Dat is inderdaad weer een hele nieuwe discussieKells schreef: 26 nov 2025, 23:48 Ik heb twee nesten gefokt, maar stelde wel eisen aan de nieuwe eigenaren. De pups gingen naar pensionado´s of mensen die vanuit huis werkten, dus geen honden die stukken van dagen alleen thuis zaten.
Nu zijn mijn honden daar een ster in. Ze gaan eigenlijk gewoon slapen en er liggen plasmatjes. Bas gebruikt die zo vaak ze zin heeft en Guus hoeft sowieso maar twee keer per dag te plassen. Dat is een keuze want hij mag zo vaak hij wil maar in de winter is het vanaf etenstijd voor hem geen reden meer de tuin in te gaan.
Dus ik snap dat veel mensen vinden dat ik mijn honden veeeeel te lang alleen laat. Toch ben ik er echt van overtuigd dat het ze niet boeit. En de andere dagen en ook de dagen dat ze soms lang alleen zijn worden ze prima verzorgd en bewogen dus ik vind ook dat ze dat maar moeten accepteren. Wat ze ook zonder probleem doen.
Ze hebben nog nooit iets kapot gemaakt. Alleen Bas is tegenwoordig onzindelijk maar tot 3 jaar geleden nooit ongelukjes en ook komen ze altijd van hun slaapplaats af om te begroeten. Al mijn eerdere honden konden dit overigens ook gewoon. Een of twee dagen per week soms wel 10 uur alleen zijn. Wat moet moet.
Hans gaat over twee jaar met pensioen en dan neem ik pas een wat meer veeleisende hond daarin. Ik snap dat je geen jonge of energieke hond kan nemen die dat niet kan en die laat je dan vervolgens wel zo lang alleen..En mijn gevoel zegt dat we zoveel wandelen dat een rustige dag alleen best moet kunnen kwa afwisseling.