Loopse teef

Smoushond
Posts in topic: 20

Loopse teef

Bericht door Smoushond »

Vorige week kwamen we 3 teefjes tegen waarvan er eentje ( bleek later) loops was. Bertus toonde interesse maar het teefje snauwde hem af. Ik had me weer voorbereid op 3 weken omlopen en een vervelende Bertus maar tot nu toe merk ik niks

Ook niet als we voorbij het huis lopen want dat heb ik even uitgeprobeerd
Nu vraag ik me af of dat nog komt ,de teef vloeide nog maar net
Of dat het komt doordat hij afgesnauwd is want dat is nog nooit eerder gebeurd integendeel de enige keer dat hij met een loopse teef speelde was het resultaat 6 pups ๐Ÿ˜‰

Zou dat kunnen? Dat die teef veel beter doet wat ik probeerde ,hem te vertellen dat hij ook bij loopse teven normaal moest doen?
Afbeelding
Kelperuaantjes
Posts in topic: 1
Honden: 3

Re: Loopse teef

Bericht door Kelperuaantjes »

Hij heeft denk ik heel goed het verschil door tussen een loopse en een dekrijpe teef. Dat hebben meer reuen. Weinig interesse bij het begin van de loopsheid en heel veel als de teef dekrijp is.
Marc
Posts in topic: 7

Bericht door Marc »

Kelperuaantjes schreef: 12 feb 2026, 08:02 Hij heeft denk ik heel goed het verschil door tussen een loopse en een dekrijpe teef. Dat hebben meer reuen. Weinig interesse bij het begin van de loopsheid en heel veel als de teef dekrijp is.
Inderdaad. De teef snauwde en is dus hoogstwaarschijnlijk verre van dekrijp. Als het goed is weet Bertus dat en zijn er maar enkele dagen waarop hij echt in de verleiding zou moeten komen. Dapper liep gewoon bij Eva die loops was en toonde niet meer interesse dan zo nu en dan een snuffel. Op de dekrijpe dagen werd dat heel anders. Dan was het oppassen geblazen en bij weinig toezicht om en om in de bench.

Loops zijn kent fases en veel reuen herkennen precies in welke fase de teef zit.
Afbeelding
blondie
Posts in topic: 3

Bericht door blondie »

Dat kan, maar ik denk eerder dat het ook te maken heeft met jullie veranderde manier van wandelen.
I.v.m. het uitval gedrag ben jij veel meer gaan bepalen en aan gaan geven wat je wel en niet accepteerde, dat kan nu ook doorwerken in zijn gedrag naar (beginnend) loopse teven.

Met mijn reuen bijvoorbeeld liet ik ook niet meer oeverloos aan plasjes ruiken bijvoorbeeld, zeker als ik kon zien dat het loopse tevenplasjes waren.
(dan zag ik al snel wat water bij de mond komen, of neiging tot klappertanden) en dan wenste ik door te lopen om de fase onbereikbaar worden voor te zijn.
Zal niet zo werken bij iedere reu, bij mijn reuen werkte het in ieder geval wel goed. Daarbij hadden ze in huis overigens ook met eigen loopse teven te maken waar ze niet veel mee mochten, dus dat zal ook wel mee hebben geholpen in gedrag buiten.
Marc

Bericht door Marc »

Oh dat denk ik zeker ook. Houding en gedrag van een goede baas maken enorm veel uit in hoeveel vrijheid en onbegrensde gedragingen een hond toont. Een hond die gewend is met zijn emoties te koop te lopen is veel lastiger. Een hond die gewend is meer volgzaam en samen in het leven te staan heeft absoluut minder neiging zich overal intensief op te richten.
Afbeelding
Maart
Posts in topic: 1
Honden: 2
Contacteer:

Bericht door Maart »

Treskor heeft er enkel bij Piiri op haar dekrijpe dagen echt last van (constant piepen, niet willen eten, dwaze blik zijn ogen, hij stinkt dan ook :kotz: ), de dagen/weken vooraf merkt hij het wel, maar doet niets anders dan anders.
's nachts zitten ze dan apart, anders wordt heel de woonkamer verbouwt. Als ik overdag even wegmoet, dan gaat Piiri de kamerkennel.

Het hele zielge is dan ook nog dat ze zich niet laat dekken door hem, al mag rijden ondertussen al wel :LOL:

Bij andere teven heeft hij het niet, ook na dekken doet hij wat hij anders doet. Ik laat echter nooit thuis dekken om het ook niet uit te lokken.
EchoMira
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Marc schreef: 12 feb 2026, 09:13
Loops zijn kent fases en veel reuen herkennen precies in welke fase de teef zit.
En ik denk dat teven ook best duidelijk kunnen zijn en dan kun je als reu wel leuk gaan lopen doen maar het is wachten tot de hormonen juist zijn.
Daarnaast duurt dat hele ritueel in een onverstoorde situatie ook dagen hoor.

Mira heeft de eerste dag alleen maar lopen klieren.
De tweede keer een paar uur voor ze zich liet dekken en twee dagen daarna stonden ze al gekoppeld voor de koffie kwam.
Taxi snapte echt precies hoe het zat.
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Ja dat kunstje hoef je ze vaak niet te leren. Bertus doet niet aan voorspel die zat er al op voordat de deur dicht was ๐Ÿ˜‚
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Het was 5 februari toen de teef begon te bloeden en we zijn nu dus 13 dagen verder . Ze zou nu ongeveer dekrijp moeten zijn. Bertus is nog steeds rustig ,zelfs zonder supplementen ๐Ÿ˜€

Het enige wat ik merk is dat hij wat meer trekt op de heenweg en ook duidelijk naar het huis van de teef wil lopen en dat hij op de rem gaat bij een splitsing waar rechts naar de teef is en links naar huis ๐Ÿ˜‚

Ik heb ooit een teefje gehad en elke keer als die loops was lag er een hondje buiten voor de deur te wachten. Heel trouw en bij elke wandeling liep hij op gepaste afstand mee en ging dan weer liggen . Was van een woonwagenkamp verderop

Als Bertus de kans kreeg deed hij dat ook denk ik
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Nou te vroeg gejuicht ๐Ÿ˜‚ ik kwam thuis en hij jankte ๐Ÿคจ wilde hรฉรชl graag mee naar buiten en ja hoor trekken als een trekpaard. Maakt niet uit welke kant op ,omdraaien of wat dan ook trekken trekken hijgen

Om knettergek van te worden maar we hebben toch bijna een uur buiten vertoefd al zijn we niet ver gekomen
En nu toch maar wat rustgevende gegeven
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Smoushond schreef: 18 feb 2026, 16:38 Nou te vroeg gejuicht ๐Ÿ˜‚ ik kwam thuis en hij jankte ๐Ÿคจ wilde hรฉรชl graag mee naar buiten en ja hoor trekken als een trekpaard. Maakt niet uit welke kant op ,omdraaien of wat dan ook trekken trekken hijgen

Om knettergek van te worden maar we hebben toch bijna een uur buiten vertoefd al zijn we niet ver gekomen.
Wat geef je hem dan?

Dit is toch allemaal superleuke beleving voor hem?
Smoushond

Bericht door Smoushond »

EchoMira schreef: 19 feb 2026, 00:25
Smoushond schreef: 18 feb 2026, 16:38 Nou te vroeg gejuicht ๐Ÿ˜‚ ik kwam thuis en hij jankte ๐Ÿคจ wilde hรฉรชl graag mee naar buiten en ja hoor trekken als een trekpaard. Maakt niet uit welke kant op ,omdraaien of wat dan ook trekken trekken hijgen

Om knettergek van te worden maar we hebben toch bijna een uur buiten vertoefd al zijn we niet ver gekomen.
Wat geef je hem dan?

Dit is toch allemaal superleuke beleving voor hem?
Geitenmelk met rustgevende kruiden. Dit is voor hem misschien wel leuk maar voor ons om gek van te worden hoor
De hele tijd janken,piepen om naar buiten te willen. Krabben aan de deur enz
Elke keer weer naar zijn mand sturen om er vervolgens een paar minuten later weer uit te komen

Maar wat ik vreemd vind is het volgende : als hij in de ochtend wakker wordt dan is hij rustig en dan kan ik hem ook gewoon aaien en knuffelen dat doen we altijd als we wakker zijn

Zometeen ga ik een paar uur werken en dan slaapt hij ook gewoon
Maar als ik terug kom is het feest en dat is natuurlijk omdat hij weet dat we dan gaan wandelen enz het is ons dagritme
Maar na de wandeling is hij dus niet meer rustig te krijgen totdat we naar bed gaan en dan legt hij zich er bij neer

De hele dag kan ik hem dan ook niet meer aanraken/ aaien want dan wordt hij opgewonden en berijd mijn arm ๐Ÿคจ
Maar goed die teef zal nu wel dekrijp zijn dus we gaan de andere kant oplopen met heel veel lekkers op zak en weer maar afleiden
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Oh ik bedenk me nu dat hij dus verplichte rust nodig heeft om niet door te draaien ๐Ÿ˜‚
Afbeelding
Crutz
Posts in topic: 4

Bericht door Crutz »

Hier ook een hoog loopse dame (en nummer 2 volgt snel, de 3de geen idee want die is nog niet loops geweest) en ook 2 puber reuen (Valentino 21 maanden en Pekko 15 maanden) dus ze vinden er wel wat van.
Hebben buiten genoeg te lezen en binnen soms joelen en Valentino slecht eten (wat ik nu in zโ€™n herstel niet fijn vindt maar goed. Hij eet wel iets en het is ook pas sinds 2 dagen dat het daar zโ€™n weerslag op heeft). Gelukkig wil hij wel nog voor voer werken dus krijgt wel voeding binnen.

Verder geloof ik het wel hoor. Hou ze gescheiden van haar. Heb ook niet loopse dames waar ze mee kunnen spelen en ach ze hebben wat te snuffelen.
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Bertus eet ook nog wel gelukkig. Toen we Heavy nog hadden kon hij zich daar op af reageren. Bij jou kunnen ze samen buiten rennen en spelen dat scheelt natuurlijk enorm

Op dit moment kan Bertus buiten met teven niet spelen want daar is hij dan te opgewonden voor en zijn gecastreerde vriendje moet het ook ontgelden. En tegen reuen is hij nu helemaal fel

Dus ik zal het zelf moeten oplossen,wandelen en snuffelen en lekker wild spelen met hem
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Ik vind dat hij nog steeds teveel invloed heeft op jou en hoe je hem behandelt. Je lijkt overgeleverd aan hoe hij het ziet en zich gedraagt. Je geeft aan dat de loopse teef hem goed afsnauwde en dat hij daarna rustig was. Dus als jij zegt ik kan er niks meer mee en hij rijdt op mij en op alle honden is het tijd dat jij hem eens net zo goed gaat afsnauwen als die teef. Want ik lees nog steeds teveel Bertus wil het zo. Doet zo. Gedraagt zich zo en dus loopt het zo. Waarom kom je niet ver als hij buiten lastig is? Gewoon meetrekken en eisen dat er gelopen gaat worden. Rijden op de baas? Een draai om je oren kan je krijgen zoals ook een andere hond hem een draai om de oren heeft.

Ik bedoel het echt niet vervelend maar als ik Guus zoveel ruimte zou geven dan zou ik er een hele dagtaak aan hebben. Als hij gaat rijden dan krijgt hij echt wel op zijn donder. En uiteindelijk win ik altijd. Als je gaat piepen bij de deur dan ga je in je mand en je blijft daar tot je je normaal gaat gedragen. Ik kan die ruimte echt niet geven want dan moet ik lijden onder een dwingende en bepalende hond. Dat doe ik niet. Desnoods loopt hij even gedrukt omdat ik duidelijk moet zijn. Ik trek hem ook gewoon mee als hij na vriendelijk vragen. Een strenge opmerking en een boze toon nog steeds denkt ergens te moeten blijven staan als we wandelen. Hij mag staan maar wel zolang ik het toe sta. Niet langer. En ik sta erg veel toe maar geen dwingend en bepalend gedrag. Anders loopt dat de spuigaten uit en een hond kan heel goed lezen en zien en uitzoeken hoe ver hij kan gaan in zichzelf de belangrijkste maken.

Dus er zijn zaken die ik toch echt een stuk meer onder controle zou houden kwa hoeveel invloed hij heeft over hoe alles loopt.

Hij is zo te lezen net als Guus heel erg goed in alles inzetten om maar in control te zijn. Daar moet je doorheen. Jij bent in control. Loopse teef of geen loopse teef.
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Ik snap wat je bedoelt maar het is niet helemaal zo. Hij krijgt wel tegengas van me hoor en uiteindelijk luistert hij dan ook wel. Hij zit me op dat soort momenten wel enorm uit te dagen en ik moet inderdaad steeds strenger worden. En op andere momenten werkt een โ€œ niet doenโ€ juist prima

Daarom zit ik nu zijn gedrag te bestuderen ๐Ÿ˜‰ als ik weet waar het door komt dan kan ik er beter op inspelen
We hebben net gestoeid in de tuin en hij kreeg brokjes uit een speeltje daarna een rondje gelopen en nu is hij tevreden
Straks nog een keertje hetzelfde en dan kunnen we gezellig samen schaatsen kijken ๐Ÿ˜‰

We roepen op dit soort dagen als hij zo hitsig is altijd dat zijn ballen eraf gaan en dan ineens is het weer over

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Smoushond schreef: 19 feb 2026, 13:43 Ik snap wat je bedoelt maar het is niet helemaal zo. Hij krijgt wel tegengas van me hoor en uiteindelijk luistert hij dan ook wel. Hij zit me op dat soort momenten wel enorm uit te dagen en ik moet inderdaad steeds strenger worden. En op andere momenten werkt een โ€œ niet doenโ€ juist prima

Daarom zit ik nu zijn gedrag te bestuderen ๐Ÿ˜‰ als ik weet waar het door komt dan kan ik er beter op inspelen
We hebben net gestoeid in de tuin en hij kreeg brokjes uit een speeltje daarna een rondje gelopen en nu is hij tevreden
Straks nog een keertje hetzelfde en dan kunnen we gezellig samen schaatsen kijken ๐Ÿ˜‰

We roepen op dit soort dagen als hij zo hitsig is altijd dat zijn ballen eraf gaan en dan ineens is het weer over

Afbeelding

Afbeelding
Spreek je goed Duits? Zo ja dan heb ik wel een hele goede hondentrainer voor je die een kanaal vol thema s en filmpjes per thema heeft. Ook ontzettend goede informatie over uitvallen en hoeveel oorzaken er zijn. Hij zegt dat het gaat om de hormonen. Niet als in testosteron maar stress. En welke. Angst of agressie. Hij stelt dat je dat eerst moet weten voor je wat kan doen. Allerlei hele goede informatie.
Afbeelding
Crutz

Bericht door Crutz »

ja, het zal ook zo weer over zijn, want die dekrijpe dagen zijn ook zo weer voorbij. Hier was het niet eten van Valentino 1 dag, de dag daarvoor en de dag daarna was Pekko wat aan het joelen en ik denk dus ook wel dat we er al een heel end voorbij zijn nu, ze is inmiddels zelf ook wat minder sletterig
Marc

Bericht door Marc »

En ik snap dat ik kort door de bocht reageer maar dat is niet vervelend bedoeld maar meer om iets over te brengen. Als je steeds elkaar meeneemt in je antwoord kom je soms tot niks. En ineens een beetje gechargeerd kan heel verhelderend zijn. Totaal niet genuanceerd want ik zie je niet met hem en kan alleen op je schrijfstijl reageren. Maar ik heb niet het idee dat je je erdoor aangevallen voelt en daarom doe ik het.

Soms lijk je zo begripvol en meegaand en daarmee een lijdend voorwerp van de hond. Ik snap prima dat je dat in de praktijk niet bent maar het schemert erdoor en dan ga ik precies daarop zitten om het te benadrukken en wie weet is er een gulden middenweg en heb je er wat aan.
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Marc schreef: 19 feb 2026, 13:56 En ik snap dat ik kort door de bocht reageer maar dat is niet vervelend bedoeld maar meer om iets over te brengen. Als je steeds elkaar meeneemt in je antwoord kom je soms tot niks. En ineens een beetje gechargeerd kan heel verhelderend zijn. Totaal niet genuanceerd want ik zie je niet met hem en kan alleen op je schrijfstijl reageren. Maar ik heb niet het idee dat je je erdoor aangevallen voelt en daarom doe ik het.

Soms lijk je zo begripvol en meegaand en daarmee een lijdend voorwerp van de hond. Ik snap prima dat je dat in de praktijk niet bent maar het schemert erdoor en dan ga ik precies daarop zitten om het te benadrukken en wie weet is er een gulden middenweg en heb je er wat aan.
Klopt hoor ๐Ÿ˜‰ en uiteindelijk moet hij zich gewoon gedragen loopse teef of niet . Maar ik reageer wel meteen dus laat hem het niet zelf uitzoeken zeg maar en ga dan later wel bedenken waarom doet hij dit nu ? het ging net zo goed en wat mis ik ?

Maar mijn valkuil is ook weer wel dat als ik te begripvol ga reageren ik te soft ben en het niet werkt ๐Ÿ˜‰
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Marc schreef: 19 feb 2026, 13:52
Smoushond schreef: 19 feb 2026, 13:43 Ik snap wat je bedoelt maar het is niet helemaal zo. Hij krijgt wel tegengas van me hoor en uiteindelijk luistert hij dan ook wel. Hij zit me op dat soort momenten wel enorm uit te dagen en ik moet inderdaad steeds strenger worden. En op andere momenten werkt een โ€œ niet doenโ€ juist prima

Afbeelding

Afbeelding
Spreek je goed Duits? Zo ja dan heb ik wel een hele goede hondentrainer voor je die een kanaal vol thema s en filmpjes per thema heeft. Ook ontzettend goede informatie over uitvallen en hoeveel oorzaken er zijn. Hij zegt dat het gaat om de hormonen. Niet als in testosteron maar stress. En welke. Angst of agressie. Hij stelt dat je dat eerst moet weten voor je wat kan doen. Allerlei hele goede informatie.
Nee mijn Duits is slecht maar dat over die hormonen snap ik helemaal. Daar kom ik nu ook achter,het is niet alleen maar slecht eten of joelen als er een loopse teef is. Het is ook uitvallen en andere reuen uitdagen,trekken aan de riem om van links naar recht te kunnen markeren,rijden op voorwerpen en slopen van voorwerpen door frustratie

En dan zeggen ze dat reuen stabieler zijn dan teven ๐Ÿ™ƒ
Afbeelding
Crutz

Bericht door Crutz »

Smoushond schreef: 19 feb 2026, 15:03
Marc schreef: 19 feb 2026, 13:52

Afbeelding

Afbeelding
Nee mijn Duits is slecht maar dat over die hormonen snap ik helemaal. Daar kom ik nu ook achter,het is niet alleen maar slecht eten of joelen als er een loopse teef is. Het is ook uitvallen en andere reuen uitdagen,trekken aan de riem om van links naar recht te kunnen markeren,rijden op voorwerpen en slopen van voorwerpen door frustratie

En dan zeggen ze dat reuen stabieler zijn dan teven ๐Ÿ™ƒ

en precies daarom heb ik dus nu de puber reuen niet bij elkaar, ze gedogen elkaar hoor, maar ik ga het niet opzoeken dat de vlam in de pan slaat enkel en alleen door de hormonen met 2 bijna even oude jonge reuen die nog wat van de wereld willen vinden.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Ik ben niet van de gulden middenwegen. Dan word je al heel snel onduidelijk en krijg je veel minder resultaat.
Smoushond schreef: 19 feb 2026, 14:59 Maar mijn valkuil is ook weer wel dat als ik te begripvol ga reageren ik te soft ben en het niet werkt ๐Ÿ˜‰
Nou, het ging al een hele tijd super goed dus "het werkt" wel.
Ik zou het alleen proberen voor jezelf minder ergelijk te maken door minder aangepast gedrag te verwachten en gewoon te genieten van zijn verliefdheid en passie.
Dat maakt het niet minder onhandig maar wel minder irritant.

Iets met roeien met de riemen...je wou een reutje hebben en je bent duidelijk dol op hem dus per netto saldo gaat het allemaal prima. :F:
Elke hond heeft dingen waarvan je maar beter de lol in kan zien.
Smoushond

Bericht door Smoushond »

EchoMira schreef: 19 feb 2026, 15:07 Ik ben niet van de gulden middenwegen. Dan word je al heel snel onduidelijk en krijg je veel minder resultaat.
Smoushond schreef: 19 feb 2026, 14:59 Maar mijn valkuil is ook weer wel dat als ik te begripvol ga reageren ik te soft ben en het niet werkt ๐Ÿ˜‰
Nou, het ging al een hele tijd super goed dus "het werkt" wel.
Ik zou het alleen proberen voor jezelf minder ergelijk te maken door minder aangepast gedrag te verwachten en gewoon te genieten van zijn verliefdheid en passie.
Dat maakt het niet minder onhandig maar wel minder irritant.

Iets met roeien met de riemen...je wou een reutje hebben en je bent duidelijk dol op hem dus per netto saldo gaat het allemaal prima. :F:
Elke hond heeft dingen waarvan je maar beter de lol in kan zien.

Ja dat is ook zo en verliefdheid klinkt ook veel leuker dan geiligheid ๐Ÿ˜‚

Het is niet alleen maar ergernis hoor maar vooral ook begrip willen hebben en geen fouten willen maken
Gisteren was hij zo pieperig en zat de hele tijd voor de deur maar heb ik het genegeerd en vond mezelf heel knap ,totdat ik erachter kwam dat hij zijn hele waterbak leeg had gedronken ( door stress ?) en รฉcht wel nodig moest plassen ๐Ÿ˜‡

Heb ik ook al eens gehad met diarree ,zat hij ook te piepen en ik dacht nee je bent net uit geweest je gaat mij niet vertellen wanneer we weer gaan ๐Ÿ™ƒ

Dat vind ik dan weer zo sneu ,dus ik moet eerst gewoon het lijstje af gaan van hij heeft geplast,gepoept ,beweging en aandacht gehad dus het is gewoon een loopse teef
Afbeelding
Plaats reactie