Showlijn ellende

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Plaats reactie
Teckeltoos
Posts in topic: 1
Honden: 1
Welke: Teckel

Showlijn ellende

Bericht door Teckeltoos »

]“SHOW LINE” ALWAYS MEANS FAILURE

The word “Show Line” in the world of dogs is always a sign of failure.

The bottom dog won Crufts.

The top dog is what Max Von Stephanitz had in mind.

If you think the bottom dog looks that way because of “stacking,” STFU and google this winning dog, whose confirmation was so bad Crufts wrote in a rule that GSD’s had to be able to stand without assistance.

See >> https://terriermandotcom.blogspot.com/2 ... st-be.html

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dirkje
Posts in topic: 2
Honden: 2
Welke: Border Collies

Re: Showlijn ellende

Bericht door Dirkje »

Ik zag het ook voorbij komen. Erg triest.
Afbeelding
EchoMira
Honden: 3
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Het komt neer op 1 denkfout en dat is dat je binnen dezelfde gesloten genenpoel/stamboek terug links of rechts kan fokken. Dat je weer rechte ruggen kunt fokken vanuit een stam die die rug gewoon niet meer heeft. Dat je pure pit bulls kunt fokken die wel gematigd reageren op een prikkel die agressie oproept. Dat je uit een verzameling belegen die nu eenmaal hoog scoren op maagkanker honden kunt fokken die dat niet hebben.

Dat bestaat niet.
Ik vind het enig dat terrierman de showwereld aanklaagt maar als het niet om het opheffen van overselectie gaat is het vechten tegen de bierkaai.
Rasdieren zijn nooit gematigd. In geen enkel opzicht.
Als je wil matigen moet je je visie op wat een ras is veranderen.

De meest gematigde duitse herder staat nog steeds niet als een akita. Natuurlijk zijn showclowntjes extra gehandicapt maar je loppt echt bij elke duitse herderpup de kans dat de achterhand het een keer begeeft.
Kruis er een ridgeback doorheen en je komt ze drie generaties niet tegen.
Marc
Posts in topic: 3

Bericht door Marc »

In de populaties die misschien niet zuiver zijn zit die rug niet. Ik zie ze steeds voorbij komen op asielsites in Griekenland bv. Die honden zijn hartstikke recht. En ze zien eruit als echte Duitse herders. Ik snap niet waar die populaties vandaan komen.
Afbeelding
EchoMira
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Ben het met je eens. Het kan me alleen echt geen ruk rotten of het er uit ziet als een echte.
Dat is juist waar je vanaf wil.

En driekwart DH is ook een goede waak en trainhond. Dat Heilige Bloed is volstrekt onnodig om een fit for function hond te hebben.
Tuurlijk moet je zorgen voor goede voorouders en testen op gezondheid en karakter maar dat betekent niet dat je moet intelen en elke rashond is inteelt.

Ik ben dol op rashonden en ik zeg ook niet dat je nooit meer een raszuivere hond moet fokken maar elk gesloten stamboek loopt tegen die plinten aan. Het houdt altijd ergens een keer op.
Juist om de toepoel te kunnen bevredigen moet je kruisen. Anders worden rassen straks echt verleden tijd.
Kells
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Dirkje schreef: 28 apr 2026, 20:15 Ik zag het ook voorbij komen. Erg triest.
Ik zag hem net op Facebook voorbij komen. Inderdaad diep triest.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Mizzsylver
Welke: Duitse herder
Contacteer:

Bericht door Mizzsylver »

Afbeelding dit is mijn huidige uglufugly :LOL: loop vast voor lul maar ze beweegt zo soepel en moeiteloos dat ik het wel gescheten vind. En gewoon met fci boompje dus ik kan precies alles doen wat ik wil :engel:

(Op de foto ging ze net weer naar achteren omdat de voordeur weer dicht was en niet meer boeiend maar een betere foto had ik ff niet)

Ik ben ook wel klaar met de showlijnen al vind ik de kleuren wel echt heel mooi en vaak de vachten ook.
Afbeelding
Kells

Bericht door Kells »

Mizzsylver schreef: 28 apr 2026, 22:06 Afbeelding dit is mijn huidige uglufugly :LOL: loop vast voor lul maar ze beweegt zo soepel en moeiteloos dat ik het wel gescheten vind. En gewoon met fci boompje dus ik kan precies alles doen wat ik wil :engel:

(Op de foto ging ze net weer naar achteren omdat de voordeur weer dicht was en niet meer boeiend maar een betere foto had ik ff niet)

Ik ben ook wel klaar met de showlijnen al vind ik de kleuren wel echt heel mooi en vaak de vachten ook.
Dat is een prachtig hondje. Binnen mijn ras moet ik ook helemaal niks hebben van showlijnen, want die zien er alles behalve functioneel uit. Ik zie ze liever kleiner en wat minder behaard. Dit is onze zelfgefokte Aislinn en op deze foto is ze 10 jaar oud.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Er zijn echt zoveel goede Duitse herders. Of ze geen HD hebben etc weet je nooit want dat heeft niks te maken met de bouw. Maar als je recht wil fokken is er een heleboel materiaal om mee te fokken.

Ik vind het trouwens een fantastisch ras. Dus als ik er ooit zoeen tegen kom en de heupen zijn goed zou ik hem zo nemen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Mizzsylver schreef: 28 apr 2026, 22:06 Afbeelding dit is mijn huidige uglufugly :LOL: loop vast voor lul maar ze beweegt zo soepel en moeiteloos dat ik het wel gescheten vind. En gewoon met fci boompje dus ik kan precies alles doen wat ik wil :engel:

Klopt wat je zegt. De rode diepe kleur en de vachten van showlijn vind ik zelf ook het mooist. Maar soms zie je die zelfs terug in rechte dieren. Neem deze hond. Prachtige kleur en vacht en een hele mooie sterke rug.

Afbeelding
Afbeelding
blondie

Bericht door blondie »

Heb niet echt mogen klagen over de bouw (en uiterlijk) van mijn Duitsers eerlijk gezegd.
Afbeelding

Afbeelding
Aki met zijn elf jaar

Afbeelding

En ja, ook ik ben wel fan van de kleuren zwart/geel (zwart bruin) Finn kwam in de buurt, maar stond als wolfs grauw ook te boek.

Misschien ooit, ik heb nu een nepperd aan Chara :F:

En Bluf de grauwe teef was het dat ze door blessure destijds niet lekker liep anders had ze ipv ZG een U gehad op een fokgeschiktsheid keuring.
Ik was er toen (en nog niet) echt mee bezig, maar het was destijds best bijzonder dat een werklijnteef zo hoog gewaardeerd werd besefte ik me wel.
Het kan dus wel.

Mijn drietal had geen slechte heupen, Finn had wel genetische aandoening helaas (2 zelfs) maar is elf geworden, Bluf door domme pech acuut hartfalen slechts acht jaar oud.. dat kun je m.i. niet voorzien als dat genetisch niet eerder was voorgekomen.. en Aki met elf jaar voor ons plots uitgezaaide kanker..

Los daarvan, ik wist voor ik aan dan de herders begon niets van schifting tussen showlijn en werklijn.
Maar het is lijkt wel een algemeen begrip geworden voor ontzettend veel rassen die van origine echt gefokt zijn voor een werkfunctie.
Labradors, Golden retrievers, Setters etc. etc.

Dat is eigenlijk wat me en verbaasd, maar ook op gaat vallen als je wat beter gaat kijken. Aussie laatst op strand, dusdanig gebouwd en behaard dat ik het dan al zie als showlijn. En geen functioneel gebouwde hond.
Als ik met de herders liep en mensen waren geïnteresseerd, bij leken vaak de vraag of het echte Duitse herders waren, vanwege de in hun ogen afwijkende bouw en kleur.

Het is natuurlijk ook op een bepaald moment het "nieuwe" plaatje wat mensen voorgeschoteld krijgen en zien van hoe een ras eruit ziet lijkt wel.

Als ik naar Kells haar honden kijk om voorbeeld te noemen, zien die er best anders uit dan de ieren van de buren.
Labradors, je haalt echt wel de showlijn t.a.v. werklijn er tussen uit.

Maar de gemiddelde mens gaat bij een atletisch gebouwde lab zich afvragen wat voor kruising het is bij wijze van spreken, of bij een Duitse herder met grauwe vacht of rechte rug.
En eigenlijk vind ik dat best wel een ding.

In combi met "ik moet geen werklijn hoor, veel te druk!"

Daarin heb ik wel vaker een standpunt over ingenomen.. als je niet met een bepaalde aard of karakter van een hond denkt overweg te kunnen kies dan een ander ras. IPV dat er rassen worden "gemaakt" die zouden kunnen voldoen aan de gemiddelde hondeneigenaar die uiterlijk wil, maar niet de karaktereigenschappen.
Nanna

Bericht door Nanna »

Ik zou een VEO willen. Wat ik ervan gezien heb prima karaktereigenschappen, sociaal én in Rintintin kleurtjes🥰 Want het oog wil ook wat.

Afbeelding
Afbeelding
Dirkje
Welke: Border Collies

Bericht door Dirkje »

Kells schreef: 28 apr 2026, 22:36 Dit is onze zelfgefokte Aislinn en op deze foto is ze 10 jaar oud.
Afbeelding
Wat ziet ze er geweldig uit. :I:
Afbeelding
Kells

Bericht door Kells »

Dirkje schreef: 29 apr 2026, 19:47
Kells schreef: 28 apr 2026, 22:36 Dit is onze zelfgefokte Aislinn en op deze foto is ze 10 jaar oud.
Afbeelding
Wat ziet ze er geweldig uit. :I:
Dank je! Ze ziet er nu nog steeds goed uit, maar het is nu wel te zien dat ze een dagje ouder wordt.
Plaats reactie