Get ready to rumble......hoe lang vind jij dat een hond alleen mag zijn.

Marc
Posts in topic: 7

Get ready to rumble......hoe lang vind jij dat een hond alleen mag zijn.

Bericht door Marc »

Kells schreef: 26 nov 2025, 23:48 Ik heb twee nesten gefokt, maar stelde wel eisen aan de nieuwe eigenaren. De pups gingen naar pensionado´s of mensen die vanuit huis werkten, dus geen honden die stukken van dagen alleen thuis zaten.
Dat is inderdaad weer een hele nieuwe discussie :pop: Ik laat mijn honden rustig alleen voor 8 uur of soms zelfs 10 uur. Ik praat dat goed met dat ze dat hooguit twee keer per week moeten. Soms helemaal niet. Vrijwel elke week 1 keer en deze week en soms een andere week 2 keer. Wij werken allebei. Afgewisseld thuis en op kantoor. Ik part time. Maar er zijn dagen dat we geen mogelijkheid hebben en dan moeten ze alleen zijn.

Nu zijn mijn honden daar een ster in. Ze gaan eigenlijk gewoon slapen en er liggen plasmatjes. Bas gebruikt die zo vaak ze zin heeft en Guus hoeft sowieso maar twee keer per dag te plassen. Dat is een keuze want hij mag zo vaak hij wil maar in de winter is het vanaf etenstijd voor hem geen reden meer de tuin in te gaan.

Dus ik snap dat veel mensen vinden dat ik mijn honden veeeeel te lang alleen laat. Toch ben ik er echt van overtuigd dat het ze niet boeit. En de andere dagen en ook de dagen dat ze soms lang alleen zijn worden ze prima verzorgd en bewogen dus ik vind ook dat ze dat maar moeten accepteren. Wat ze ook zonder probleem doen.

Ze hebben nog nooit iets kapot gemaakt. Alleen Bas is tegenwoordig onzindelijk maar tot 3 jaar geleden nooit ongelukjes en ook komen ze altijd van hun slaapplaats af om te begroeten. Al mijn eerdere honden konden dit overigens ook gewoon. Een of twee dagen per week soms wel 10 uur alleen zijn. Wat moet moet.

Hans gaat over twee jaar met pensioen en dan neem ik pas een wat meer veeleisende hond daarin. Ik snap dat je geen jonge of energieke hond kan nemen die dat niet kan en die laat je dan vervolgens wel zo lang alleen..En mijn gevoel zegt dat we zoveel wandelen dat een rustige dag alleen best moet kunnen kwa afwisseling.
Afbeelding
Marc

Re: Get ready to rumble......hoe lang vindt jij dat een hond alleen mag zijn.

Bericht door Marc »

Oh ja. Ik heb dus een huis op het platteland met een tuin van 1500 vierkante meter. Daar kunnen ze overigens niet in als ik weg ben maar verder zoveel en vaak ze willen. En wij hebben geld zat om ze goed te verzorgen en de dierenartskosten zijn nooit een issue. Ze eten alleen kvv en gedroogd vlees snacks etc etc. Dat is dan weer het voordeel van twee werkende baasjes. Dus voor mij compenseert het een het ander ook wel. Je zit soms een hele dag alleen maar verder mag alles en krijg je alles wat je als hond nodig hebt om een fijn leven te hebben.

En ik heb twee honden. Ben benieuwd hoe dat straks met Guus alleen moet. Al zag ik deze week een Duitse herder op mp staan die 9 uur alleen kan zijn en super super lief is. Dus zoiets kan dan ook nog steeds.
Afbeelding
Flamme
Posts in topic: 2

Bericht door Flamme »

Haha zie, prima topic onderwerp.

Ik zit er nu qua honden luxe voor. Ze zijn 1 dag per week lang alleen. Da’s dan 7 uur, meestal korter. Op die dag van 7 uur gaat Kodi naar de dagopvang. Als de oudjes straks weggevallen zijn en er een andere hond bijkomt gaan ze beiden die dag naar de opvang.
De andere dagen, woensdag en donderdag is het een halve dag, zo’n 4 a 5 uur dus.
Dit is de belangrijkste reden dat ik niet maar 1 hond wil. Zolang ik werk wil ik dat de honden iets van gezelschap hebben als er niemand thuis is.

Ze hebben dan de volledige benedenverdieping tot hun beschikking. We wonen overigens in een 2 onder 1 kap met een normale tuin. Maar als we niet thuis zijn, zijn de honden binnen.

Toen ik nog in de zorg werkte zorgde ik voor minimaal 2 avonddiensten in de week zodat de honden niet dagelijks 9 uur alleen waren. Maar ja, als je alleen komt te staan is dat wel een puzzel.

De honden komen qua beweging en aandacht niks tekort al kan het altijd meer.
Maar ik vind dat je niet alleen maar een goede baas bent als je 2 uur per dag met de honden loopt. Een goede baas zijn kan op meer manieren, al vind ik voldoende fijne lichaamsbeweging wel een basisvoorwaarde.
Het hebben van huisdieren is sowieso een egoïstische keuze.
Binnen die egoïstische keuze probeer ik te doen wat ik kan om de honden te geven wat ze nodig hebben. Kijkend naar het individu en met mijn eigen normen als leidraad.
Ze hebben een goed leven, goed voer, beweging, aandacht en uitdaging. En dan nog steeds kan het altijd beter. Dat is dan maar zo, da’s met mijn eigen leven niet anders.
DexSaarSophie
Posts in topic: 23

Bericht door DexSaarSophie »

Ik vind dat afhankelijk van factoren

Ik werk sowieso 6 ochtenden van 09 tot 12. Op vrijdag van 07:30 tot 12.

De ene week werk ik èèn middag van 15 tot 18:00 en de andere week 2 middagen. Voor de rest elke middag vrij.
Budkes
Posts in topic: 4
Honden: 5
Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke

Bericht door Budkes »

Bij mij zijn ze best veel en lang alleen. Ik woon nu eenmaal alleen en werk 40 uur per week. Mijn werkdagen zijn 9 uur en ik kan gedeeltelijk vanuit huis werken dus ze zijn gemiddeld 4 dagen per week zo'n 8 uur alleen.

Maar ze zijn nooit echt alleen want ze zijn nog met z'n drieën sinds Perry is overleden. Ze kunnen hier naar buiten en naar binnen en hebben dan het hele huis ter beschikking want Louitje kan alle deuren openen. :gvd: vaak als ik thuis kom komen Herbert en Louitje de trap af roffelen, hebben ze lekker in mijn bed gelegen. Marco ligt dan gewoon lekker op de bank of op één van de kussens of vetbedden.
In de winter hangt er een isolatiegordijn voor de buitendeur zodat ik niet voor de kat z'n viool stook als het zo koud wordt dat de verwarming aan slaat.

Ik was van plan om terug te gaan naar twee honden als Marco er niet meer is, die is nu ruim 14 jaar, maar daar ben ik wel op terug gekomen. Louitje gaat nog met enige regelmaat mee naar t werk en dan zou Herbert dus wel helemaal alleen zijn en dat kan echt niet vind ik. Dus komt er toch weer een Jack Russell bij , volgend jaar denk ik.

Wat ik ook doe is alles wat ik buitenshuis moet doen; boodschappen, pakketjes ophalen etc., doe ik op weg van werk naar huis. Zodat ik eenmaal thuis ook niet meer weg hoef voor dingen waarbij zij niet mee kunnen.

En buiten mijn werk om gaan ze altijd mee uiteraard lekker wandelen, de jonkies mee fietsen, ook mee op vakantie natuurlijk en we gaan vaak op de vrije dagen weg met de camper lekker het bos in.
Afbeelding
Loraine
Posts in topic: 13
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

Ligt aan de hond vind ik, tot op bepaalde hoogte uiteraard.
Voor Mahdutje hanteer ik maximaal 4 uur, maar ik weet dat ik na een uurtje weg geweest te zijn al urine en ontlasting kan (en 90% vd tijd ga) vinden omdat hij zoveel spanning opbouwt dat het op zijn buikje slaat.
Dus als het ff kan gaat hij overal mee naartoe en wanneer dat niet kan dan moet ik daarna even opruimen en dweilen.
Geen probleem, niet leuk natuurlijk maar soms kan het gewoon even niet anders.
Het is wel de reden dat hij dan geen toegang tot de woonkamer heeft, daar liggen tapijten en om die elke keer te moeten schrobben gaat me te ver.

Dívka kan in theorie meer dan 8 uur alleen thuis zijn, maar omdat zij in de bench zit hanteer ik voor haar ook maximaal 4 uur.
Mocht ik twijfelen of langer weg denk te zijn dan ruim ik mijn slaapkamer even extra goed op en gaat ze daar los in.

De honden zitten apart van elkaar als ik weg ben om de simpele reden dat Dívka overal op zit te tetteren als ze in de woonkamer gang, keuken en/of tuin is bij mijn afwezigheid en Mahdutje de boel bij elkaar krijst als hij daar juist niet zit.
Op deze manier zijn ze allebei rustig, maar ze hebben geen gezelschap aan elkaar.
Ook meteen een extra reden om ze niet al te lang alleen te willen laten.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Maart
Posts in topic: 8
Contacteer:

Bericht door Maart »

Bij mij zaten Runar & Piiri zo'n 10u alleen thuis op werkdagen (4 dagen, + 1 dag 8u). Soms werk ik een dag van thuis.
Huisgenoot werkt vaker van thuis, maar goed, die ligt gerust tot 12u in zijn bed, dus veel verschil maakt dat niet.

Nu Runar weg is, komt Piiri ook mee naar het werk, dus ze zijn maar zelden meer alleen en dan maar een paar uur.
in al mijn jaren honden, heb ik al steeds fulltime gewerkt. Gelukkig fokkers die daar geen problemen mee hebben.

Ik vind mezelf overigens een prima baas. Kan het beter, tuurlijk, maar goed, dat vind ik van een thuiszittende baas die zijn hond brok voert, ook :pffff:
Tineke

Bericht door Tineke »

Ongeveer maximaal vier/ vijf uur en zeker niet dagelijks.
Bij langere uitstapjes past één van de kinderen of oudere kleinkinderen op
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
ellen en de birmanen
Posts in topic: 1

Bericht door ellen en de birmanen »

ik werk van 7 tot 13 uur en ik woon 20 minuten van mijn werk. dat gaat prima. ze hebben het hele huis op de slaapkamer na daar slaapt ons prinsesje Pinkie. gaat helemaal prima. als ze wat moeten doen zie ik het wel als ik thuis kom.
Nanna
Posts in topic: 11

Bericht door Nanna »

Hier zijn ze eigenlijk nooit alleen. We zijn allebei pensionado. Kan het iedereen aanraden.
Afbeelding
twinkeltje

Bericht door twinkeltje »

Ja is moeilijk te zeggen natuurlijk hoe lang , dat ligt groot gedeelte aan de hond zelf en woonomgeving, of de hond alleen is of een maatje heeft, moet hij of zij in een bench of heeft het de ruimte om te rennen
Ik heb mijn honden eigenlijk nooit langer dan 4 uur alleen gelaten maar dat is voor mijn gevoel de max
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 41
Honden: 3
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Sinds Scarlett er is veel vaker.
Gewoon omdat ze het eerst niet kon en ik het dus heel bewust aangeleerd heb en nu blijkt dat ze het eigenlijk wel prima vinden.

Ze gaan eerst lekker lang wandelen, dan even thuis landen en dan ga ik weg terwijl ze met hun likmatjes bezig zijn en het zal ze eerlijk gezegd jeuken hoelang ik dan weg blijf. Bijna teleurstellend.

Als ik dan 5 uur later terug kom willen ze meteen naar buiten en even knuffelen en als ik dan weer 5 uur weg ga is dat ook goed.
Het maakt dus in de prakrijk niet zoveel meer uit.
Vorige maand ging een lange dag weg (iets van 9 uur) en dat is ook gewoon goed gegaan. Ligplekjes waren warm en er werd niet geblafd toen ik de oprit op reed.

Toch neem ik ze liever mee. Maar ja, dat is niet altijd fijner voor ze en het voelt ook vrij om er niet zo aan vastgebakken te zitten.
Mo-yi
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

Re: Get ready to rumble......hoe lang vind jij dat een hond alleen mag zijn.

Bericht door Mo-yi »

Nu nooit langer dan een uurtje a anderhalf, maar toen ik werkte zat ze best lang alleen thuis ( los he :lol1: ), maar nu zou ik dat echt niet meer willen. Als ik een flinke tuin heb en ze kan in en uit vind ik dat anders, toch meer keuzes ook om even te plassen bv.
Afbeelding

2011-2025
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Oh plassen doen ze gewoon in de gang op of naast hun puppypad. Maar dat vind ik prima.
Het zijn wijven. De ophoudkunde is maar heel relatief.
De dweilemmer met chloorwater staat altijd klaar.

Het is ook niet alsof een belse merrie staat te wateren, he? Borrelglaasjeswerk.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Alleen in de tuin zie ik niet zitten. Wel als ik thuis ben. Dan vindt echo het heerlijk om heel lang in de struiken naar muisjes te zoeken.

Scarlett gaat op een strobaal staan blaffen. Dat is precies een haan.
Is ook het eerste wat ze doet als ze smorgen naar buiten mag. Luidkeels aankondigen dat de dag mag beginnen.

Ik woon ook achteraf maar toch wil ik niet hebben dat ze daar uren gaat lopen schreeuwen.

Mira houdt niet van de tuin. Die blijft lekker in bed tot je haar er handmatig uit trekt.
Omega
Welke: Nu twee echte tollers

Bericht door Omega »

Ik vind voor mijn honden 4 uur de max. Maar ze hoeven niet vaak alleen te blijven, ze kunnen bijna altijd mee. Ik moet wel eens aan de slag met Dieuwertje om haar het alleen zijn aan te leren. Voordeel is dat Quinta er ook bij is, hoop dat het daardoor geen probleem wordt.
Afbeelding
Nanna
Posts in topic: 11

Bericht door Nanna »

Ze mogen hier niet pissen in de tuin dus ze er in laten als ik weg ben is volledig zinloos.
Ze zijn tuinzindelijk. Net als ik.
Afbeelding
Mo-yi
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

ja, nu twijfel ik zelf ook of ik t wel fijn vind als ze alleen in de tuin zou zijn. Mo wel die joelt niet, graaft niet, kon best over een hek van 1.30 maar deed dat nooit, al rende er een haas voorbij dan stond ze wel azend te kijken maar eroverheen springen kwam gelukkig niet in dr op. Maar je weet nooit als je er zelf niet bij bent natuurlijk. Zelfs de boer-buurhond die op zn erf aanslaat reageerde ze niet op, ja wel kijken maar niet joelen.
Afbeelding

2011-2025
DexSaarSophie
Posts in topic: 23

Bericht door DexSaarSophie »

Als ik weg ben zou ik wel de chihuahuas de ruimte durven geven in en uit de tuin. Sophietje niet. Die gaat dingen bedenken zoals graven. Maar als ik thuis ben mogen ze in en uit wanneer ze willen. Van mij in mijn bostuin mogen ze ook pissen en ook kakken al doen ze dat meest buiten maar ze doen het rustig hoor.

Sophietje vind het heerlijk om onder de overkapping op de bank te liggen en alles in de gaten te houden. Die schiet naar het hek als er een hond voorbij loopt en daarna gaat ze rennen om vervolgens met een speeltje weer op de bank neer te ploffen. Of ze gaat opzoek naar een molshoop of padden in de tuin waar ze zich echt lang mee kan vermaken.

Saartje en Dex die doe als ze in de tuin zijn als eerste hun kef rondje om te laten horen dat ze buiten zijn. En daarna gaan ze scharrelen. En liggen ook wel graag op of onder de tuinbank. Maar de chihuahuas zijn nu liefst binnen. Zomers liefst buiten.
Budkes
Posts in topic: 4
Honden: 5
Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke

Bericht door Budkes »

Nanna schreef: 27 nov 2025, 08:58 Hier zijn ze eigenlijk nooit alleen. We zijn allebei pensionado. Kan het iedereen aanraden.
Nog een paar jaartjes te gaan. 😊
Afbeelding
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Ik laat mijn honden echt niet alleen in de tuin als ik weg ben. Amy kan sowieso de tuin uit, wat ze niet doet als ik thuis ben (behalve als ze een konijn aan de andere kant van het hek ziet), maar als ik weg zou gaan, zou ze er denk ik wel uitgaan.
Ze zijn gewend om binnen te blijven als ik wegga en daar zijn ze ook het rustigst, dan gaan ze gewoon lekker liggen slapen.

Ze hoeven hier eigenlijk nooit lang alleen te zijn, ik werk vanuit huis, maar ze hebben er ook geen problemen mee als het wel eens een keer wat langer is. Helemaal alleen zijn ze sowieso nooit. Mila had daar overigens ook geen problemen mee toen ze nog enige hond was en ook niet later in haar leven als ik de rest meenam voor een lange wandeling die voor haar te lang was.
Arlo en Fayah vinden echt helemaal alleen blijven wel moeilijk, dus nu neem ik ze steeds maar alle drie tegelijk mee voor een wandeling of ik neem er 1 mee, zodat de andere 2 samen thuis kunnen blijven, dan is het geen probleem.

Ik heb er verder geen heel starre ideeën over, maar een hond die 5 dagen per week 8 uur lang helemaal in z'n eentje is, dus ook zonder andere honden of bijvoorbeeld katten als de hond daar close mee is, dat vind ik wel sneu. Mila en Amy zouden dat bijvoorbeeld heus wel trekken, die konden/kunnen prima alleen zijn, ook zonder andere honden, maar dat zou ik niet voor ze willen, want ze hebben liever wel gezelschap en dan is het wel heel veel tijd alleen. Met 1 of 2 dagen in de week wat langer alleen zijn of een aantal halve dagen in de week zouden mijn honden geen probleem hebben en ik ook niet, maar dan zijn ze dus wel met elkaar.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Niet alle honden zijn hetzelfde ook. Een bordercollie die enig hond is is natuurlijk van totaal andere orde dan twee jack Russells met het ego van een leeuw die er sowieso voor kiezen om in de stal te slapen en de hele dag samen buiten zonder baas op muizen te jagen. Een Berner kiest er vaak voor altijd buiten te zijn als je hem de keuze laat. Die zit dus zo ongeveer de hele winter alleen in de tuin. Wij waren vroeger veel thuis maar onze Berner was misschien per hele dag een uur bij ons.
Bas en Guus komen uit Spanje. Bas heeft minimaal anderhalf jaar in een asiel gezeten. Zonder baas. En wat ze daarvoor aan baas had zal vast ook geen feest zijn geweest. Ze is blij met wat ze heeft. Al laat ik haar 24 uur alleen daar geeft ze niks om. Cleo gaf er ook echt helemaal niks om. Dapper vond alleen zijn helemaal niet zo leuk en Eva al helemaal niet. Dus of iets zielig is is natuurlijk niet in het algemeen te zeggen. Dat ligt echt aan de hond. Ik wil hierna misschien een boerenfox of twee liefst. Bodeguero oid. Ik wil dat die honden samen buiten zijn veel. Dus geen kleffe binnen honden. Maakt ook een groot verschil denk ik.
Afbeelding
Hewi
Posts in topic: 22

Bericht door Hewi »

Hier 4 dagen 8 uur. Toen leo er nog was konden ze in de tuin die vond dat heerlijk. Kodi ploft met een pensstaaf op de bank. Loopt om half 5 naar de deur waar ik 5 minute later door kom.

We lopen een eind in de ochtend met losloop en snuffel en na werkdag ga ik nergens heen zonder hem. Ik heb een bak aan oppassers gelykkig voor als ik onverhoeds laat ben.
Groetjes Heidi

Afbeelding
Loraine
Posts in topic: 13
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

Nanna schreef: 27 nov 2025, 10:12 Ze mogen hier niet pissen in de tuin dus ze er in laten als ik weg ben is volledig zinloos.
Ze zijn tuinzindelijk. Net als ik.
Geen pensionado, wel definitief volledig afgekeurd.
En omdat ik geen verplichting heb tot solliciteren, vrijwilligerswerk etc ook in de gelegenheid om 23/7 thuis te zijn en op een enkele afspraak na mijn honden overal mee naartoe te nemen.
Dus Mahdutje en Joep of Dívka gaan mee naar de stad, boodschappen doen, wandelen, naar de koffietent/wibra/Hema/bloemenwinkel, bakkie doen op kantoor, mee op visite of waar ik ook naartoe ga.
Vaak sluiten we het rondje winkels af met een bezoekje aan de dierenwinkel, wat lekkers uitzoeken en koekies scoren. :lol1:

En soms gaan ze allemaal mee, combineren we het met een lange uitlaatronde en zijn ze vervolgens zowel fysiek als mentaal lekker moe. :E:
De rest vd dag liggen ze grotendeels te slapen, verder trippelen ze om me heen als ik bezig ben in huis, komen ze knuffelen/stoeien of komt Mahdutje gewoon even mopperen omdat hij iets wil vertellen zoals dat de waterbak moet worden bijgevuld, hij graag een snack wil, hij uit moet of gewoon even ergens over moet klagen ofzo.

Nee, ik ga het niet aanraden om je af te laten keuren maar het geeft mij wel de ruimte om veel bij en met de honden te zijn.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Rennendehond

Bericht door Rennendehond »

Onze honden leven heel luxe laatste jaren. Ze zijn vrijwel nooit alleen thuis. Soms, als we een uitje hebben, houd ik maximaal 6 uur aan.

Mijn vriend werkt altijd vanuit huis en ik ben al een tijdje werkloos. Manu is graag alleen dus die loopt veel in de tuin. Hij roept me als hij naar binnen wil en dat is eigenlijk altijd pas rond etenstijd. Als het regent ligt hij onder de bomen. Liever dat dan binnen volgens hem :I:

Meeko loopt redelijk veel, die slaapt thuis vooral. Soms denk ik weleens dat het leven wat saai is voor mijn honden omdat ze vrijwel altijd liggen te maffen :lol1:
Plaats reactie