral is voor die korte reizen, dan zou ik dus juist inzetten op honden die naar een opvang of oppas kunnen.

Of een hond eraan kan wennen ligt denk ik erg aan de hond. Voor mijn Eevee met verlatingsangst zou het een groot trauma worden. Terwijl Lizzy het over zich heen zou laten komen en rustig zou liggen wachten tot het weer voorbij is. Het lastige is dat je het pas echt weet als je het probeert. En dan nog, er zijn veel honden die helemaal niet graag alleen thuis zijn maar omdat ze niet blaffen of slopen ziet de eigenaar het probleem niet. Dat zal met dit soort reizen hetzelfde zijn en dan vraag ik me af of dat de moeite is voor die paar dagen.
Dat is inderdaad ook een goed idee, goed laten wennen aan een oppas. Mijn zoons willen ook altijd wel oppassen. Ik wil ze alleen zelf niet zo vaak belasten daarmee. Want de ene heeft een druk gezin en daar zijn 2 fulltime banen dus hij heeft vakantiedagen opgenomen om afgelopen keer op te passen. En de andere zoon heeft net een pup. Dus ik vind het dan veel gevraagd aan ze. En ik ben niet heel goed in andere (vreemde) mensen vertrouwen met mijn hond.
AfbeeldingAfbeelding
Maart
Contacteer:

Bericht door Maart »

Ik heb het eenmaal met Runar gedaan, voor een WK deelname, hij schopte het tot de finale en werd 16de van de wereld.
De omgang bij het lossen bij aankomst heb ik ook gezien en dat was idd heel zachtaardig.

Ik zou het niet snel opnieuw doen, zeker niet voor een korte vakantie. Ik vind er niets aan om mijn hond te moeten afgeven en heb ze gewoon graag bij mij.

Dat is mijn gevoel overigens, niet zozeer het gevoel van de hond.
EchoMira
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Zonder stress kan het niet. De vraag is of stress altijd erg is.
Gewoon proberen, dan merk je het vanzelf.
Nanna

Bericht door Nanna »

Voor een week zou ik het niet aanhalen, al was het alleen maar vanwege de kosten.
Voor een lange periode wel.
Afbeelding
Hakkene
Contacteer:

Bericht door Hakkene »

Ik zou lekker met een campertje blijven gaan. Maar goed, ik vind vliegen zelf ook verschrikkelijk en reizen met de camper op zich al heerlijk. Kopjes koffie en tussenstops onderweg, I love it!
ZorroMax

Bericht door ZorroMax »

Zo’n reis in het ruim moet wel stressvol zijn, en daar valt ook nauwelijks aan te wennen. Ik zou dat alleen doen als je echt geen andere optie hebt, zoals bij emigratie. Ik zou ze lekker bij de oppas (of in een goed pension) laten voor korte tripjes. Lange vakantie heerlijk met de camper!
Crutz

Bericht door Crutz »

ZorroMax schreef: 16 sep 2025, 00:54 Zo’n reis in het ruim moet wel stressvol zijn, en daar valt ook nauwelijks aan te wennen. Ik zou dat alleen doen als je echt geen andere optie hebt, zoals bij emigratie. Ik zou ze lekker bij de oppas (of in een goed pension) laten voor korte tripjes. Lange vakantie heerlijk met de camper!
Daar is dus onderzoek naar gedaan en een van de uitkomsten was dat je geen kalmeringsmiddelen mag geven omdat dat dodelijk kan zijn. Door het geluid en de trillingen raken ze in een soort trance/meditatie. Hartslag en ademhaling dalen en kunnen dus door kalmeringsmiddel gevaarlijk laag worden.

Ik heb met honden van alle leeftijden gevlogen (8 weken tot ruim volwassen) en diverse rassen (Mechels, DJT, saluki) zowel als cargo als in cabin en ze kwamen allemaal relaxt aan
Marc
Posts in topic: 9

Bericht door Marc »

Ik vind het een beetje raar als mensen zeggen dat hun honden er niks om geven om op lopende banden en via vreemden in kratten in een vliegtuig worden gestopt en vervolgens de lucht in gaan in het ruim. Het zal allemaal wel stressloos zijn voor de honden omdat de baasjes het zelf zo ontzettend graag willen en nodig vinden maar ik geloof er geen reet van. Bulldogs en andere kortneuzen worden geweigerd omdat die soms sterven van de stress en gepaard gaande kortademigheid.

Ik heb nog nooit een hond gehad die stressloos op een lopende band gezet kon worden op een vliegveld. Nooit geprobeerd ook en ga ik ook nooit doen tenzij ik zelf ga emigreren ofzo. Dan moet het maar een keer.

Niemand zit bij die honden in het ruim he? Ook de mensen niet die zeggen dat hun honden het gewoon prima ontzettend gezellig en ontspannen vonden.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Er staan trouwens genoeg onderzoeken en artikelen over hoe stressvol het voor de honden is. Het ruim is pikkedonker ook nog. Temperatuur gaat omhoog en omlaag. De hond zit daar alleen. Je mag geen enkel.dier vervoeren met kalmeringsmiddelen maar dat heeft echt niks te maken met dat het dan te relaxed zou worden. Dat heeft te maken met het risico op te ver weg zakken en problemen met stress in combinatie met vertraagd bewust zijn. Ze kunnen dan fysiek in de problemen komen. Zelfs een paard of een wilde neushoorn of chimpansee uit de dierentuin mag niet vervoerd worden met een kalmeringsmiddel. Om die reden en niet omdat de trilling hun zo kalm.maakg dat ze te kalm worden met kalmeringsmiddelen.

Ik zou me even goed gaan inlezen zelf..

Als het allemaal.ineens geen drol meer uitmaakt kun je je poedeltje net zo goed met de post versturen. In een comfortabel doosje.
Afbeelding
Kelperuaantjes

Bericht door Kelperuaantjes »

Paarden die vervoerd worden per vliegtuig en die gevaarlijk onrustig worden krijgen wel degelijk sedatie als de veiligheid in gevaar komt tijdens een vlucht. Iemand die ik ken is vliegend paardengroom en maakt dat wel eens mee onderweg.

Ik zou voor een korte trip met het vliegtuig mijn honden niet meenemen. Buiten de kosten en de mogelijke stress om zou ik het zelf teveel gedoe vinden. Een pension of oppas aan huis zou ik een stuk fijner vinden.
Marc

Bericht door Marc »

Kelperuaantjes schreef: 16 sep 2025, 07:08 Paarden die vervoerd worden per vliegtuig en die gevaarlijk onrustig worden krijgen wel degelijk sedatie als de veiligheid in gevaar komt tijdens een vlucht. Iemand die ik ken is vliegend paardengroom en maakt dat wel eens mee onderweg.

Ik zou voor een korte trip met het vliegtuig mijn honden niet meenemen. Buiten de kosten en de mogelijke stress om zou ik het zelf teveel gedoe vinden. Een pension of oppas aan huis zou ik een stuk fijner vinden.
Dat is omdat daar begeleiding bij is op dat moment. Geen enkel dier mag vliegen zonder toezicht met sedatie. Paarden mogen alleen sedatie als er permanent iemand bij ze is gedurende de vlucht. Paarden die alleen in het ruim staan zijn nooit gesedeerd.
Afbeelding
Alfilillo
Welke: Podenco en kruising

Bericht door Alfilillo »

Jackira schreef: 15 sep 2025, 17:10
hakunamatata schreef: 15 sep 2025, 17:05 Maar voor even snel een paar dagen op en neer lijkt me het sowieso veel gedoe voor die paar dagen. Dan zou ik eerder kijken naar volgende honden die het prima redden bij een oppas.

Dat is inderdaad ook een goed idee, goed laten wennen aan een oppas. Mijn zoons willen ook altijd wel oppassen. Ik wil ze alleen zelf niet zo vaak belasten daarmee. Want de ene heeft een druk gezin en daar zijn 2 fulltime banen dus hij heeft vakantiedagen opgenomen om afgelopen keer op te passen. En de andere zoon heeft net een pup. Dus ik vind het dan veel gevraagd aan ze. En ik ben niet heel goed in andere (vreemde) mensen vertrouwen met mijn hond.
Kun je de nieuwe hond dan niet beter bij één van je zoons laten ipv dat zij naar jouw huis komen?
Afbeelding
Kelperuaantjes

Bericht door Kelperuaantjes »

Marc schreef: 16 sep 2025, 07:27
Kelperuaantjes schreef: 16 sep 2025, 07:08 Paarden die vervoerd worden per vliegtuig en die gevaarlijk onrustig worden krijgen wel degelijk sedatie als de veiligheid in gevaar komt tijdens een vlucht. Iemand die ik ken is vliegend paardengroom en maakt dat wel eens mee onderweg.

Dat is omdat daar begeleiding bij is op dat moment. Geen enkel dier mag vliegen zonder toezicht met sedatie. Paarden mogen alleen sedatie als er permanent iemand bij ze is gedurende de vlucht. Paarden die alleen in het ruim staan zijn nooit gesedeerd.
Bij mijn weten worden paarden altijd vervoerd onder begeleiding. Dat houdt trouwens niet standaard in dat de grooms of groom ook in het ruim zelf aanwezig is als het een combivlucht met ook passagiers is, zoals voorheen bij de KLM gebeurde. Dan was de groom in het ruim bij start en landing en tussendoor voor checkups en eten/water geven maar in de lucht fus niet voortdurend. Ben een keer meegeweest als groom op een combivlucht naar New York en heb toen precies meegemaakt hoe alles ging.
Mijn kennis vliegt tegenwoordig niet meer voor KLMmaar zelfstandig en nu altijd met vrachtvliegtuigen.

Maar inderdaad, van tevoren al sedatie geven is niet toegestaan.
Plaats reactie