Reizen met vliegtuig en hond

Hier worden de dilemma's, petities en volksraadplegingen ondergebracht

Kan een hond aanleren regelmatig te reizen met vliegtuig zonder stress

Dat kan wel omdat ......
0
Geen stemmen
Dat kan niet omdat .....
4
67%
Anders
2
33%

Totaal aantal stemmen: 6

Marc
Posts in topic: 9

Re: Reizen met vliegtuig en hond

Bericht door Marc »

Ik zou mijn keuze voor de volgende hond erop aanpassen. Dus kijken of je een type kan nemen dat makkelijk kan logeren of terug kan naar een fokker. Of anders van jong af aan wennen aan een vast pension? Wij deden Eva wel eens in een vast pension en dat ging super goed. Zij was dat gewend en kende het daar en is daar zelfs socialer van geworden. Vliegen lijkt me enorm belastend voor honden in een ruim en voor mij een no go. Maar ieder zijn ding. Ik geloof in elk geval niet dat een van mijn honden ooit gehad graag op een loopband in een krat zat alleen. En dan door vreemden in een stikdonker ruim tussen andere gestresste honden heel relaxed eruit zou komen. Super koud en gewoon te bizar voor een hond om rustig te ondergaan. Wennen? Nou nee. Ook dat lijkt me sterk. Maargoed. Ik ga anders met mijn honden om. Ik regel gewoon een oppas of ga met de auto.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

En eigenlijk zegt het feit dat je het je huidige honden niet aan zou doen genoeg. Waarom denk je dat je een volgende hond het wel aan zou kunnen doen? Elke hond kan ergens aan wennen en volgens mij zeg je gevoelsmatig eigenlijk al dat het je voor de hond ontzettend lastig lijkt. Dus je 6 maanden oude nieuwe pup dat gaan aanleren en die dus afgeven op Schiphol zal net zo lastig zijn gevoelsmatig als nu Jack in zo'n krat stoppen en uitzwaaien. En dan met geknepen billen hopen dat hij zijn tanden niet breekt op de tralies in paniek of zichzelf onder schijt of pist en met schotelogen hijgend uit dat ruim komt. Gaat met de nieuwe hond net zo lastig worden.

Wennen moet je langzaam en vaak opbouwen. Een slechte ervaring met vliegen en je hond wil nooit meer vliegen. Aanleren van zoiets kan nauwelijks. Je kan wel de krat aanleren door je hond steeds meer uren erin op te sluiten en dan gekke dingen met die krat doen. Optillen. Rammelend in je kofferbak vervoeren met hond erin. In het donker. En hopen dat hij zich veilig blijft voelen in die krat. Mij niet gezien.
Laatst gewijzigd door Marc op 16 sep 2025, 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Jackira
Posts in topic: 11
Honden: 3
Welke: Herderkruisingen en een Husky

Bericht door Jackira »

Alfilillo schreef: 16 sep 2025, 08:34
Jackira schreef: 15 sep 2025, 17:10
hakunamatata schreef: 15 sep 2025, 17:05 Maar voor even snel een paar dagen op en neer lijkt me het sowieso veel gedoe voor die paar dagen. Dan zou ik eerder kijken naar volgende honden die het prima redden bij een oppas.

Ik heb er geen ervaring mee. Dus ik weet niet hoeveel honden je mee kan nemen dan en hoeveel gedoe dat van tevoren is. Dus of het überhaupt wel haalbaar is voor even een paar dagen, want dat besluit je vaak niet ruim van tevoren. Maar als het vooral is voor die korte reizen, dan zou ik dus juist inzetten op honden die naar een opvang of oppas kunnen.

Of een hond eraan kan wennen ligt denk ik erg aan de hond. Voor mijn Eevee met verlatingsangst zou het een groot trauma worden. Terwijl Lizzy het over zich heen zou laten komen en rustig zou liggen wachten tot het weer voorbij is. Het lastige is dat je het pas echt weet als je het probeert. En dan nog, er zijn veel honden die helemaal niet graag alleen thuis zijn maar omdat ze niet blaffen of slopen ziet de eigenaar het probleem niet. Dat zal met dit soort reizen hetzelfde zijn en dan vraag ik me af of dat de moeite is voor die paar dagen.
Dat is inderdaad ook een goed idee, goed laten wennen aan een oppas. Mijn zoons willen ook altijd wel oppassen. Ik wil ze alleen zelf niet zo vaak belasten daarmee. Want de ene heeft een druk gezin en daar zijn 2 fulltime banen dus hij heeft vakantiedagen opgenomen om afgelopen keer op te passen. En de andere zoon heeft net een pup. Dus ik vind het dan veel gevraagd aan ze. En ik ben niet heel goed in andere (vreemde) mensen vertrouwen met mijn hond.
Kun je de nieuwe hond dan niet beter bij één van je zoons laten ipv dat zij naar jouw huis komen?

Ja dat zou met 1 hond wel kunnen. We hebben er nu drie dus dat is gelijk dan een invasie :smile: Bij oudste zoon zou dat kunnen, Hij heeft zelf nu een pup en die gaat goed met onze honden.

Andere zoon heeft katten en 5 cavia's. Die gaan het niet overleven met Jack denk ik. Vandaar dat ze in ons huis zijn geweest :smile:

Bij de buren (mijn schoonzus en zwager) zou ook een hond kunnen. Maar ze zijn niet echt hondenmensen al zijn ze er heel lief voor en krijgen ze vaak een koekje daar. Maar ze laten daar vaak de deur open staan, zijn het niet gewend om daar op te letten dus het is gewoon geen optie helaas.

Het wordt gewoon niet vliegen denk ik. De komende jaren niet vanwege onze honden nu. Ik wil ze zelf graag mee dus dat wordt gewoon met een camper.

Als er gevlogen moet worden gaan man of ik alleen. Dan is er 1 persoon bij de honden. Dat is niet erg, honden hebben heeft gewoon consequenties die we er graag voor over hebben.

Maar man wil hierna geen honden meer. Ik kan wel een hond nog nemen maar hij doet er niks meer mee zegt hij.( hij geeft veel om ze hoor en is er erg lief voor nu) Dus ik ben aan het afwegen of het voor mij nog mogelijk is om hierna nog een hond te hebben. Ik wil gewoon geen mens nodig hebben daarvoor en mijn hond altijd en overal meenemen.

En man zal er best voor zorgen als ik ziek ben, dus in noodgevallen, maar ik heb zelf zoiets van ik red me wel ik wil niemand nodig hebben.
Laatst gewijzigd door Jackira op 16 sep 2025, 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingAfbeelding
Jackira

Bericht door Jackira »

Marc schreef: 16 sep 2025, 09:19 En eigenlijk zegt het feit dat je het je huidige honden niet aan zou doen genoeg. Waarom denk je dat je een volgende hond het wel aan zou kunnen doen? Elke hond kan ergens aan wennen en volgens mij zeg je gevoelsmatig eigenlijk al dat het je voor de hond ontzettend lastig lijkt. Dus je 6 maanden oude nieuwe pup dat gaan aanleren en die dus afgeven op Schiphol zal net zo lastig zijn gevoelsmatig als nu Jack in zo'n krat stoppen en uitzwaaien. En dan met geknepen billen hopen dat hij zijn tanden niet breekt op de tralies in paniek of zichzelf onder schijt of pist en met schotelogen hijgend uit dat ruim komt. Gaat met de nieuwe hond net zo lastig worden.
Marc ik ga het niet doen. Het past ook niet bij de manier waarop ik met m'n honden omga maar ik ben gewoon alle opties aan het bekijken. Ervaringen aan het zoeken van anderen.
AfbeeldingAfbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Jackira schreef: 16 sep 2025, 09:20
Marc schreef: 16 sep 2025, 09:19 En eigenlijk zegt het feit dat je het je huidige honden niet aan zou doen genoeg. Waarom denk je dat je een volgende hond het wel aan zou kunnen doen? Elke hond kan ergens aan wennen en volgens mij zeg je gevoelsmatig eigenlijk al dat het je voor de hond ontzettend lastig lijkt. Dus je 6 maanden oude nieuwe pup dat gaan aanleren en die dus afgeven op Schiphol zal net zo lastig zijn gevoelsmatig als nu Jack in zo'n krat stoppen en uitzwaaien. En dan met geknepen billen hopen dat hij zijn tanden niet breekt op de tralies in paniek of zichzelf onder schijt of pist en met schotelogen hijgend uit dat ruim komt. Gaat met de nieuwe hond net zo lastig worden.
Marc ik ga het niet doen. Het past ook niet bij de manier waarop ik met m'n honden omga maar ik ben gewoon alle opties aan het bekijken. Ervaringen aan het zoeken van anderen.
Dat weet ik al lang. Haha. Maar is meer voor de mensen die zeggen dat honden het relaxed vinden. Die honden vliegen alleen omdat de baasjes iets willen. En dan kan je het beter goedpraten dan zeggen dat het inderdaad vervelend kan zijn. Misschien minderen met honden als je leven zo verandert? Dat zou ik eerlijk gezegd doen. Want het is super leuk om naar Zweden te gaan zonder zorgen en gedoe uiteindelijk toch? Twee wat makkelijkere honden uiteindelijk?
Afbeelding
Jackira

Bericht door Jackira »

Marc schreef: 16 sep 2025, 09:24
Jackira schreef: 16 sep 2025, 09:20
Dat weet ik al lang. Haha. Maar is meer voor de mensen die zeggen dat honden het relaxed vinden. Die honden vliegen alleen omdat de baasjes iets willen. En dan kan je het beter goedpraten dan zeggen dat het inderdaad vervelend kan zijn. Misschien minderen met honden als je leven zo verandert? Dat zou ik eerlijk gezegd doen. Want het is super leuk om naar Zweden te gaan zonder zorgen en gedoe uiteindelijk toch? Twee wat makkelijkere honden uiteindelijk?
Ja minderen met honden zeker, dat heb ik me al voorgenomen :smile: Ik ga uit van de gedachte dat als ik nog 1 keer een hond kan hebben als deze honden er over hoop ik een lange tijd niet meer zijn dat ik al een geluksvogel ben :smile:
AfbeeldingAfbeelding
Kells
Posts in topic: 1
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Relaxed was het voor Clancy in ieder geval niet. Zij kwam naar hier vanuit Florida. Ze is hier nu anderhalf jaar en pas sinds een paar weken kotst ze niet meer in de auto. Dat ze dat eerder wel deed kwam door de stress. Ze begon al te kwijlen voor ze in de auto zat.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Crutz
Posts in topic: 4

Bericht door Crutz »

Marc schreef: 16 sep 2025, 06:54 Er staan trouwens genoeg onderzoeken en artikelen over hoe stressvol het voor de honden is. Het ruim is pikkedonker ook nog. Temperatuur gaat omhoog en omlaag. De hond zit daar alleen. Je mag geen enkel.dier vervoeren met kalmeringsmiddelen maar dat heeft echt niks te maken met dat het dan te relaxed zou worden. Dat heeft te maken met het risico op te ver weg zakken en problemen met stress in combinatie met vertraagd bewust zijn. Ze kunnen dan fysiek in de problemen komen. Zelfs een paard of een wilde neushoorn of chimpansee uit de dierentuin mag niet vervoerd worden met een kalmeringsmiddel. Om die reden en niet omdat de trilling hun zo kalm.maakg dat ze te kalm worden met kalmeringsmiddelen.

Ik zou me even goed gaan inlezen zelf..

Als het allemaal.ineens geen drol meer uitmaakt kun je je poedeltje net zo goed met de post versturen. In een comfortabel doosje.
Ik heb me prima ingelezen en ervaring op zowel korte als lange vluchten en zowel als cargo als incabin
En nee de temperatuur schommelt niet. Om die reden kunnen bv honden niet op alle type vliegtuigen mee. Er moet climate control zijn
Tineke
Posts in topic: 2

Bericht door Tineke »

Of een kleiner soort hond die niet in het ruim hoeft maar bij je mag zitten.
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Jackira

Bericht door Jackira »

Tineke schreef: 16 sep 2025, 14:24 Of een kleiner soort hond die niet in het ruim hoeft maar bij je mag zitten.
Daar heb ik aan gedacht, ik wil best een wat kleinere hond maar ik denk niet van het formaat dat als volwassen hond mee kan in de cabine. Wel als kleine hond bij een grote hond, maar nooit alleen als kleine.

Ik heb me dat ooit voorgenomen toen ik drie honden had van rond de 12 kilo en daarbij een hond van rond de dertig kilo. Ik zag het enorme voordeel met loslopen voor de kleinere honden. Want mensen bedenken zich wel als hun hond op een andere grotere hond afstormt maar op alleen kleintjes niet. Zeker als de grotere hond zich beschermend opstelt.

Er zat echt verschil in of de grote hond er bij was of niet. Ik denk daarom dat ik een hond van formaat vliegtuigcabine te klein vind ook al vind ik vrijwel alle honden leuk en kunnen er bij kleine honden ook echt leuke karakters bij zitten :ok:

En dat is dus wat ik persoonlijk vind, niet dat dat voor anderen ook zo zou zijn. En mocht ik een hele kleine hond tegenkomen waar ik echt mijn hart aan verlies dan vergeet ik dat voornemen ook zo. Want zelf kan ik ook wel mijn hond goed begeleiden maar ik vind dat honden onderling toch beter communiceren en duidelijker naar elkaar zijn dan een mens ooit kan.

Dus als ik dan kan kiezen dan toch niet een hele kleine hond als enige hond.
AfbeeldingAfbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Crutz schreef: 16 sep 2025, 11:54
Marc schreef: 16 sep 2025, 06:54 Er staan trouwens genoeg onderzoeken en artikelen over hoe stressvol het voor de honden is. Het ruim is pikkedonker ook nog. Temperatuur gaat omhoog en omlaag. De hond zit daar alleen. Je mag geen enkel.dier vervoeren met kalmeringsmiddelen maar dat heeft echt niks te maken met dat het dan te relaxed zou worden. Dat heeft te maken met het risico op te ver weg zakken en problemen met stress in combinatie met vertraagd bewust zijn. Ze kunnen dan fysiek in de problemen komen. Zelfs een paard of een wilde neushoorn of chimpansee uit de dierentuin mag niet vervoerd worden met een kalmeringsmiddel. Om die reden en niet omdat de trilling hun zo kalm.maakg dat ze te kalm worden met kalmeringsmiddelen.

Als het allemaal.ineens geen drol meer uitmaakt kun je je poedeltje net zo goed met de post versturen. In een comfortabel doosje.
Ik heb me prima ingelezen en ervaring op zowel korte als lange vluchten en zowel als cargo als incabin
En nee de temperatuur schommelt niet. Om die reden kunnen bv honden niet op alle type vliegtuigen mee. Er moet climate control zijn
Is dat laatste een nieuwe regel? Want lees overal dat ze met luchtdruk en temperatuurverschillen moeten dealen. En dat ze kortsnuiten weigeren omdat die een handje hebben van overlijden tijdens de vlucht door stress en oververhitting. De luchtdruk verschillen schijnen honden heel erg te voelen en turbulentie in een kratje is ook niet heel rustgevend. Denk dat jij er anders naar kijkt omdat jij noodzaak hebt dat je honden vliegen. Een hond die snel kan herstellen en niet snel gestresst raakt zal best prima zichzelf worden na een tijdje op de grond. Maar ik lees dat er ook honden helemaal over de flos raken. Mijn honden gaan in elk geval niet in een krat op een loopband en zie je wel weer in Zuid Afrika of Amerika ofzo. Dat vind ik niet ok. Iemand anders vindt dat prima. Lekker doen en zal je mij niet over horen tenzij je mijn mening vraagt. En dat is wat hier dus gevraagd werd.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Ik heb er toch maar wat wetenschappelijk onderzoek op nageslagen en als je naar hartslag, stresshormonen, gedragsproblemen en zelfs langdurige gevolgen van vliegen in het ruim kijkt blijkt het echt niet zo stressloos. Er overlijden soms zelfs honden tijdens een vlucht van de stress.

Er zijn ook twee onderzoeken gedaan op basis van enquêtes onder baasjes van wie de honden veel vlogen en zij zagen het allemaal als niet stressvol. Dat waren ook de conclusies. Beagles en greyhounds die onderzocht zijn en fysiek gemonitord lieten hele andere beelden zien.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Crutz schreef: 16 sep 2025, 11:54

Je schreef dat de herder van andere mensen wel helemaal over de flos was en niet meer kon herstellen omdat ze er anders mee omgingen? Dat die na twee weken nog niet herstelde van de vlucht. Hoe moet je dan met je hond omgaan om stress in een vliegtuigruim te voorkomen?
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 2
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Marc schreef: 16 sep 2025, 09:24 Maar is meer voor de mensen die zeggen dat honden het relaxed vinden. Die honden vliegen alleen omdat de baasjes iets willen. En dan kan je het beter goedpraten dan zeggen dat het inderdaad vervelend kan zijn.
Honden zijn taai en kunnen best wat stress aan maar natuurlijk vinden ze het eng en onaangenaam om in een bench gestopt te worden en dan met allemaal karretjes en liften in een vliegtuigruim gestopt te worden.
De geluiden van het vliegtuig. Andere dieren in het ruim die misschien blaffen. Eventueel turbulentie.
Ik zeg niet eens dat je het niet moet doen. Er zijn zat mensen die doodsdangsten uitstaan om met het vliegtuig naar een fijne vakantie te gaan.

Waar ik altijd heel nerveus van word is de nietsmaaktuiterij die mensen inzetten.
Dan maak je een hond echt ondergeschikt aan wat jou uitkomt tot op het punt dat je niet eens meer nadenkt over hoe naar het is want je doet het gewoon toch. Dan wordt een hond echt een hobbyartikel. En dat komt veeeeel meer voor dan mensen zich realiseren.

Ik denk dat veel mensen ook gewoon zo simpel zijn. Als je het gaat doen vanwege je eigen behoeften (ambitie, financieel, noem maar op) dan mag het niet ook een beetje zielig zijn want die twee dingen kunnen ze niet tegelijk in hun hoofd houden. Het lampje is aan of het is uit. "Ik wil naar het WK doggydancen dus het is niet zielig.". " Deze labroratoriumbeagle die chemotherapie krijgt gaat zorgen voor betere verzorging van zieke kindertjes dus het maakt niet uit hoe kut die hond zich voelt."
Terwijl die dus er voor de hond natuurlijk helemaal niet is. Die is gewoon zielig en dat betekent niet meteen dat er niets meer kan of mag.

Ik zou de honden zelf lekker met een goede oppas thuis laten of gewoon met de auto gaan. Met een overnachtinkje. Twee keer 4 uurtjes naar kopenhagen. Blijf je zelf ook beter senang bij dan met dat supersonische geflits.
twinkeltje
Posts in topic: 1

Bericht door twinkeltje »

Voor een kort reisje zou ik het zeker niet doen maar de hond dan bij de oppas laten, voor langere reisen is weer anders maar dan nemen jullie de wagen.
Heus niet alle honden zullen er last van hebben maar ik denk zelf de meeste wel maar we kunnen niet in die kopjes kijken honden zijn een meester in verbergen
Afbeelding
Plaats reactie