Heb niet echt mogen klagen over de bouw (en uiterlijk) van mijn Duitsers eerlijk gezegd.

Aki met zijn elf jaar
En ja, ook ik ben wel fan van de kleuren zwart/geel (zwart bruin) Finn kwam in de buurt, maar stond als wolfs grauw ook te boek.
Misschien ooit, ik heb nu een nepperd aan Chara
En Bluf de grauwe teef was het dat ze door blessure destijds niet lekker liep anders had ze ipv ZG een U gehad op een fokgeschiktsheid keuring.
Ik was er toen (en nog niet) echt mee bezig, maar het was destijds best bijzonder dat een werklijnteef zo hoog gewaardeerd werd besefte ik me wel.
Het kan dus wel.
Mijn drietal had geen slechte heupen, Finn had wel genetische aandoening helaas (2 zelfs) maar is elf geworden, Bluf door domme pech acuut hartfalen slechts acht jaar oud.. dat kun je m.i. niet voorzien als dat genetisch niet eerder was voorgekomen.. en Aki met elf jaar voor ons plots uitgezaaide kanker..
Los daarvan, ik wist voor ik aan dan de herders begon niets van schifting tussen showlijn en werklijn.
Maar het is lijkt wel een algemeen begrip geworden voor ontzettend veel rassen die van origine echt gefokt zijn voor een werkfunctie.
Labradors, Golden retrievers, Setters etc. etc.
Dat is eigenlijk wat me en verbaasd, maar ook op gaat vallen als je wat beter gaat kijken. Aussie laatst op strand, dusdanig gebouwd en behaard dat ik het dan al zie als showlijn. En geen functioneel gebouwde hond.
Als ik met de herders liep en mensen waren geïnteresseerd, bij leken vaak de vraag of het echte Duitse herders waren, vanwege de in hun ogen afwijkende bouw en kleur.
Het is natuurlijk ook op een bepaald moment het "nieuwe" plaatje wat mensen voorgeschoteld krijgen en zien van hoe een ras eruit ziet lijkt wel.
Als ik naar Kells haar honden kijk om voorbeeld te noemen, zien die er best anders uit dan de ieren van de buren.
Labradors, je haalt echt wel de showlijn t.a.v. werklijn er tussen uit.
Maar de gemiddelde mens gaat bij een atletisch gebouwde lab zich afvragen wat voor kruising het is bij wijze van spreken, of bij een Duitse herder met grauwe vacht of rechte rug.
En eigenlijk vind ik dat best wel een ding.
In combi met "ik moet geen werklijn hoor, veel te druk!"
Daarin heb ik wel vaker een standpunt over ingenomen.. als je niet met een bepaalde aard of karakter van een hond denkt overweg te kunnen kies dan een ander ras. IPV dat er rassen worden "gemaakt" die zouden kunnen voldoen aan de gemiddelde hondeneigenaar die uiterlijk wil, maar niet de karaktereigenschappen.