Murf doet het zo lekker. Ik kan geen foto's plaatsen want problemen met het vaste internet en dat kan nog wel even duren dus m'n databundel vliegt er doorheen (als ik bereik heb tenminste... gisteren had ik wel bereik maar geen 4G, dus 3G of 2G ofzo, niet te doen!).
Maar Murf dus. Wat een belachelijk heerlijk ventje is het toch

. Op cursus gaat het zo leuk en ben thuis ook wat meer aan het oefenen en dat merk ik op cursus heel goed. Zo gaaf hoe snel hij het allemaal oppakt.
Verder speelt ie met dit mooie weer hele dagen met Raaf buiten, ze zijn ook niet binnen te krijgen! Nou ja, als het echt moet wel natuurlijk wel natuurlijk maar als ik ze het vraag blijven ze op vijf meter van de deur staan: ''We willen graag nog buiten blijven!''

. Wat een genot. En dan gaan ze achter elkaar aan rennen, samen met een bal spelen, stoeien of even apart van elkaar rommelen (Murf vooral graven, graven, graven. Had ik al gezegd dat Murf weleens graaft

?), ergens liggen en gisteren lag Murf en ging Raaf er pal naast liggen, ik smolt

.
We zijn nog naar een markt geweest in het centrum, ik denk dat er wel vijf kramen stonden

. Hij vond het errug gezellig, vooral de kraam van de slager vond ie aantrekkelijk

.
We hebben natuurlijk lekker met Lothian, Lucca en Taro gewandeld, daar hebben jullie ook nog wat foto's van tegoed. Binnenkort gaan we weer met Random en Yuna wandelen.
Hij is flink aan het waken sinds een aantal weken en er zit een beste blaf op als hij het 'meent'

. Dat hoopte ik ook wel want het zou mooi zijn als hij ooit Lais kon opvolgen qua (imposante) waker, helaas komt dat opvolgen heel veel eerder dan ik had gewenst, maar wel fijn dat het in hem zit. Het geeft wel weer werk aan de winkel natuurlijk want het is niet de bedoeling dat hij te pas en te onpas en ongeremd gaat lopen tetteren. En het is al helemaal niet de bedoeling dat hij niemand meer tolereert thuis maar daar zie ik niet zoveel problemen in. Hij is dol op mensen en ik denk niet dat dat nog heel erg veranderen (wel dat hij selectief gaat worden, maar niet dat het de kant op gaat zoals bij Lais).
Ik merk wel dat hij nu al onderscheid maakt tussen mensen 'elders' en mensen op/rond z'n erf. Gisteren kregen we weer 'vreemden' (voor hem dan) op bezoek, we waren buiten en daar waakt hij dus ik heb een zak worst gepakt en hem rustig laten wennen aan de indringers. Het bezoek was in het huisje en na een tijdje stond ik met Murf bij de open deur, hij vond het nog steeds een beetje raar want hij vindt mensen zo leuk maar kon dat dan ook op de plek waar normaal nooit iemand was en waar hij waakte? Heel even was hij onzeker en ging hij schuddekontend en onderdanig contact maken en toen was het leuk: mensen! Gezellig!
Ik denk dat als wij binnen waren geweest en ze meteen bij ons binnen waren gekomen hij er niet eens echt van opgekeken had, maar buiten was anders. Maar na hem geleerd te hebben dat dit bezoek is was het goed en is hij lekker gaan spelen, met Raaf maar ook met de jongste bezoeker (nog geen vier jaar) en is verder lekker z'n eigen gang gegaan met af en toe weer even contact maken. Hij is de hele dag buiten geweest dus toen we 's avonds met z'n allen in de keuken zaten was hij kapot

. Ach het is toch zo'n lekkere knul

.